Tembo the Badass Elephant

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 20. juli 2015 - kl. 17:55
1 5

En invaderende hær, store kamprobotter, en elefant med pandebånd og året bedste spiltitel. Sega er tilbage og vi har set nærmere på old-school 2D platformspillet Tembo the Badass Elephant.

Smag lige på titlen til det her spil en gang til: Tembo the Badass Elephant. Det må helt klart være en kandidat til Årets bedste spilnavn 2015. Spillet kommer fra Sega og japanske Game Freak, hvor sidstnævnte tidligere har stået bag en lang række Pokémon spil for Nintendo, men nu er de altså klar med Tembo the Badass Elephant til Xbox One. Spillet er et 2D platformspil, hvor man tager kontrollen over spilhistoriens tungeste platformhelt, nemlig elefanten Tembo.

Byen Shell City er i undtagelsestilstand efter at være blevet angrebet af Phantom hæren, som bliver ledet af en mystisk general. Hæren i Shell City har svært ved at få nedkæmpet de fjendtlige styrker, så general Krenman ser ikke andre udveje, end at tilkalde den peanutspisende og pensioneret kamp-elefant Tembo. Han bliver nu sat ind mod Phantom styrkerne i en række snedigt designede 2D platformbaner og hans hovedmission er at nedkæmpe tre enorme Phantom kamprobotter, som hærger Shell City, derefter at dræbe og smadre alle Phantom styrker og Phantom installationer, samt at finde og redde ti civilister, i hver af spillets baner.

Nok vejer Tembo syv tons, men han er overraskende adræt når han hopper, løber og smadrer sig igennem tusindevis af Phantom styrker. Gameplayet leder visse steder tankerne tilbage på dengang at Sonic-spillene var gode; visse sektioner er meget hurtige, præcis som i Sonic, mens andre er mere langsomme og hvor der er mere fokus på platform-hopperi og puzzles, hvor Tembo blandt andet skal slukke brande eller aktivere platforme eller andet, med vandet fra hans snabel.

Undervejs skal der samles peanuts, for dem er Tembo ret pjattet med og for hver 300 peanuts man samler, får man et glas med peanutbutter, der fungerer som liv. Helt overordnet er Tembo the Badass Elephant et rigtigt velfungerende old-school 2D platformspil. Selv om det måske ikke flytter grænser for genren, eller er helt så innovativt som de nye Rayman spil, så er der en række fine idéer i spillet og helt generelt fungerer det bare godt. Banerne er fint designet og sværhedsgraden stiger forholdsvis hurtigt, så man skal nok få gjort kål på en stak peanutbutter-glas.

Den grafiske stil er måske ikke så stærk og der mangler lidt en rød tråd igennem den, men grafikken er stadig flot og fyldt med detaljer. Tembo er flot lavet og han ser ud som Rambo ville se ud, hvis han havde været en elefant - hvis du kan forestille dig det. Han er flot animeret og den måde hans snabel blafrer på når han løber, måden han bliver trykket flad når han bremser og måden han i anstrengelse lukker øjnene, når man laver et dobbelt-hop, er nuttet og man kan ikke lade være med at smile. Det hele ligner nærmest en levende tegneserie komplet med "BAAM!" og "SWOOSH!" teksteffekter, præcis som i tegneserier. Grafikken kører helt flydende og flot, selv når Tembo smadrer igennem vægge, kampvogne, huse og massevis af biler og skærmen bliver fyldt med stumper og støv. Lydsiden er også fin, dog kan militær-soundtracket blive en smule ensformigt at høre på, mens lydeffekterne er fine og passende til spillet.

Hvis du er til gode gamle 2D platformspil og ikke bliver skræmt af en forholdsvis høj sværhedsgrad, så skulle du bestemt tage et kig på Tembo the Badass Elephant. Lad dig ikke skræmme af helten i spillet, nok er han lidt tung bag i og styringen kan føles lidt kluntet i starten, men spillet fungerer rigtigt fint, det hele virker gennemtestet og poleret. Game Freak og Sega leverer her en omgang god og solid 2D platform action.

Tembo the Badass Elephant udkommer på Xbox Games Store den 21. juli.
Tembo the Badass Elephant

Tembo the Badass Elephant