Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands

Anmeldt af: Morten Skou - 15. marts 2017 - kl. 21:51
6 12

Ubisoft er igen klar med et spil i Ghost Recon-serien, og denne gang har de formået at levere et kanon underholdende spil, som indeholder den helt rette blanding af historie, action og fri leg.

Året er 2019 og Ghost Recon: Wildlands tager os med en tur til Bolivia sammen med en gruppe amerikanske elitesoldater, som officielt slet ikke eksisterer. Fortællingerne om disse "spøgelser" og deres formåen verserer nærmest som en slags vandrehistorie. I dette tilfælde er gruppen blevet indsat for at yde bistand til nogle oprørere i Bolivia, som forsøger at nedkæmpe narkokartellet Santa Blanca.

Santa Blanca ledes af den brutale og let genkendelige El Sueno, som ved en blanding af vold, drab og bestikkelse har formået nærmest at overtage hele landet. El Sueno har fået opbygget en organisation under sig med fire forgreninger, som man nu skal forsøge at bekæmpe for til sidst at tage kampen op imod El Sueno selv. Historien fortælles ganske fint efterhånden som man gennemfører de mange hovedmissioner, og der er rig mulighed for at finde ekstra historiebidder, som forøger dybden af historien.

Det hele udspiller sig i en helt enorm og fuldstændig åben verden, som byder på stor variation af forskellige områder, så man det ene øjeblik kører rundt i bjerglandskab og det næste øjeblik i et sumpområde eller vilde luksusområder fyldt med rige mennesker. Der er også rig mulighed for at variere måden man spiller spillet på, så hvis man har lyst til at lege Rambo det ene øjeblik og snigmorder det andet, så er muligheden der.

Man bestemmer hele tiden selv om man vil fortsætte med historien, eller om man vil kaste sig over en af de mange sidemissioner. Jeg synes, at der er relativ stor variation i hovedmissionerne, men de kan måske godt gå hen og virke lidt ensformige efter et stykke tid. Sidemissionerne giver mulighed for, at man kan optjene forskellige slags point, som efterfølgende kan bruges til at opgradere sine våben, sin drone og de andre færdigheder med.

Inden man kaster sig ud i spillet, får man dog lige mulighed for at designe sin egen spilkarakter. Her er der mulighed for at vælge de efterhånden normale modificeringer som hårtype, hårfarve, skæg, udseendet på ansigtet, tøjet og rigtig mange andre ting. Man kan desuden lave flere forskellige sæt tøj, så man nemt kan skifte udseende inde i spillet. Der er dog lige en enkelt ting, som faktisk gør mig lidt harm og det er, at hvis man vil sætte det danske flag på sin rygsæk, så skal man først købe en pakke med alle verdens flag i - det amerikanske er der til gengæld låst op for fra starten. Jeg forstår ikke, at Ubisoft ikke har valgt at lade flagene være låst op fra starten, og hvorfor spillere udenfor USA skal behandles anderledes end dem fra USA.

Der er mulighed for, at man kan spille igennem spillet ene mand, hvor man så får hjælp af tre computerstyrede medhjælpere, som egentlig er ganske flinke til både at hjælpe med fjenderne og at genoplive dig, hvis det skulle blive nødvendigt. Men som det som regel gælder for denne slags spil, så bliver oplevelsen langt bedre af at spille den sammen med andre. Spillet giver mulighed for, at man kan spille sammen op til fire personer over Xbox Live, og denne del fungerer rigtig godt langt det meste af tiden.

Har man lyst til at spille co-op, er der i øvrigt mulighed for, at andre kan hoppe ind og ud af spillet, når de har lyst, og der er intet krav om at man skal være nået lige langt i historien, for at man kan deltage. Der er dog lige det lille men, at hvis man hopper ind i et spil og gennemfører missioner, som man endnu ikke selv har låst op for at kunne tilgå, så bliver de reelt ikke markeret som gennemført hos en selv, i stedet får man bare XP for at gennemføre dem.

Nu skrev jeg, at co-op fungerede godt langt det meste af tiden, og med det mener jeg, at der desværre er nogle småfejl hist og her. Blandt andet oplevede jeg under min gennemspilning, at min co-op partner fik låst op for en mission, som ikke blev låst op hos mig - den blev dog tilgængelig efter at vi begge genstartede spillet.

En af de vigtige og ofte brugte elementer i spillet er den håndholdte drone. Dronen kan bruges til at rekognoscere et fjendtligt område, før man selv begiver sig ind i det, og på den måde kan man markere fjender og skabe sig et overblik over den bedste vej at opnå sit mål på. Til at starte med er dronen rimelig basal og løber hurtigt tør for både rækkevidde og batteri - men efterhånden som man får opgraderet den, bliver den mere brugbar. Når man kommer op til de højere niveauer, kan man også tilføje ekstra funktionalitet til den, som eksempelvis at få den til at eksplodere. Sync-shot er en af de andre interessante ting i spillet, og det giver mulighed for, at man kan markere nogle fjender og så få ens holdkammerater til at skyde hver deres mål på samme tid. Når man spiller med computerstyrede medspillere fungerer det ganske udmærket, men når man spiller med andre i co-op så bruges den ikke lige så ofte, da man bare kan snakke sammen om hvem der dræber hvem og hvornår.

Efterhånden som man finder nye våben og tilbehør til våbnene rundt omkring, kan man via spillets "Gunsmith" mulighed selv sammensætte og modificere dem. Man kan eksempelvis sætte bedre kikkertsigte på, red dot-sigtekorn eller større magasiner. Gunsmith tillader ret mange forskellige kombinationer, så man kan lave et relativt unikt våben, hvis man skulle have lyst til det.

Eftersom man som sagt befinder sig i en voldsomt stor verden, så er der selvfølgelig behov for, at man kan transportere sig hurtigere rundt end på gåben, og det er der da også rig mulighed for, da Wildlands byder på et utal af forskellige køretøjer, eksempelvis cross-motorcykler, lastvogne, både og sågar kamphelikoptere og kampvogne. Styringen af disse køretøjer varierer meget fra type til type, og jeg synes egentlig godt, at der kunne være kælet lidt ekstra for styringen. Særligt helikopterne vil uden tvivl være en udfordring for de fleste, i hvert fald de første par flyveture.

Døgncyklus og omskifteligt vejr er det også blevet til, men jeg må erkende, at det virker som om, at det er nat i 80 % af tiden, og selvom det er sjovt nok at bruge det grønne termiske nattesyn, så virker det alligevel som om, at det det har taget en anelse overhånd med alt det mørke.

Selvom Ghost Recon: Wildlands for det meste er rigtig underholdende, er der desværre også en række fejl i spillet. Jeg har allerede nævnt et par enkelte, men ting som at AI'en står fast i hegn eller lignende men fortsætter med at løbe, biler der lyser på vejen selvom lygterne synligt er smadrede, og sigtekorn der forsvinder fra helikopterne hvis man har været en tur forbi menuerne imens man flyver, er bare nogle af de småfejl, som er værd at nævne. Derudover savner jeg muligheden for at kunne skyde igennem ting som palmeblade, græs og lignende ting som ellers burde være lette for en kugle at bryde igennem.

Grafisk synes jeg at spillet er ganske flot, og der gemmer sig mange sjove detaljer og finurligheder rundt omkring, som hele tiden overrasker en. Man kan se enormt langt ud over landskabet, men det er muligvis dette, der har kostet lidt på detaljegraden af andre elementer, som desværre ikke er helt så detaljerede, som man kunne håbe på. Ting som at bilruder ikke går helt i stykker, vinduer det er svært at se igennem, køretøjer og våben der nogle gange ikke er særligt detaljerede, kunne godt være bedre - men det er ikke noget som ødelægger spilleoplevelsen. Til gengæld så synes jeg, at det ødelægger det grafiske indtryk lidt, at spillet hele tiden er så mørkt og gråt som det er tilfældet og det er en skam.

Når det kommer til holdbarheden af Ghost Recon: Wildlands er der ingen tvivl om, at hvis man har tænkt sig at gennemføre hele spillet, inklusive alle sidemissionerne, så skal man forvente at sætte rigtig mange timer af. Et godt bud er, at man skal på den anden side af 50-60 timer, afhængigt af hvilken af de fire sværhedsgrader man vælger at spille på. Om man kan fastholde interessen for spillet så længe tror jeg i høj grad afhænger af, om man spiller det alene eller sammen med andre i co-op, det sidstnævnte er klart at foretrække.

Lydsiden er ligeledes ganske udmærket, og jeg kan godt lide, at der er blevet blandet lidt humor ind i lydsporet, så de andre mænd på ens hold eksempelvis fortæller jokes, når man er ude at køre de lidt længere ture.

Det virker uden tvivl som om, at Ghost Recon: Wildlands har været et meget ambitiøst projekt for Ubisoft. At lave et spil med så omfattende en åben verden og så mange timers spilletid - og rent faktisk lykkedes med det - synes jeg er rigtig godt gået. Der er helt sikkert ting i spillet som burde have været mere finpudsede, og fejl som forhåbentlig bliver rettet i en opdatering, men i det store hele synes jeg, at det har været en rigtig fed oplevelse at kæmpe imod Santa Blanca i Bolivia.

Faktisk kan jeg ikke huske, hvornår jeg sidst har været tryllebundet i så lang tid i træk af et spil uden at være blevet det mindste træt af det. Der er dog ingen tvivl om, at det skal og bør spilles i co-op, hvis man vil have det maksimale ud af det. Alt i alt synes jeg at den positive spiloplevelse langt overgår de småfejl som jeg har oplevet hist og her. Godt gået Ubisoft.

Der er i øvrigt allerede planlagt ekstra udvidelser til spillet, ligesom en PvP multiplayerdel skulle være på vej.
Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands