Trials Evolution

Anmeldt af: Morten Skou - 17. april 2012 - kl. 23:59
22 0

Finske RedLynx er klar med en efterfølger til det populære Xbox Live Arcade-spil Trials HD.

Da det første Trials HD udkom på Xbox Live Arcade tilbage i august 2009, fik det en rigtig flot modtagelse, både af anmelderene og af alle dem, som endte med at købe spillet. Nu er den finske udvikler, RedLynx, klar med en efterfølger til det populære spil. Spørgsmålet er nu, om det er en værdig efterfølger. Det ser vi naturligvis på i denne anmeldelse.

Egentlig var det planen, at Trials Evolution skulle være udkommet tilbage i 2011, men om det var Ubisofts opkøb af RedLynx, eller om man bare ønskede at gøre spillet endnu bedre, må stadigvæk stå uvist hen.

Trials Evolution beskrives nok bedst som et racing/puzzle spil, hvor man på sin motorcross-cykel skal køre igennem en lang række ejendommelige baner, der byder på alle de forhindringer og udfordringer, som man kan forestille sig – og med tyngdekraften som både din bedste ven og værste fjende. Banerne i spillet har forskellige sværhedsgrader, og i karrieredelen starter man relativt langsomt op med nogle meget nemme baner krydret med introduktioner til, hvordan man bedst kommer forbi de forskellige forhindringer. Efterhånden som man kommer længere og længere ind i spillet bliver banerne mere og mere udfordrende, samtidig bliver der også låst op for bedre motorcykler og udstyr til din kører.

Det hele handler naturligvis om at komme så hurtigt igennem banen som muligt uden at vælte undervejs. Alt efter hvor hurtigt du kommer igennem, og hvor få fejl du laver, får du en medalje – hver medalje giver nogle point, som du skal bruge for at låse op for de efterfølgende events. I øvrigt dyster man ikke kun imod sig selv, selv om det er en singleplayerdel af spillet – når man kører, kommer der nemlig også nogle små prikker på skærmen som indikerer, hvor hurtigt spillere fra din venneliste har kørt på samme bane. Dette gør selvfølgelig, at det er dobbelt så surt at vælte. Vennerne kan selvfølgelig også se dine tider via et scoreboard – det er tid til enten at ydmyge dine venner eller blive ydmyget.

Har man brug for lidt anderledes spiltyper, så har RedLynx også haft tid til at smide lidt ekstra og ganske sjove spiltyper ind. Der er eksempelvis mulighed for at rulle igennem en bane med en kugle - eller hvad med at give den som menneskelig flyver med to brædder spændt på armene for at se, hvor langt du kan flyve, før du ryger ned? Der er også mulighed for at stå på ski, dette kan du se et eksempel på i videoen herunder.

Der er også blevet plads til, hvad man kun kan tolke som en hyldest til den danske Limbo-udvikler Playdead. Dette sker i form af en virkelig flot bane, der uden tvivl er en kopi af det dystre Limbo, en titel som jo i øvrigt også var ret populær.

En af de nye ting i Trials Evolution er muligheden for at dyste imod op til 4 personer over Xbox Live. Der er flere forskellige onlinespiltyper, eksempelvis kan man køre i fire spor ved siden af hinanden, dog uden mulighed for at ramme hinanden – eller man kan køre i det samme spor som sine modstandere i en slags timetrial, hvor man kun kan se modstanderens silhuet. Til sidst er der den mest udfordrende spiltype, nemlig ”Hardcore Trials”. Her bliver udfordringerne selvsagt større med mere tekniske baner end i de to andre spiltyper. Fælles for dem alle er, at man skal vinde en serie af løb, hvor man opsamler point i hvert løb, for at vinde det hele. Eneste lille kritikpunkt af onlinedelen er, at man ikke altid kører i bunden af skærmen, det kan måske for nogen virke lidt forvirrende, men det er absolut småting.

Vil man spille med sine venner online, er der også mulighed for at starte private løb, hvor man også kan definere hvilke baner, man vil køre på og antallet af heats per løb. Til sidst har RedLynx brilleret ved at huske at få multiplayer splitscreen med, en ting der ellers efterhånden bliver glemt i rigtig mange spil. Også her er der mulighed for på en enkelt Xbox 360-konsol at spille op til fire spillere samtidig på samme skærm.

Både onlinespil over Xbox Live såvel som lokal multiplayer fungerer rigtig godt, og der kommer virkelig action på drengen, når man pludselig kører imod andre spillere i stedet for blot at forsøge at komme igennem de mange baner.

Den anden nye ting, som mange Trials-fans uden tvivl ser frem til, er Track Central. Her vil man med tiden kunne hente et utal af forskellige brugergenerede baner, som dog lige her i starten er af voldsomt ringe kvalitet. Jeg er dog ikke i tvivl om, at når spillet rammer resten af verden, så vil der komme nogle rigtig flotte og udfordrende baner fra en masse kreative mennesker rundt omkring. Dette er selvfølgelig med til at give spillet en væsentlig længere levetid – og er man selv en af de kreative, så kan man lave baner og dele dem med andre.

Der er to forskellige baneeditorer, en ”Lite” editor og en ”Pro” editor, og her er det igen kun fantasien, der sætter grænser. Der er ikke noget med, at man først skal låse op for de forskellige ting, før man kan bruge dem i banerne, så det er bare at gå i gang. Før man kaster sig ud i det, skal man bare sørge for at væbne sig med tålmodighed, for det tager tid at lave de rigtig fede baner.

Grafikken i Trials Evolution lever virkelig op til sit navn, for det ligger milevidt fra det, vi kender fra Trials HD. Det hele er nu i 3D, og RedLynx har virkelig formået at gøre noget ekstraordinært ud af hele fornemmelsen af, når man kører igennem en bane. Banerne er også gået væk fra hvad man vel kunne betegne som en ”sidescroller”-stil og over til en mere dynamisk stil, så man får en fantastisk fornemmelse af de forskellige sving og lignende. Ligeledes er kameravinklen hele tiden dynamisk, og det giver en virkelig lækker fornemmelse af banen. Der er dog også nogle småfejl i det grafiske, eksempelvis kan man køre på ryggen i et godt stykke tid, uden at man reelt er væltet – men igen er det absolut småting, der ikke på nogen måde ødelægger spilleoplevelsen.

Lyden består af hård rockmusik krydret med motorlyd fra din crossmaskine og er egentlig ikke noget særligt at skrive hjem om. Det er i det store hele som man ville kunne forvente af et spil i denne genre.

Holdbarheden er selvsagt afhængig af, om man kan lide genren eller ej. For dem, som ender ud med at elske spillet, har RedLynx dog åbnet alle muligheder for at man kan nyde spillet i fulde drag i en meget lang periode. Dette skyldes både de mange leaderboards på banerne, mulighederne for at køre online og ikke mindst mulighederne for selv at lave – eller spille baner - som andre brugere har lavet.

Da Ubisoft opkøbte RedLynx tilbage i november sidste år, må de have gjort det ud fra en betragtning om, at Trials Evolution ville blive en succes. RedLynx har uden tvivl gjort alt hvad de kunne for at indfri disse forventninger og mere til. Spillet er virkelig flot og lever til fulde op til mine forventninger til det. De mange nye muligheder i forhold til forgængeren, som eksempelvis multiplayer samt muligheden for at lave sine egne baner og dele dem med andre online, viser, at RedLynx har formået at følge med tiden og flytte en allerede succesfuld titel et skridt videre i den rigtige retning.

Når man spiller Trials Evolution, føler man virkelig, at man har fået noget for pengene. Sjældent har jeg set et spil, der er så flot gennemført og med så meget indhold for 1200 Microsoft Points. Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at Trials Evolution sagtens kunne have været en fuldpris retail-titel, men det er det ikke – og det kan vi så glæde os over. Trials Evolution er uden tvivl et af de bedste spil, der indtil videre er udkommet på Xbox Live Arcade. Tak RedLynx.

Til sidst er det lige værd at nævne, at der også er den lille detalje ved Trials Evolution, at det er det første Xbox Live Arcade-spil, der indeholder 400 gamerpoints. Disse er fordelt ud over 20 forskellige achievements.
Trials Evolution

Trials Evolution

UdviklerRedLynx