Pro Evolution Soccer 6

Anmeldt af: Carsten Odgaard - 5. november 2006 - kl. 21:23
54 0

Med Pro Evolution Soccer 6 tager Konami deres populære fodboldserie over på næstegenerationskonsollerne. Kan spillet leve op til de massive forventninger fra seriens mange fans?

Det er tid til at komme ud på grønsværen med de knoppede støvler. Hold fast på de gule og røde kort. Fans af Konamis populære fodboldserie kan nu endelig ånde lettet op. Pro Evolution Soccer er landet på vores alle sammen favoritkonsol. Der er ikke tilføjet de store ændringer, kan jeg allerede nu afsløre. Pro Evolution Soccer har ikke ændret sig så meget med denne sjette udgave. Lad os se nærmere på, hvad spillet gemmer på.

Pro Evolution Soccers akilleshæl har altid og vil altid være de manglende licenser, hvilket betyder at man må leve med opdigtede klub- og spillernavne. Enkelte licenser er der dog blevet plads til. Konami har således indhentet fulde licenser fra blandt andet den franske, italienske, spanske og hollandske liga. Derudover er der indhentet enkelte licenser fra diverse landshold og klubhold.

Spørgsmålet er dog, hvor meget licenser egentlig betyder, når først spillet er i gang? Der er ingen tvivl om, at det da kan være sjovt at vælge favoritspillere og favorithold – og så selv tage dem med ud på den virtuelle grønsvær. Men når spillet kører, så tænker man i stedet på pasninger og løb i stedet for hold og spillernavne.

På den ene side præsterer PES6 at være en utrolig dyb fodboldsimulation med blik for spillets mange facetter. På den anden side, er det netop også det, der indimellem gør spillet så umådelig frustrerende. Dernæst kommer, at gameplayet går lidt for langsomt. Overall står vi med en habil fodboldsimulator, som jeg aldrig rigtig helt blev fortrolig med eller forelskede mig i – og det selvom intentionerne var gode.

Spillet indeholder desværre også et par bugs, der trækker ned. Live-delen fungerer mildt sagt ikke optimalt, og så er det også utilfredsstillende, at vi her står med en næstegenerationsudgave af et spil, der har færre funktioner end udgaven til PS2. Bedre bliver det ikke af, at grafikken og lyden giver minder om noget der ligner præ-PS2. Ikke så godt.

Pro Evolution Soccer 6 vil helt sikkert dele vandene. Går du efter en realistisk fodboldsimulation, så er der ingen vej uden om dette spil. Er du derimod mere til intuitiv arcade-fodboldspil, så er det tvivlsomt om Pro Evolution er vejen frem.
Pro Evolution Soccer 6

Pro Evolution Soccer 6

UdviklerKonami