Tumblestone

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 21. august 2016 - kl. 08:34
0 4

Tumblestone er et nyt puzzlespil, som er en del af Games for Gold denne måned, hvilket betyder, at rigtig mange har mulighed for at komme i gang med det uden at skulle hive penge op af tegnebogen. Det er heldigt, for det er ikke mange ekstra penge værd.

Konceptet med at skulle matche 3 farver er brugt i utallige spil efterhånden, og derfor er det ikke nemt at forny konceptet nok til, at man rent faktisk leverer noget nyt og ikke blot gammelt brød i ny indpakning. Det lykkes rent faktisk at forny konceptet lidt i Tumblestone. Der er 3 rækker af ”tumblestones” i forskellige farver, og ens opgave er så at vælge 3 sten i samme farve. Når 3 sten i samme farve er valgt, forsvinder stenene, og formålet er så at få alle sten fjernet. Det lyder umiddelbart rimelig nemt, men det er det faktisk ikke. Der smides konstant grus i maskineriet, så man skal tænke sig godt om for at få fjernet alle tumblestones.

Det virker egentlig som en ganske god ide, og man finder hurtigt ud af, at der er gode muligheder for afveksling for spilleren - for eksempel at blokere en række de næste tre træk, så man skal planlægge længere frem, eller at blokere nogle af rækkerne i hver andet træk. Det burde egentlig give god afveksling, men det er desværre ikke tilfældet for Tumblestones. Kampagnedelen af spillet er temmelig stor med masser af baner at kæmpe sig igennem. Den er delt op i kapitler, hvor hvert kapitel introducerer et nyt element, men alle elementerne bliver brugt alt for længe uden afveksling, og derfor ender spillet med at fremstå ret ensformigt. Det er bare ikke så sjovt at kæmpe sig gennem 30 stort set ens baner inden næste nye element bliver introduceret, heller ikke selvom de 30 baner egentlig kan være svære og derfor burde tiltale folk, der gerne vil have lidt udfordring.

Der hører selvfølgelig også en historie med til kampagnedelen, men den skal absolut ikke have ros. Det er lidt svært at gennemskue, hvem den historie er tiltænkt. Meget barnlig, simpel og hverken underholdende eller tankevækkende, så virker den som noget, der er designet til små børn. Men små børn ville aldrig nærme sig dette spil, dertil er sværhedsgraden, på trods af det simple koncept, simpelthen for stor. Så Cleopatra, Goblin-kongen og hvem der ellers introduceres i historien bliver blot et irritationsmoment, der skal overstås så snart de toner frem på skærmen, hvilket er uheldigt, for man kan ikke springe historieelementerne over, men er tvunget til at lade dem gå sin gang.

De enkelte baner kan være svære, men da de ikke ændrer sig, og det er ret hurtigt at starte forfra, når man laver en fejl, så skal man nok komme igennem med lidt knofedt og stædig vedholdenhed. Langt sværere bliver det, når der for hver 10-15 baner introduceres en multibane, hvor der skal løses 4 baner i streg, inden man kommer videre. De 4 baner er gjort fuldstændig tilfældige, og her vil mange nok gå i stå, for man skal starte helt forfra ved det første bane, hvis man fejler på bane 4, så man kan bruge mange timer på at sidde fast her. Man optjener dog nogle Skip Tokens, som man kan bruge til at springe en bane over, hvis den er for svær, men det føles lidt som snyd – også selvom banen føles urimelig svær, hvilket de tilfældigt lavede baner nemt kommer til.

Tumblestones indeholder som sagt mange baner at kæmpe sig igennem. Vil man igennem kampagnedelen, skal man kæmpe sig igennem 11 verdener, der hver indeholder 30 baner. Det er rigtig mange baner, men er vel mest et udtryk for, at kvantitet har vundet over kvalitet. Det kræver i hvert fald en del tålmodighed at kæmpe sig igennem så mange meget ens baner. Man kan også spille multiplayer, både online og lokalt. Op til 4 spillere kan deltage, og i denne version af spillet gælder det blot om at blive først færdig med en bane. Den spiller, der først får fem sejre på denne måde, har vundet spillet. Det er okay underholdning at kæmpe mod sine venner på denne måde, men igen er der ikke den store afveksling, og ensformigheden viser hurtigt sit ansigt. Sidste måde at tilgå spillet er Arcade mode, hvor der er 3 forskellige typer spil: Marathon, Inifinipuzzle og Heartbeat. De er dog kun tilgængelige som 60 sekunders demoer med mindre man køber dem som DLC. Demoerne efterlader ikke ligefrem noget godt indtryk, og de overtalte i hvert fald ikke mig til at bruge penge på dem.

Tumblestone er et underholdende spil de første par timer indtil ensformigheden sætter ind. Det er godt med et spil af 3-match typen, som forsøger at gøre tingene lidt anderledes, men Tumblestones er nok også et godt eksempel på, hvorfor der ikke er så mange af dem. Selve grundkonceptet er ikke stærkt nok til at være underholdende i 330+ baner. Faktisk forsvinder lidt af morskaben allerede inden den første verden er spillet igennem, og det er trods alt kun 30 baner. Det kunne have været godt, men ender med blot at være middelmådigt. Fans af 3-match genren (eller blot puzzle-spil i det hele taget) vil nok holde ud længere end andre, men nogen stor anbefaling kan jeg ikke give spillet.
Tumblestone

Tumblestone

UdviklerThe Quantum Astrophysicists Guild