Yet Another Zombie Defense HD

Anmeldt af: Morten Skou - 29. juli 2018 - kl. 17:53
0 1

Zombie-genren har de sidste mange år været meget populær, og rigtig mange spil har formået at inkludere zombier på den ene eller den anden måde. Her er et nyt forsøg på at lave et zombie-defense spil.

Yet Another Zombie Defense er endnu et indiespil i rækken, som oprindeligt stammer fra iOS platformen, hvor spillet udkom i den første udgave tilbage i 2013. Sidste år udkom spillet til PC og nu er det altså blevet tid til at du kan nakke zombier på Xbox One. Ved første øjekast så ligner Yet Another Zombie Defense HD et andet spil, som jeg har været ret fænget af i en lang periode, nemlig #KillAllZombies. Men der er dog alligevel en hel del forskel på de to spil, ikke mindst fordi det sidstnævnte mangler en egentlig onlinedel. Udviklere bag spillet, Awesome Game Studio, kender du måske også fra et andet zombiespil, der er udkommet på Xbox, nemlig ”I, Zombie”.

Spillet har som sådan ikke nogen historiedel, der er faktisk bare tale om meningsløs nedslagtning af zombier, men det er i virkeligheden måske det som gør, at spillet er så sjovt som det rent faktisk er. Der er mulighed for at prøve kræfter med tre forskellige spiltyper: Defense, Endless og Deathmatch – alle tre typer kan spilles enten alene eller i co-op med op til 3 venner, både online og lokalt. Der er dog ingen tvivl om, at spillet er klart sjovest at spille sammen med andre, også selvom det eventuelt bare er tre tilfældige medspillere, som man kan finde i de forskellige online lobbyer.

I Defense handler det om at man skal nedkæmpe vildere og vildere bølger af zombier. Imellem hver bølge har man mulighed for at opbygge forsvarsværker og købe nye våben for de penge, som man har indsamlet i den sidste runde. Man opdager ganske hurtigt, at der er forskellige strategier som kan være med til at sikre, at man også kommer igennem næste runde, det kan eksempelvis være hvordan man placerer de forskellige hegn i kombination med landminer eller automatiske våbentårne. I takt med at man kommer igennem den ene nat efter den anden, så kommer der markant mere kraftfulde zombier, og der er virkelig lagt op til en ordentlig omgang action.

Det eneste jeg savner lidt, nu når det er muligt at spille Defense i co-op, er muligheden for at man kan genoplive hinanden. Når en medspiller er død så er det stadig muligt for de øvrige spillere at gennemføre banen, og derefter vil den døde spiller kunne være med igen. Det andet havde nu bare været rart.

Endless spiltypen giver næsten sig selv, men her er der ligeledes lagt op til en seriøs omgang action, for når man dør - og det gør man - så bliver man automatisk genoplivet, men starter så bare forfra med den knapt så kraftige pistol, og man skal så prøve at indsamle forskellige bonus-elementer og nye våben, så man igen kan kæmpe sig vej igennem de frådende zombier. Jeg var selv med i et Endless-spil i godt og vel 45 minutter og til sidst virker det bare som om at man vader rundt i zombier, og selvom den første tid i denne spiltype var ret sjov, så ender det desværre med at blive lidt meningsløst det hele. Der er ingen tvivl om, at det er i Defense-delen at det sjoveste i Yet Another Zombie Defense HD findes.

Den sidste spiltype er Deathmatch, her skal man forsøge at skyde sine modstandere – vel at mærke samtidig med, at man skal nedkæmpe zombies. Ideen er måske meget god, men det virker meget underligt og faktisk lidt halvfærdigt, at man kan starte denne spiltype uden at der er andre spillere til stede – særligt fordi man så ikke kan opsamle points, da der ikke er nogle modstandere.

Til at starte med synes jeg egentlig ikke at Yet Another Zombie Defense HD var særlig underholdende, men da jeg først kastede mig ud i at spille det sammen med andre online, så røg der faktisk en del timer på den konto. At spillet klart er sjovest sammen med andre er desværre også et af spillets svage sider – for selvom der ikke har været store problemer i at finde online lobbyer med andre spillere i, så lader det ikke til at der er voldsomt mange der spiller det endnu. Vil man spille deathmatch, så skal man være mere end heldig for at finde online modstandere.

Det grafiske i spillet er ganske fint, men når der pludselig er hundredevis af zombier på banen så har man egentlig ikke tid til at tænke over, at der måske mangler nogle detaljer hist og her. Har man en Xbox One X så understøtter spillet i øvrigt 4K opløsning – man skal bare lige selv slå det til under indstillingerne i spillet.

Lydsiden er, som det desværre ofte er i denne slags spil, alt for ensformig. Omvendt så er det eneste der ville kunne gøre den bedre, hvis der havde været et bedre og mere afvekslende soundtrack.

Når det kommer til holdbarheden kan der godt ryge en del timer når man spiller online. Er man typen der helst vil spille alene så tror jeg ret hurtigt at noget af det sjove forsvinder, og det bliver også enormt svært for alvor at komme langt i defense-spiltypen – tingene er bare nemmere hvis man er fire personer.

På trods af, at spillet på nogle områder ikke virker helt finpudset, så synes jeg faktisk at jeg har været ganske underholdt. Som tidligere nævnt var jeg ret glad for et andet lignende spil og jeg tror faktisk, at hvis man havde slået de to spil sammen, så ville det have været helt perfekt – hver for sig så mangler de desværre lidt for at man kan blive helt begejstret for dem.
Yet Another Zombie Defense HD

Yet Another Zombie Defense HD

UdviklerAwesome Game Studio