Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Anmeldt af: Anders Pedersen (Anastacio) - 13. april 2004 - kl. 11:39
9 0

The New Dawn of Stealth Action! Sam Fisher er tilbage og denne gang med underafdelingen Shadow Net. Både offline og online!
For mange uger siden gav vi jer et preview, men lever spillet op til de meget høje forventninger? Find svaret i anmeldelsen.

Det succesrige stealth spil der tog alle med storm tilbage i 2002 er tilbage! Sidst var det den franske afdeling UbiSoft Montreal der stod for Splinter Cell, men denne gang har UbiSoft Shanghai stået for opgaven. UbiSoft Shanghai har stået for Xbox og PC udgaverne imens UbiSoft Montreal denne gang har stået for LIVE delen.
Ja du læste rigtigt, der er en LIVE del!!!

Historien

Du er en Splinter Cell, og disse Splinter Cell’s høre hjemme hos Third Echelon.
Third Echelon er en del af National Security Agency(NSA). En Splinter Cell bliver oftest sendt ind i kritiske situationer for at løse konflikter. En Splinter Cell's våben er skyggerne og evnen til ikke at blive set. Du indtager endnu engang rollen som en Splinter Cell ved navn Sam Fisher. Denne gang har National Security Agency brug for at få sendt en Splinter Cell ind i Indonesien. Derfor sender Third Echelon dig, Sam Fisher, afsted til Indonesien for at få styr på problemet.

Pandora Tomorrow indeholder 8 singleplayer missioner. Man starter i Indonesien ved en hytte, som fungere som træningsbanen for Pandora Tomorrow
Det er en guerilla leder ved navn Suhadi Sadono og hans organisation der har overtaget en amerikansk ambassade. De har taget civile og amerikanske militær folk som gidsler. Det er så nu Sam Fisher bliver sendt ind, ikke for at redde gidslerne, men for at få fat i følsomme informationer fra ambassaden før de ryger i de forkertes hænder.

Historien udvikler sig naturligvis herfra, og du kommer til steder som: Paris, Los Angeles, et kørende tog, og andre lande/lokationer. Du møder selvfølgelig masser af andre personer på din færd for retfærdighed, hvilke vil vi dog ikke afsløre nu, det må du selv finde ud af ved at investere i dette fantastiske spil.

1: Som bekendt var det originale Splinter Cell meget ensformigt, frustrerende, svært, langt og der var irriterende fejl. Pandora Tomorrow er stik det modsatte.
2: Ubi Soft har rodet lidt ved styringen, f.eks. læner du dig op ad muren ved at trykke venstre thumstick ind, du fløjter på den lille hvide knap, skifter våben på den sorte og så er der ellers ikke andet der er anderledes her.

Sam har det samme udvalg af våben som i det første splintercell. Dog er de opgraderede en smule. SC-20K har fået 6x zoom, pistolen har fået lasersigte osv. Som sagt indeholder Pandora Tomorrow 8 missioner, men desværre er de korte og man kommer ikke til at bruge alle de finesser man kan udføre i spillet. I tiden mellem det gamle splinter cell og det nye, har Sam lært et par nye moves, blandt andet det berygtede SWAT turn. Det går ud på at han hurtigt, lydløst, og uden at blive set, bevæger sig fra den ene side af en døråbning til den anden. Dette virker meget urealistisk for Sam bliver rent teknisk usynlig. Et andet af Sam’s nye moves er Half-Split-Jump. Du udfører det normale split-jump i en smal gang og herefter kan du læne dig til venstre og højre for derefter at komme op til en endnu højere afsats. Sam kan også hænge med hovedet nedad og skyde sine fjender. Alle disse nye moves er vældig flotte udført, men om man vil bruge dem er op til en selv. Du kun tvunget til at bruge de nye moves 1-2 gange og det velkendte split-jump behøver man ikke at udføre på noget tidspunkt i single player delen. Banerne du bevæger dig rundt på er korte og den populære tog bane er den korteste at finde. Den kan klares på små 10-15 minutter.

Spillet gør brug af en ny AI så alarmen kun må gå i gang 3 gange i løbet af en mission. Det lyder som om, at Pandora Tomorrow er sværere, men det er desværre blevet det modsatte. For alarmerne nulstilles midt i missionerne og nogle gange går alarmen i gang uden spillet registrere det. Vi skrev i vores preview, at AI’en kunne tage gidsler. Dette sker dog kun en enkelt eller to gange i løbet af hele spillet, og er ikke rigtig nogen forhindring da man uden problemer kan udskadeliggøre terroristen selvom han har et gidsel. Spillets største og værste minus point er AI’en. Ens modstandere er simpelthen for dumme. Endnu engang kan de ikke se dig i tynde skygger, og de kan ikke se dig lave SWAT turnet selvom de står i den anden side af døråbningen. Når de ser dig siger de: ”I think I saw something” for derefter at gå over til det sted man blev set ved og blive stående. Fjender går ikke i dækning og hvis en dør står i vejen kan de ikke finde ud af at gå den rigtige vej uden om. Noget nær den værste AI denne anmelder længe har været vidne til. Det blev i sin tid lovet at man ville kunne tage mange forskellige veje i Pandora, men det skuffer fælt. Det er stadig en rimelig lineær vej man skal i gennem i hver mission. For eks. skulle man have muligheden for enten af gå igennem toget, løbe oppe på taget, kravle under toget eller gå armgang på siden. Men denne mission er et eksempel på at man skal følge en bestemt vej for at gennemføre missionen. Pandora Tomorrow er heldigvis ikke så frustrerende som det første, det har ikke de irriterende alarmfejl, og i det hele taget er mange af "skønhedsfejlene" fra etteren rettet. Derimod er spillet så blevet kort, og allerværst, for let. Pandora Tomorrow’s single player del kan gennemføres på 10 timer eller under og man for endnu engang ingen belønning for, at have gennemført et vidunderligt spil.

Splinter Cell havde en strålende flot grafik og det har Pandora Tomorrow også. Helhedsindtrykket af grafikken er god, med real time skygger overalt. Skyggerne opføre sig realistisk og går op på personer, omgivelser, ja faktisk alt. Skygge og lys systemet fungere som det gjorde i det originale spil, men denne gang er der missioner at finde, hvor solen er til stede. Ubi Soft har fået presset skyggesystemet godt sammen med solen i Pandora Tomorrow. Karaktererne er vel lavede, men der gøres desværre ingen brug af bump mapping på nogle af karaktererne. De går ret så underligt, og nogle stive animationer samt fejlclipping er med til at ødelægge karakterernes personlighed og realisme. Skygger er der masser af, og de er flotte. Desværre trænger de, ligesom karaktererne, til lidt anti alliasing. Omgivelserne er endnu engang skønne og UbiSoft har formået at lave nogle acceptable udendørs baner. Udendørs banerne er ikke fantastisk flotte grundet nogle grimme texture, bl.a. på træer og jord. Dog flytter det høje græs sig realistisk til siden når du går igennem det og et sekund senere har græsset rejst sig. Det er dog i spillets sidste baner man oplever problemer med grafikken, som at en vagt fryser, dele af Sam’s skygge forsvinder for derefter at dukke frem igen, man kan ikke se Sam i et bestemt spejl, men kun hans goggles osv. Nightvision og Thermalvision er veludførte, dog trængte vi til lidt blur effect som man ser det i PC versionen.
Det der har undret denne anmelder mest er, hvor blodet er blevet af? Der er simpelthen INTET blod at finde i Pandora Tomorrow. Det er synd, eftersom det tager noget af realismen og indlevelsen i spillet væk. Spillets HUD er der også gjort noget ved, der er bl.a. tilsat en alarm viser, og selve HUD’ets grafik ser markant anderledes ud. Grafikken er alt i alt den samme, som i Splinter Cell, der er dog kommet en sol med i billedet, nogle store udendørs områder. Mange af de gamle fejl er rettet, men til gengæld er der kommet en masse nye.

Pandora Tomorrow har et acceptabelt soundtrack, men det er absolut ikke noget at råbe hurra for. Når der sker ting og sager gameplay mæssigt ændrer musikken sig, og det er skønt, men hjælper ikke på indlevelsen når man hører musikken i Pandora Tomorrow. Voice actingen er mindre god. Sam Fisher’s stemme er god som i det originale, dog har Lambert fået en ny stemme, men det er til at overleve med. Stemmerne er ikke realistiske i World Media News programmet og Sadono’s stemme er ikke virkelighedstro nok. De civile snakker til sig selv når de ser dig in-game og deres råben lyder langt fra realistisk. Vagterne snakker til sig selv når de synes de så noget, og der ryger realismen sådan set. Derimod er lydeffekterne rigtig gode lige fra våben lydene, til det tærren du traver rundt på. Der er intet kikset ved lydeffekterne, de er faktisk nær det perfekte.

Xboxlive
Single player delen er fed, men kort, så det bliver nok Live delen du kommer til at bruge tiden på. Det der har vakt mest opmærksomhed ved Pandora Tomorrow er klart den nytænkende LIVE del. Live delen har UbiSoft Montreal stået for og de har gjort det godt. Grafikken holdes i samme høje standard som i singleplayer delen, dog med et par skønhedsfejl, men det sker heldigvis meget sjældent så det gør ikke det store rent gameplay mæssigt. Man kun spille 4 personer på en server og det må overraskende siges, at det er et af de få kritik punkter ved Live delen. Du kan spille 1vs1, 2vs1, 1vs2 eller det som er standard, 2vs2. Ifølge UbiSoft skulle det virke bedst med 4 mand på en server og selvom banerne og balanceringen mellem de 2 hold er gennemtænkte er det stadig for lidt med 4 mand på en server. Man kunne godt have spillet 6 eller 8 personer på en server, for nogle af banerne er simpelthen for store når man kun er 4 på en server.
Som host har man mange muligheder, hvilket er godt. En vigtig ting som Ubi Soft desværre har glemt, er muligheden for at banne folk. Hosten har netop ingen muligheder for at banne en spiller fra serveren for han kan kun kicke en der er in-game. Pandora Tomorrow indeholder 3 spille modes som er:
Neutralization, Extraction og Sabotage. I Neutralization skal man som spion nå over til en ND133 bombe og hacke den i et bestemt stykke tid. Som Mercenarie vagt skal man så beskytte bomberne, eller få skudt spionerne. I Extraction skal man som spion stjæle en ND133 bombe og bringe den tilbage til sit spawn punkt. Som Mercenarie vagt skal du igen beskytte disse bomber, eller gøre det af med spionerne. I det sidste gamemode, Sabotage, skal man som Shadow Net spion over til en ND133 bombe og plante et modem i nærheden af denne bombe. En god ide er at beskytte sit modem, så Mercenarie vagterne ikke for kortsluttet modemet.
Der er 2 hold at vælge imellem som du måske allerede har bemærket. Det første er ShadowNet spionerne, en underafdeling til Third Echelon, det andet er Argus Mercenaries. Som Shadow Net spion spiller man i den velkendte tredje persons synsvinkel fra single player delen. Som Mercenarie vagt spiller man i første persons vinkel.

Der er 8 forskellige baner og der er stort set ikke nogle små baner at finde. Banerne er dog utroligt godt designede, og passer godt til begge hold. Dog er der som sagt nogle få baner (1-3 styks) som er for store til kun 4 spillere. 8 baner lyder som om det er for lidt, men det er det ikke. Bannerne er store og det tager noget tid at lære banerne at kende. Der findes fantastisk mange veje, og som du næsten er ved at klare din mission som spion åbner du for nye hemmelige veje. Spillet understøtter downloadable content og der er allerede nu 2 nye baner på vej!
Hvis du vælger at spille som spion har du ingen dødbringende våben, men derimod har du en masse brugbare gadgets og ikke dødbringende våben. Det er specielt Spy Bullets der er fede, for når du skyder den på en vagt kan du ikke kun se vagten på radaren, men du kan også høre hvad han siger ved at holde den hvide knap inde.
Mercenarie vagterne har massere af dødbringende våben som maskinegevær, miner og granater.

Her er den fulde våben liste:
ShadowNet spionernes arsenal:
- Sticky Shocker
- Spy Bullets
- Sticky Camera
- Chaff Grenade
- Flashbang Grenade
- Smoke Grenade
- Noise Emitter

Mercenarie vagternes arsenal:
- M-160
- Flares
- Mines
- Spy Trap
- Tazer
- Frag Grenade
- Phosphorus Grenade

I Live delen har du naturligvis også goggles. Som spion har man de 2 velkendte Nightvision og Thermalvision. Som vagt har man 2 helt nye og effektfulde goggles, Electro Magnetic Field og Motion Vision. Nightvision og Thermalvision er allerede omtalt, så vi springer til de 2 nye. Når du bruger Electro Magnetic Field kan du se en spion, hvis spionen har Nightvision eller Thermalvision slået til.
Med Motionvision kan du se objekter i bevægelse. D.v.s at et hvilket som helst objekt, om det så er en dåse eller en person, får en sort firkant omkring sig hvis det er i bevægelse. Shadow Net spionerne har alle de moves Sam kan udføre undtagen SWAT turn og Half-Split-Jump. For at Mercenarie vagterne skal kunne klare sig mod de smarte spioner og deres små tricks bliver man som vagt nød til at gøre brug af alt det udstyr man har med sig. Derfor er det en god ide at sætte miner og spy traps rundt omkring og eventuelt bruge Phosphorus Grenade, som udløser en grøn gas så du kan se hvor spionen er løbet hen.

Mange Tom Clancy spil gør brug af leaderboards samt et ranking system og Pandora Tomorrow er ingen undtagelse. Du kan tjekke 6 forskellige leaderboards og ranking systemet er baseret på det noget mislykkede ELO system fra Rainbow Six 3. Ranking systemet i Pandora Tomorrow er level baseret, dvs. at man starter på lvl. 1 og kan stige i level, hvis serveren er sat til ranking.

Hvis en spiller er i gang med et spil på en server der spiller med rank, og hosten så smutter midt i det hele, vil han få en penalty næste gang han spiller. Dvs. at vedkommende mister point, og point skal man have for at stige i level. Hvis man er i lvl. 1 eller 2 kan man ikke miste point udover, hvis man for en penalty. Det er først når du når op til lvl. 3 at du kan risikere at miste point, hvis du spiller dårligt.

De 2 hold kan ikke høre hinanden snakke under runderne, det er kun dem der er på samme hold der kan snakke og høre hinanden. Dog kan man høre fjenden ved at skyde en spy bullet på en vagt, som forklaret førhen. Noget af det fedeste og den eneste måde at dræbe en vagt på er at snige sig om bag på vagten og tage ham via et tryk på A knappen. Du holder nu vagten og du har 2 valgmuligheder:
Den første er at vrikke halsen om på vagten så han dør. Den anden er at slå ham ned så han besvimer. Men der skal jo lidt sjov eller provokation til inden du vil nakke vagten, og det kan du gøre ved at holde den hvide knap inde mens du holder ham som gidsel.
Inden man går i gang med at spille over nettet skal man først have gennemført 2 træningssessioner, 1 Shadow Net session og 1 mercenarie session. Første gang du prøver at være mercenarie vagt føles det som om, at aimen virker utroligt langsom Men efter en times spil har man fuldkomment vænnet sig til aimen.

Desværre understøtter spillet ikke LiveAware, så når du spiller offline er du ikke logget på Live. Spillet understøtter heller ikke splitscreen, men derimod systemlink.

Optimatchen virker perfekt uden nogle problemer, men underligt nok er der ikke mange servere. Hvis du vil have et Live spil, som mange danskere spiller så er Pandora et godt bud.

Der, hvor Live delen kikser er, ingen understøttelse af LiveAware, ingen mulighed for at banne folk, små fejl, og 4 mandsserverne. Ellers er det Xbox’ens stærkeste Live spil hidtil!

Konklusion
Pandora Tomorrow er klart en værdig efterfølger. Endnu en gang med en god og aktuel historie. Historien fanger dog ikke ligeså meget som den i etteren. Spillets styring er mere intuitiv, spillet understøtter Live, lydeffekterne er gode og helhedsindtrykket er godt. Desværre slipper spillet ikke for ris, for AI’en er den værste der længe er set. Der gøres ingen brug af anti alliasing, ikke den store brug af bump mapping, ingen blur effect, lidt clipping fejl, grimme in-game animationer, med undtagelse af Sam. Ingen LiveAware, til tider dårlige save points, ingen nyttig brug af nye moves, og stemmeskuespillet samt musikken er bestemt ikke noget at råbe hurra for. Det er i en stor grad som om at Pandora Tomorrow ikke giver den samme stemning og følelse som i det originale spil. Dette er ikke ensbetydende med et dårligt spil. Der er sket masser af forbedringer i forhold til det gamle spil, det kører bare meget i samme rille. Spillets absolutte force er klart LIVE delen og det er da også den største grund til at investere i dette spil.
Til sidst skal det dog siges, at du for en fantastisk single player oplevelse og en endnu federe Live oplevelse.

Splinter Cell Pandora Tomorrow er et af de mest gennemførte spil man kan finde til Xbox hidtil.

Udviklerens hjemmeside: www.ubisoft.com