Shift 2 Unleashed

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 8. april 2011 - kl. 11:05
13 0

Shift 2 Unleashed er en semi-realistisk bilsimulator, som forsøger at give spilleren den mest intense raceroplevelse nogensinde. Om det lykkedes, kan du læse her i vores anmeldelse.

Da Need for Speed udkom for første gang i 1994, var det en semi-realistisk bilsimulator, men på de 17 år der er gået, har serien været omkring næsten alle genrer indenfor bilspil. Serien er efterhånden blevet udvandet og nåede et nyt lavpunkt med Need for Speed Undercover fra 2008, men har overrasket positivt med Need for Speed: Shift fra 2009 og senest med sidste års Need for Speed: Hot Pursuit. Serien er ved at komme tilbage på sporet.

Alligevel kan man godt blive lidt forvirret. Ser man tilbage på serien, har den bevæget sig fra semi-realistiske racerspil, over streetracere til arkaderacere og rallyspil. Med Need for Speed: Shift lod det til, at EA havde planer om at gøre serien mere seriøs igen, noget som de dog selv skød helt ned, med Need for Speed: Hot Pursuit året efter, som var en fuldblods arkaderacer fra folkene bag Burnout spillene. Og hvis man lægger mærke til det, har Shift 2: Unleashed ikke Need for Speed navnet længere, selv om Need for Speed emblemet optræder både på æsken og inde i spillet. Shift lader til at være blevet sin egen serie – formentlig for at tage konkurrencen op med Forza Motorsport og Gran Turismo, mens Need for Speed serien forbliver det mere arkade-præget indslag.

Shift 2: Unleashed er udviklet af engelske Slightly Mad Studios, der bl.a. består af folk, som tidligere har været med til at lave GTR2 – en hardcore bilsimulator til PC. Spillet bygger videre på det solide fundament som Need for Speed: Shift lagde men er dog på stort set alle områder, en forbedring.

Der er igen tale om en semi-realistisk racer, hvor man deltager i en række forskellige løbstyper, både på rigtige racerbaner, som f.eks. den legendariske Nürburgring, på Laguna Seca og Brands Hatch, men også i gadeløb i byer som London, Tokyo og Miami. Der er mere end 120 biler fra hele 37 fabrikanter lige fra Aston Martin, Audi, Bentley og Bugatti til Jaguar, Lamborghini, Lotus, Maserati, Mercedes og Porsche. De er der alle sammen, lige fra legendariske sportsvogne fra 80’erne og til de nyeste superbiler.

Karrieredelen er spillets hjerte og der ligger mange timer gemt her. Der er ingen historie eller rød tråd, da man blot hopper fra den ene løbsserie og til den anden, men det fungerer somend fint nok. Ved at placere sig på podiet, optjener man erfaringspoints, som gør at man med jævne mellemrum stiger i niveau. Når man stiger et niveau, indkasserer man ligeledes en masse penge, man får adgang til nye biler, nye baner og nyt udstyr og nye opgraderingsmuligheder til ens biler.

Man bliver ikke alene belønnet for at opnå gode placeringer i løbene, men også ved at opnå nogle mål i løbet af løbene. Det kan f.eks. være at ligge forrest i feltet i en hel runde, køre fejlfrit i alle banens sving eller slå en bestemt omgangstid. Det er et velfungerende system, som hele tiden belønner spilleren og man får hurtigt låst op for massevis af baner, løb og biler.

Shift 2 Unleashed er forbedret på en lang række punkter i forhold til forgængeren. Gameplayet virker mere helstøbt og i Need for Speed: Shift virkede det som om, at spillet satte sig midt imellem to stole (simulator og arkade). Shift 2 er mere fokuseret imod simulation, men stadig med arkade-elementer for at gøre det hele lidt mere spiseligt. Desuden er styringen forbedret en del – den er stadig tung, men ikke nær så frustrerende som i det første spil. Desværre svinger den kunstige intelligens fra rædselsfuld til fremragende. Af og til virker det som om, at de modkørende ikke registrere at man er på banen, da de brutalt banker ind i ens bil eller bruger en som stopklods før et sving - hvilket resulterer i, at de overhaler (og der smutter gerne 3-4 andre med forbi i samme omgang) mens man selv kæmper med at komme fri af fangsandet. Andre gange kører de som rigtige racerkørere ville gøre og de laver også selv uprovokerede fejl.

De to helt store nyheder er det såkaldte Helmet Cam og implementeringen af den nyeste version af Autolog, som vi blev introduceret for første gang i Need for Speed: Hot Pursuit sidste år. Helmet Cam er præcis hvad navnet antyder; nemlig en kameravinkel set helt inde fra hjelmen. Det er en videreudvikling af det kendte Cockpit View, som stadig er muligt at bruge. I Helmet Cam er skærmen indrammet i kanterne fra en hjelm, som det vil se ud, hvis man selv havde en hjelm på. Når man bremser rykkes kameraet tættere på rattet og instrumenteringen kan blive lidt utydelig og drejer man, drejer kameraet så man kigger ind i svinget ligesom hvis man drejede hovedet. Det er virkelig lækkert lavet og virker meget realistisk.

Den anden nyhed er som nævnt en videreudvikling af det fremragende Autolog. Autolog er skabt ud fra en filosofi om, at langt de fleste af os, ikke er interesseret i at se, at vi ligger nummer 89.551 på et online leaderboard – vi vil langt hellere se hvordan vi klarer os mod vores venner – og køre race imod dem. Autolog tracker alle ens egne tider, alle ens venners tider og man får hele tiden at vide, hvis en af ens venner har slået ens tid på en given bane. Man kan sammenligne ens statistikker med ens venners og man kan sende anbefalinger og udfordringer til dem. Man kan ligeledes dele de billeder man tager i spillets Photo Mode via Autolog, selv om de er næste ubrugelige pga. en voldsom komprimering.

Autolog er egentligt bare en udvidet form for et online leaderboard, men det er integreret så godt i spillet, at det bliver langt mere end det, da det bliver til en aktiv del af spillet. Det giver et ekstra lag til karrieredelen, at man ikke længere alene kæmper for at nå de mål som spillet sætter op for en, men på samme tid forsøger man at slå ens venners tider og udfordringer.

Op til 12 spillere kan spille mod hinanden i en håndfuld online gamemodes. De mere traditionelle gamemodes er Race og tidskørsler, mens de nye Catchup gamemodes er mere interessante. Her får en spiller et forspring i en langsom bil, mens de andre spillere (i hurtigere biler) skal forsøge at indhente den langsommere kørende inden han når målstregen. Denne form for “katten efter musen” er ganske underholdende og kan resultere i nogle ganske hektiske løb. Online delen fungerer fint, selv om hovedparten af spilmulighederne er ret traditionelle. Den gode ting er, at man også optjener både penge og erfaringspoints når man spiller online.

Grafikken er blevet forbedret væsentligt siden det første spil; menuerne er lækre, bilerne ser fantastiske ud, banerne er flotte og lyseffekterne f.eks. fra en lavthængende sol, som blænder flot og realistisk, er virkelig lækre. Det samme kan siges om effekterne når man kører galt, hvor man ser ens bil hvirvle rundt, så døre, skærme og hjul flyver rundt. Befinder man sig inde i bilen, dæmpes alle lyde og farverne forsvinder fra billedet som også bliver utydeligt. Den resterende lydside er ikke noget specielt – dog er lydene fra de hårdtpumpede motorer fine og troværdige, mens den resterende lydside er ret traditionel.

Med den flotte grafik, en fin lydside, det nye Helmet Cam og de gode effekter hvis man skulle komme ud for et uheld, har udviklerne virkelig forsøgt at give spilleren en så intens raceroplevelse som muligt, uden at det hverken bliver for kedeligt eller går hen og bliver for poppet – hvilket et langt stykke hen ad vejen lykkedes. Det får i hvert fald giganten Gran Turismo til at se meget støvet og bibliotekar-agtig ud.

Shift 2 Unleashed byder på en intens og rimelig realistisk raceroplevelse, uden at det går hen og bliver kedeligt. Sværhedsgraden er høj, selv med de fleste hjælpemidler (f.eks. ABS, Traction Control, Best Line, ESP) slået til, men det belønner konstant spilleren, endda selv inden man er gået i gang med spillet første gang. Spillet tjekker nemlig, om man har spillet enten Need for Speed: Hot Pursuit, Need for Speed: Shift eller Need for Speed: Undercover – har man det, bliver man belønnet f.eks. med erfaringspoints, penge eller lækre biler som en Lamborghini Reventón politibil og en Pagani Zonda Cinque Hot Pursuit Edition.

Shift 2 Unleashed er for dig, som gerne vil have et realistisk bilspil, men som synes at Forza Motorsport og Gran Turismo bliver lige lidt for nørdet.
Shift 2 Unleashed

Shift 2 Unleashed