Pitfall: The Lost Expedition

Anmeldt af: Anders Pedersen (Anastacio) - 5. marts 2004 - kl. 13:53
0 0

Xboxlife.dk har været en tur i junglen og fundet Harry, Pitfall Harry. Vi hjælper ham med, at finde hans venner og løse de opgaver der nu befinder sig i denne jungle.

Platform genren er en meget kendt genre på konsollerne. Der er sket meget siden de gamle platform spil, for i nutidens platform spil er det ikke rigtig til at se, om det egentlig er et platform spil bortset fra nogle få ny udgivede platform spil. Indtil videre har Blinx: The Timesweeper været Xbox’ens bedste platform spil, men nu er Activision tilbage med Pitfall Harry i en ny udgave til alle konsoller. Xboxlife.dk har taget fat på dette nye udkast i Pitfall Harry serien og lad os sige det med det samme. Pitfall Harry er Xbox’ens bedste og mest vellykkede platform spil hidtil.
Det er hele 22 år siden vi sidst så noget til Pitfall Harry på Atari 2600 konsollen, men nu vender han stærkt tilbage i form af Pitfall: The Lost Expedition til alle konsoller.

Historie
Det hele starter med, at vi ser et fly flyve over den peruanske jungle. Vores ven Harry er ombord på dette fly og skal på en ekspedition, som bliver ledet af Dr. Bernard Bittenbinder. Dr. Bernard Bittenbinder er en nysgerig arkæolog, som har taget nogle nysgerrige opdagelsesrejsende med sig. Under flyveturen møder Harry kvinden Nicole, som er den eneste kvinde ombord på flyet. Han begynder straks at tænde for charmen, men det lykkes ham ikke at score hende. Flyet flyver ind i en tordenstorm og styrter kort derpå ned i junglen. Det er så nede i junglen, man kommer til at spille som Harry, der så skal finde sine medrejsende i junglen. Og man kommer ud på en række varierende opgaver. Historien fortsætter naturligvis i spillet, men xboxlife.dk vil ikke gå mere i dybden af, hvordan historien udspiller sig. Det må du nemlig selv finde ud af, ved at spille Pitfall: The Lost Expedition.

Pitfall: The Lost Expedition indeholder en række personer og dyr, men det er kun nogle få af dem, jeg beskriver i denne anmeldelse.

Bernard Bittenbinder:
Bernard Bittenbinder har været arkæolog i mange år med stor erfaring inden for området, men uden nogen form for berømmelse. Efter hans træning har han brugt det meste af sin tid på at være Kevin McCallister’s trofaste assistent. Harry beundrer Bernard Bittenbinder, men han tror ikke på, at Bittenbinder fortæller alt, hvad han ved.

Nicole:
Nicole er flot men optaget for hun er noget af en bogorm. Hun har ikke den store viden om verden udenfor hendes akademi studier, så det er klart hun er nysgerig og vil ud og opdage noget. Nicole har altid været interesseret i naturen, og det har været hendes drivkraft igennem hele hendes liv. Hun kan huske kapitler og hun kan rime på forskellige flora og faunaer. Vil hun behandle Harry som en torn i siden, eller acceptere hans hjælp? Det vil xboxlife.dk ikke afsløre, men Harry giver ikke op, eftersom han er vild med Nicole.

St. Claire:
Claire’s fulde navn er Jonathan St. Claire, og han er en fransk lejesoldat, som lever af, at sælge det han finder til den højeste byder. Claire er desuden arkæolog ligesom Bernard Bittenbinder. Han er opvokset i Paris, og har med tiden lært at holde charmen oppe og være hård mod andre. Faktisk kan han stjæle din tegnebog, men stadig få dig til at tro at han er din bedste ven. Claire og Harry er stadig fjender og har været oppe at slås mere end en gang, siden de stiftede bekendtskab med hinanden.

Gameplayet er klart spillets stærkeste force og det sjoveste gameplay i et platform spil på Xbox hidtil. Der er variation i de forskellige opgaver, og sjove er de skam også. Styringen er let at gå til, men desværre kan kameraet virke lidt langsomt, når man drejer det, og så drejer man kameraet med venstre og højre trigger, i stedet for højre thumbstick. Man vender sig dog til det. Somme tider bliver de objekter man står på gennemsigtige, så man ikke har et godt overblik over, hvor genstanden egentlig står, når man skal hoppe over på den, og det giver frustrationer. Kameraet formår at sætte sig i nogle dårlige vinkler, så Harry står lige op i hovedet på en, og så har man ikke et overskueligt overblik over landskabet mere, hvilket giver endnu flere frustrationer, når det er et platform spil. Dog er disse irritationsmomenter små bagateller, eftersom de ikke er så slemme og kun opstår sjældent. Kampsystemet er begyndervenligt og godt. Du bruger de forskellige knapper på højre hånd til at slå, sparke og lave vilde kombinationer. I løbet af spillet lære man dog flere finurlige kombinationer, eller også kan man købe nye tricks hos de forskellige Shaman shops. For at købe nye tricks, dele af ens kort, eller nye ting, skal man først finde såkaldte Idols, som er nogle figuragtige genstande. Når man så endelig har nok af disse, skal man finde en Shaman shop, som er en person med maske på. En sådan person sover hele tiden, så det gælder om at vække ham. Når du har vækket den maskerede mand, dukker en liste frem, med forskellige ting du kan købe. Dog kan man kun købe en enkelt ting ved hver Shaman shop, for når man har købt en ting, så forsvinder manden ud i den blå luft. Det fungerer godt, og det er ligeledes et fornuftigt valg fra Activision at lade spilleren købe en ting for hver Shaman shop. Der er ikke mange ting, man kan købe, men heller ikke for få, så det er godt, man ikke kan købe hele molevitten på en gang. Så ville man ikke have noget at købe senere hen i spillet, fordi alle Shaman butikkerne har nemlig de samme ting.

Tidligt i spillet får man en drikkedunk, som man kan have vand i, hvilket i dette tilfælde er liv, man kan have med sig. Spillet er rent faktisk realistisk på dette punkt. For hver gang, der ikke er mere vand i dunken, skal du finde en brønd, hvor du så kan hælde vand i, indtil dunken er fyldt. I løbet af spillets handling får du flere fiduser og våben. Bl.a. en slangebøsse, en fakkel, og hvad der ellers er brug for i en jungle. Du vælger dit våben ved at trykke på en retning på D-paddet. Hvis du har sat drikkedunken til at være øverst i våben menuen, som er synlig i øverste højre hjørne, så skal du trykke på retningen, der peger opad på D-paddet. Lettere kan det simpelthen ikke blive. For at bruge sine fiduser skal man bruge højre thumbstick, hvilket er en fantastisk simpel måde at gøre det på. Det føles mere som om, man selv svinger med armen, faklen, eller hvad det nu måtte være, når man bruger det højre thumbstick. Spillet er generelt let at styre.

Til gengæld burde AI’en give spilleren noget udfordring, men det gør den simpelthen ikke. Selv når fjenderne er i flok, er de nemme at slå ud med den samme kombination, og krokodillerne bliver på en eller anden underlig måde meget trætte efter at have løbet 3 meter efter dig. Faktisk findes den bedste AI oppe i de iskolde snebedækkede bjerge, i form af pingviner. De er tit hurtigere end en selv til at slå fra sig og til at skubbe en ud i det iskolde vand, så man bliver frosset ind. Spillet er for let ifølge denne anmelder, da AI’en hovedsageligt dårlig. Man får for mange hints, og så er spillet jo let at styre. Kortet man har med sig fungerer rigtig godt og er meget detaljeret, så man kan finde nemt rundt i junglen. Dog kræver det noget træning at bruge kortet. I midten af spillet låser man op for nogle sjove minispil, heriblandt skydning og en slags bowling, m.m. Dog skal man først klare det ene minispil på alle 3 sværhedsgrader, inden man kan gå til det næste minispil.

Spillet har som sagt mange varierende missioner. I en mission skal man fange sommerfugle, og i en anden skal man svinge sig rundt eller svømme så det batter. På et tidspunkt får du adgang til abernes område, og her skal du så spille som et lille abebarn, hvor det gælder om at hoppe op på Harry 5 gange, inden tiden udløber. Det giver en stor variation i gameplayet, og det er sjovt, selvom det også er nemt. Spillet har hele 40 missioner, men overraskende nok bliver spillet gennemført meget hurtigt. En jungle har som regel mange fælder, men det har denne jungle til gengæld ikke. Det kunne netop være fedt med mange fælder, dog er der nogle få fælder at finde på nogle bestemte områder i spillet. Når du er ude at svømme, kan du selv vælge, hvilket tempo du vil svømme i. Hvis du trykker rigtigt hurtigt på A-knappen, svømmer Harry meget hurtigt, men hvis du trykker langsomt, svømmer Harry også langsomt. Det samme gælder eksempelvis også, når man er i mudderet. Der er ingen tvivl om, at spillet mest henvender sig til de små, og man skal da også mindst være 3 år for at spille dette spil. Pitfall’s gameplay er sjovt og varierende, til trods for at det er let, til tider har et dårligt kamera, og nogle objekter bliver gennemsigtige hist og her.

Spillets grafik holder sig ikke til det realistiske, men derimod det mere tegnefilmsagtige look. Det passer også godt til spillets stil med humor, og jeg mener ikke cell-shaded, men en 3D grafik, som minder om tegnefilm udseende. Spillet er udkommet til alle konsoller, og derfor er grafikken ikke optimal på Xbox. Der er enkelte fejl, og vandet ligner noget fra en Playstation 2 udgave. Der kommer bølger, når man svømmer hurtigt, men desværre minder vandet mere om mudder, fordi vandet føles så tykt. Texturene er gode, selv når du kommer tæt på. Animationerne er fantastiske og holder sig til spillets stemning med deres sjove, men gode bevægelser. Ansigtsudtrykkene er overdrevne, men viser samtidigt humoren i Pitfall: The Lost Expedition.

In-game animationerne er ligeså gode, med henblik på forskellige moves og bevægelser, man kan lave. Det der skuffer ved spillets grafik side, er klart lys- og skygge effekterne. De kunne have været betydeligt flottere på Xbox, men som sagt er det et spil, der er udkommet til alle konsoller, så Activision har desværre ikke udnyttet Xbox’ens hardware optimalt. Spillet har mange variationer i farvevalget, hvilket giver en mere dybde i landskabet. Der er en nogenlunde god draw distance, og på flere meter kan du stadig se en krokodille svømme nede i vandet. Spillets menu er en bog, der bladrer, og når man gemmer eller loader sit spil, river Harry en side af, hvor du så kan træffe dit valg. En meget god og brugervenlig idé. Spillets HUD er nemt og hurtigt at lære. Du kan se Harry’s liv i øverste venstre hjørne, og når du tager drikkedunken frem, kan du se, hvor meget vand der er i drikkedunken over Harry’s liv. I øverste højre hjørne ser man, hvilke dimser man har til rådighed, og de kan let udskiftes med nogle andre. HUD’et er simpelthen perfekt.

Spillets lydside er god, men imponerer ikke på nogen punkter. Dog er det overraskende at spillets musik er så god, som den er, når man tænker på, det er et platform spil. Når man svinger sig gennem junglen, kommer der musik frem, som minder meget om Indiana Jones, og man får virkelig en fantastisk følelse, når man svinger sig.

Stemmeskuespillet er godt, men kommer ikke op på højde med spil som JAKII til Playstation 2. Alligevel er stemmeskuespillet troværdigt nok til de forskellige personligheder. Dog er det ret irriterende, når ens venner i spillet begynder at sige den samme sætning igen og igen. Der er masser af lydeffekter i Pitfall og de holder sig til standarden. Du kan høre Harry løbe, hans slag, alle dyrene i junglen, samt de snebedækkede bjerge. Du hører aber, de folk der er i junglen, fugle, insekter m.m. Der er en virkelig god stemning i denne jungle. Spillet understøtter endda Dolby Surround sound.

XboxLive
Spillet har ingen LIVE del, men det gør ikke spor, eftersom spillet ikke ville have fungeret ordentligt over LIVE. Men skuffende er det, at der slet ingen mulighed er for at downloade nye ting, for det kunne have gjort holdbarheden længere.

Konklusion
Spillet er enkelt, men genialt og sjovt. Der er variation, sjove kommentarer og gode animationer. Der er humor, en nogenlunde grafik og en god lydside. Junglen har den rette stemning, når man tænker på, at Pitfall: The Lost Expedition lægger vægt på humorisme og ikke realistisme. Der er sjove fiduser og gode kombinationer af moves, samt mange forskellige dyr og fjender at slå ned. Loadetiderne er ikke så lange, men desværre er der lidt for mange af dem. Dette spil overraskede denne anmelder på en meget positiv måde. Alt i alt er spillet genialt, enkelt og fremragende, med få dårlige ting. Desværre er spillet gennemført på ca. 8 timer, men så kan du spille de sjove minigames, du får unlocket senere hen i spillet. Der følger noget andet med spillet, men det må du selv finde ud af. Det skal jo helst være en overraskelse.
Pitfall: The Lost Expedition

Pitfall: The Lost Expedition

UdviklerActivision