Sleeping Dogs: Definitive Edition

Anmeldt af: Jakob Tofte - 21. oktober 2014 - kl. 13:51
8 0

Tilbage i sommeren 2012 belønnede vi Sleeping Dogs med den fortjente karakter 8,5. Nu udgiver Square Enix endnu en gang Sleeping Dogs, denne gang i en Definitive Edition på Xbox One.

Tilbage i rollen som Wei Shen, politimanden, der infiltrerer triaderne i Hong Kong for at ødelægge dem indefra, bliver vi hurtigt mindet om, hvad der var så fængende og underholdende ved Sleeping Dogs i første omgang. For to år siden overraskede spillet nok mange med sin dybe og gribende historie og sine, for det meste, solide gameplayelementer. Overraskelsen udebliver af naturlige årsager denne gang, eftersom Sleeping Dogs vandt et hav af priser og derfor efter originalens udgivelse har fået mange af de roser, det fortjente.

For læsere, der ikke kender til Sleeping Dogs kan vi hurtigt fortælle, at vi har med en åben sandkasse i bedste GTA-stil at gøre. Scenen er Hong Kong og som beskrevet i begyndelsen, er Wei Shen politimand på undercovermission. Det vil sige, at samtidig med, at han skal infiltrere triaderne og komme tættere på ”dragehovedet”, så skal han også huske, hvorfor han overhovedet befinder sig hvor han gør. Dette plot giver den enestående mulighed at skabe to sideløbende hovedhistorier. Politidelen og triadedelen og kunsten at varetage dem begge uden at kompromittere den anden, giver en interesant balance i spillet. Spillet indeholder lette rollespilselementer i karakterudviklingsmåden, idet man ved at stige i niveau kan tillære sig nye evner. Denne karakterudvikling løber også på de to sideløbende bånd: politi og triade. Faktisk indeholder spillet også en tredje udviklingsvej, nemlig den såkaldte Face Level, som afspejler Wei Shens agtelse blandt almindelige borgere. Denne boostes ved at hjælpe borgerne med småtjenester og lignende.

Sleeping Dogs lægger i højere grad end sine modstykker vægt på nærkamp, nemlig kung fu. Der er også masser af skydevåben med i spillet, men en stor del af kampene foregår i et meget veludviklet og afbalanceret kampsystem, hvor forskellige moves efterhånden tillæres, så Wei Shen i sidste ende er en sand mester. Man kan gribe det an som en klassisk buttonmasher, men det er der ikke megen sjov ved. Hvis man i stedet lærer sig de forskellige moves, timer sine kontraangreb og udnytter omgivelserne, så bliver man belønnet. Kampscenerne blander på fin vis almindeligt gameplay med implementerede mellemsekvenser, og med hjælp fra telefonbokse, industriovne, kødkroge, døde sværdfisk og meget andet godt, kan man i stor stil nyde nogle fantastiske og meget farverige måder at bortskaffe sine fjender på.

United Front Games har skabt et livligt og farverigt Hong Kong, hvor man som spiller har lyst til at køre, gå eller løbe omkring og udforske. Masser af ikke-spilbare karakterer indtager Hong Kongs gader og markeder, hvor de hver især er med til at skabe liv. Det er i de samme gader, at en lang række forskellige samleobjekter er spredt. Nogle giver helbredsboosts, andre giver penge og tøj og nogle gør det muligt at lære nye kungfu moves. Fælles for spillets samleobjekter er, at de påvirker hvor dygtig Wei Shen bliver. Dette giver spilleren et ekstra incitament for at lede efter dem, i modsætning til nogle spil, hvor samleobjekter måske blot er et billede, en ekstra baggrundshistorie eller noget andet, som ikke har direkte indflydelse på spillets forløb.

Grafisk er Sleeping Dogs godkendt. Det stilistiske udtryk, som udviklerne rammer i gengivelsen af bylivet sidder oftest lige i skabet. Masser af orientalsk stemning og gammelt møder nyt er en nydelse, når gamle templer danner baggrunden for den moderne, neonfyldte storby med letlevende kvinder og karaokebarer, hånd i hånd med de gamle fiskerlejer og de små gadekøkkener. Med videreudviklingen til blandt andet Xbox One, er spillet blev afpudset i kanterne og de værste problemer fra det originale spil er forsvundet. Der er dog stadig problemer med sporadiske småfejl i form af let screen tearing, og spillet hakker også lidt fra tid til anden. Sleeping Dogs var billedligt set aldrig i toppen, og selvom det er synligt flottere på Xbox One, så er det stadig langt fra den nye generation af fuldblodstitler til konsollen.

Man har dog også valgt at kalde denne udgivelse for Definitive Edition og ikke for eksempel Remastered Edition. Godt nok er der blevet finpudset lidt i kanterne rent grafisk, men det som spillerne mest mærkbart får i denne udgivelse er det originale spil med alt ekstraindhold. Alle udvidelser er med i Definitive Edition, deriblandt også de to selvbærende ekstra historier ”Nightmare in North Point” og ”Year of the Snake”.

På lydsiden leveres der et fint og levende stemmeskuespil til de mange forskellige og interessante hovedpersoner, vi når at stifte bekendtskab med. Spillets generelle underlægningsmusik er i typisk orientalsk stil, og skaber den helt rette ramme og historien i Sleeping Dogs.

Sleeping Dogs: Definitive Edition er en solid pakke med mange timers underholdning. En god og medrivende historie, der med garanti flere gange vil overraske spilleren, krydret med gode velfungerende gameplayelementer, kan absolut kun anbefales. Med alt ekstraindhold inkluderet i spillet er der bestemt tale om en rundhåndet portion. Jeg kan dog stadig ikke helt undgå at føle, at prisen er for høj. Spillet sælges til normal pris, men eftersom der for det første er tale om en finpudsning af et gammelt spil og ikke en nyudvikling, og der for det andet er tale om et spil, der for mindre end et år siden var deltager i Microsofts ”Games with Gold” program, så mener jeg personligt, at en lavere pris ville være mere passende, ganske som vi har set det med andre genudgivelser. Det ændrer dog ikke på, at Sleeping Dogs, ganske som for to år siden, er et fremragende bekendskab, og at Definitive Edition er en komplet pakke med alt tilgængeligt materiale.

Klik på linket, hvis du vil læse vores originale anmeldelse af Sleeping Dogs.
Sleeping Dogs: Definitive Edition

Sleeping Dogs: Definitive Edition