Saints Row: Gat out of Hell

Anmeldt af: Kristian Mikkelsen - 8. februar 2015 - kl. 20:25
0 3

Troede man efterhånden, at Saints Row serien ikke havde flere sindssyge ting at byde på, kan man godt tro om igen. Saints Row: Gat out of Hell er udkommet, og vi har anmeldt det.

Da jeg første gang hørte om annonceringen af Gat out of Hell, må jeg indrømme, at jeg blev en smule skeptisk, da jeg ikke synes de sidste Saints Row spil har levet op til mine forventninger. Personligt har jeg i gennem længere tid følt, at serien med tiden er kørt ud på et sidespor, hvor det virker til, at man prøver at koge suppe på noget, der egentlig ikke har så meget mere at byde på. Ved at lave denne enkeltstående udvidelsesdel til Saints Row IV, har man altså forsøgt at forlænge serien, men selvom der er mange nye spændende tiltag, lykkes det dog alligevel ikke rigtig at bringe nyt liv i serien

Som med de forrige spil, er historien langt fra realistisk eller seriøs; lederen af The Saints er nemlig blevet taget til fange af selveste Djævlen, hvilket betyder, at Johnny Gat og Kinzie Kensington er nødsaget til at rejse til New Hades, en mørk og skræmmende underverden, for at befri deres leder. På deres rejse møder de en række nye karakterer, som alle er nødvendige at kende, da det i sidste ende handler om at opnå Djævlens opmærksomhed og dermed have en chance for at få den elskede leder tilbage.

Som man formentlig kan regne ud, er der altså lagt i kakkelovnen til en fuldstændig vanvittig historie, og det er skam også tilfældet i Gat out of Hell. Historien er meget simpel, men derudover også en smule uinteressant, da den næsten er for plat og dermed kommer til at virke ligegyldig. For ægte Saints Row fans vil dette sikkert kun være med til at gøre spillet bedre, men for mit eget vedkommende fanger den platte humor mig ikke særligt meget, hvis man sammenligner med de forrige spil. Når det er sagt, har spillet dog også sine underholdende øjeblikke, eksempelvis da Djævlen og hans datter pludselig fremfører deres dialog som en musical og dermed bryder med den dystre stemning, der ellers præger spillet.

I løbet af spillet skal man gennemføre en række missioner, hvor formålet er at tiltrække Djævlens opmærksomhed, så man til sidst får muligheden for at befri lederen af The Saints. Disse missioner minder dog på mange måder om de sideaktiviteter, der er i andre sandkassespil, hvilket betyder, at der ikke er nogen egentlige historiemissioner, men man i stedet skal rende rundt og hjælpe forskellige personer med deres problemer. I den første stykke tid er dette ganske underholdende, men da missionerne med tiden begynder at ligne hinanden mere og mere, mister man samtidig lysten til at bruge tid på spillet, da man får en følelse af, at det udelukkende er udviklet for at få nogle mønter i kassen. Personligt ville jeg ikke have noget imod at spillet var kortere, hvis bare man bare ikke var tvunget til at gennemføre de samme missioner igen og igen for at komme videre i historien.

Selvom historien og missionerne i spillet altså ikke fungerer særligt godt, er det, der dog trækker spillet op i karakter alle de nye våben og evner, som man låser op for. Her er det især muligheden for at flyve, der vækker min begejstring, da det er utroligt underholdende at flyve i gennem byen med sine store ildvinger. Ved at have tilføjet vingerne gør man dog samtidig bilerne i spillet ret overflødige, da det er meget hurtigere, og ikke mindst sjovere, at benytte sig af de nye vinger. Det gør dog i sidste ende ikke noget, da Saints Row aldrig har været et spil, som har bygget sin underholdningsværdi på bilerne men i stedet den skæve og overdrevne humor, som virkelig kommer til udtryk her.

Udover den nye mulighed for at flyve har udviklerne også valgt at give Johnny Gat og Kinzie overnaturlige kræfter, som kan bruges mod de mange fjender, man møder på vejen. Disse overnaturlige evner er virkelig underholdende at bruge, og det føles bare rigtig fedt at komme flyvende hen i mod en fjende for derefter at forvandle personen til sten. Når det er sagt, kan man dog også føle, at spillet bevæger sig for langt væk fra sin grundtanke, men personligt finder jeg det forfriskende, at der kommer noget nyt og anderledes til serien.

Det er dog ikke kun de overnaturlige evner, men også de nye våben, der virkelig er med til at gøre spillet sjovt. Her skal lænestolen med maskingeværer og raketter nævnes, da dette våben fungerer som en ren dræberstol, hvilket passer perfekt ind i den skæve Saints verden. Derudover er der også en slags granatkaster, som skyder med dynamit frøer, der kan gøre stor skade på modstanderne. Jeg havde rigtig meget sjov med disse våben, og det var helt klart dem, der for alvor var med til at gøre spillet underholdende.

Som førnævnt er Gat out of Hell en udvidelse af Saints Row IV, hvilket også kan ses på grafikken. New Hades er flot lavet med lava og dunkle farver, som er med til at give den dystre underverdenstemning, men selve den grafiske side ligner desværre til forveksling den, man finder i Xbox 360 udgaven. Dette er en skam, da man godt kunne have forbedret den nuværende grafik, når der nu er tale om en Xbox One version; lidt ligesom man så det i genudgivelsen af Tomb Raider Definitive Edition. Man føler derfor ikke rigtigt, at man sidder og spiller et Xbox One spil, men det i stedet ligeså godt kunne have været et Xbox 360 spil.

Saints Row: Gat out of Hell er et underholdende spil, som især skyldes de mange nye tilføjelser med våben og overnaturlige evner. Desværre får man også en fornemmelse af, at man fra udviklernes side prøver at malke serien for den sidste succes, da spillet er meget ensformigt og derudover også har en meget tynd historie. Dette er en skam, da spillet ville have fungeret meget bedre, hvis der var lagt et større arbejde i at variere missionerne noget mere. Når det så er sagt, skal man dog huske på, at Gat out of Hell blot er en udvidelse til Saints Row IV, som koster under 150 kr., og set i det lys er det en udmærket titel, der helt sikkert skal prøves, hvis du har været fan af de forrige Saints Row spil.
Saints Row: Gat out of Hell

Saints Row: Gat out of Hell

UdviklerHigh Voltage Software