Neon Chrome

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 3. juni 2016 - kl. 15:18
0 0

Neon Chrome er en overaskende blanding af en top-down shooter og elementer fra et rollespil tilsat lidt Bladerunner. Læs her, om det er noget som fungerer.

Normalt kender vi finske 10tons for simple ”match-3” spil, som for eksempel Sparkle, men de har nu kastet sig over en helt anden genre med Neon Chrome, som er en twin-stick shooter med rollespils-elementer.

Historie er der ikke det helt store af her. Det er noget med, at du er en hacker som skal forsøge at hacke sig ind i den enorme Neon Corp skyskraber og det foregår ved, at man kæmper sig igennem 28 etager, som er fyldt med forskellige sikkerhedssystemer i form af sikkerhedsbots, miner og soldater. Klarer man det, ender man på øverste etage hos den mystiske Overseer, som vil gøre alt for at tage livet af en. Det er dog ikke på nogen måde let, at nå helt derop.

Det snedige her er, at man ikke selv tager kampen op, men man tager kontrol over nærmest uanede mængder af cyborg-lejesoldater, en efter en, som man kan styre via en neurologisk forbindelse. Så dør man, dør man faktisk ikke rigtigt alligevel – det er bare ens cyborg-soldat som dør og man kan prøve igen med en anden. Efter hvert dødfald starter man forfra og hver af cyborg-soldaterne har deres styrker, svagheder og våben. Nogle af dem kan hacke ting i omgivelserne mens andre er bevæbnet til tænderne og kun tyr til den voldelige løsning.

Efterhånden som man kommer igennem spillet optjener man penge, som kan bruges på forskellige opgraderinger af ens evner. Neon Chrome er baseret på et såkaldt vedvarende opgraderingssystem og det betyder at de opgraderinger man har foretaget, tages med over i ens fremtidige forsøg på at nå øverste etage, selv om man starter forfra med en ny soldat hver gang. Det betyder igen, at man også langsomt bliver stærkere og stærkere på samme tid som man lærer hvordan man tackler de forskellige fjender.

Der er dog den lille hage ved det hele, nemlig at banerne bliver automatisk genereret hver gang man starter, så de er forskellige hver gang – så det er altså ikke sådan, at man kan lære fjendernes placering udenad og på den måde kan klare sig. Et spildesign som dette betyder også, at man, specielt i starten, dør mange gange, rigtigt mange gange. Det kan helt sikkert være et turn-off for nogen og det vil i starten være et grind for at optjene penge nok til opgraderinger, så man langsom kan kæmpe sig længere og længere ind i spillet.

Desværre er gameplayet ikke specielt varieret og efter de første omkring 10 minutter, har man faktisk mere eller mindre set hvad spillet har at byde på rent gameplaymæssigt. Det kan derfor være lidt svært at holde gejsten oppe til at prøve igen og igen og igen, når gameplayet ikke er mere afvekslende end det er.

Sværhedsgraden er ret høj, skal man gå langsomt og strategisk til værks hvis man vil overleve. Desværre bliver man straffet for lige præcis den fremgangsmåde, da der, hvis man er på en etage for længe ad gangen, bliver der sat en stor mængde forstærkninger ind og så er man for alvor presset. Det virker som en lidt underlig designbeslutning. Det hele kan blive lidt lettere, hvis man slår sig sammen med nogle venner i sofaen og spiller i co-op hvor op til fire spillere kan spille sammen. Spiller man alene, virker sværhedsgraden temmelig høj og man skal have god tålmodighed.

Grafikken i Neon Chrome fungerer fint og den kører flydende, selv om der er mange fjender på skærmen ad gangen. De mørke omgivelser tilsat klare neonfarver giver et Bladerunner look og det giver også et passende futuristisk look. Eksplosioner ser fine ud og stumper fra vægge og omgivelser hopper hen af gulvet, når de bliver smadret. Man kan nemlig ødelægge det meste i omgivelserne og det kan bruges strategisk når man skal forbi en gruppe fjender eller ind til en opgradering; bare skyd dig igennem væggen hvis det er muligt. Lydsiden er velfungerende og byder på fine lydeffekter og et passende futuristisk soundtrack.

Neon Chrome er et spændende og anderledes bud på en twin-stick shooter med et overraskende dybt opgraderingssystem. Gameplayet er desværre ikke det mest interessante og de virkelig mange dødsfald i starten kan blive en hurdle mange spillere aldrig rigtigt kommer over. Og det er lidt ærgerligt, for spillet åbner sig for alvor op, efterhånden som man bliver opgraderet og bliver stærkere og bedre. Der er bare lang vej derhen, med mindre man er en af de mere vedholdende spillere.

Neon Chrome udkommer til Xbox One den 8. juni og vil kunne købes på Xbox Games Store.
Neon Chrome

Neon Chrome