NBA Street Homecourt

Anmeldt af: Carsten Odgaard - 25. marts 2007 - kl. 14:46
22 0

Så er det igen tid, til at forlade de kedelige grå og brune sportshaller. Vi skal ud på gader og stræder, for at stifte bekendtskab med den spektakulære Street Basket.

Så er det igen tid, til at forlade de kedelige grå og brune sportshaller. Vi skal ud på gader og stræder, for at stifte bekendtskab med den spektakulære Street Basket. Regler og fornuft har vi efterladt i sportshallens omklædningsrum. Det her er NBA Street Homecourt. For første gang på Xbox 360. In your face!

I NBA Street Homecourt, som er det første NBA Street spil til Xbox 360, skal du bygge en Basket-legende op fra bunden. Fra dine lokale hjemmebane, skal du sprede rygtet om dine evner og kvaliteter til andre spillere, for at kunne blive inviteret til en udfordring på deres bane. Det handler om udholdenhed, om evnen til at hoppe højere, drible og dunke vildere end dine modstandere. Kun ved hjælp af den rette kombination af disse størrelser, kan du skabe grobund for en legendestatus. Har du det der skal til?

NBA Street Homecourt handler om tricks. Og jo vildere jo bedre. Tricks er kernen i serien. I Homecourt har EA indført et nyt boldkontrolsystem. Man udfører tricks på henholdsvis x og y-knappen. Og ved at trykke på en af de to skulderknapper, kan man variere sine tricks. Det er forbløffende simpelt. Og det fungerer forbløffende godt. Selvom trick-delen således kun er fordelt på to knapper, så kan man variere sine tricks på alle mulige og umulige måder. Det tager ikke lang tid, før man pludselige kan udføre de mest vanvittige og overraskende tricks. Hvis du for eksempel hopper op på ryggen af en af dine medspillere, vil du blive slynget mange meter op i luften, og med lidt held bliver bolden også slynget i kurven. Og hvis du timer dit dunk rigtig godt, så kan du score dobbelt. Styringen er altså let og ganske intuitiv.

Jo flere tricks du udfører, og jo flere måder du varierer dem på, jo mere stiger din ”gamebreaker-måler”. Måleren bliver dog kun fyldt op, hvis du udfører dine tricks med succes, det vil sige: scorer. Når måleren er fyldt helt op, lyser midten af banen op. Det gælder herefter om at drøne ind til midten og aktivere ”Gamebreaker”. Når Gamebreaker er aktiveret, kan du udføre endnu vildere og mere halsbrækkende stunts og tricks end normalt. Og her taler vi altså virkelig vilde og halsbrækkende stunts! Og du får endda også mulighed for at blive belønnet med ekstra points, alt efter sværhedsgraden på dine tricks.

NBA Street tilbyder spilleren forskellige spildele. Spillets hoveddel – og her hvor man ultimativt vil tilbringe mest tid – er ”Homecourt Challence”. ”Homecourt Challence” er en karrieredel, hvor du skal udfordre andre hold på deres hjemmebane. Til at starte med skal du dog først kreere din egen spiller. Du skal først vælge spillerposition, og herefter får du mulighed at ”mikse” hans udseende med andre NBA-spillere, så du skaber din egen unikke spiller. Spillet lader dig dog ikke kreere udseendet helt fra bunden af, hvilket nogle måske vil savne. Du får altså kun mulighed for at mikse tre spilleres ansigter sammen til ét ansigt.

Når du har lavet din egen spiller, er du klar til at blive sluppet løs på basketbanerne. Til hver af spillets baner er der tilknyttet en ”homecourt”-spiller. Når man starter på en ny bane, får man således fortalt historien om spillerens ”homecourt”, og hvorfor den har betydet meget for ham og hans videre NBA-karriere. På den måde bliver der bygget lidt historie ind i spillet, som man skrider frem i karrieredelen. For hvert hold man slår, får man points. Disse points får ens rang til at stige, så man kan møde nye og sværere modstandere. På hver bane kommer der løbende nye udfordringer til, men det er først, når man har slået den tilknyttede spillers hold, at man vinder banen.

Det er vigtigt, at man løbende tager imod de udfordringer man får på hver bane, da man på den måde kan ’unlocke’ tøj og sko, der kan være med til at ’booste’ ens points, så man hurtigere stiger i rang. Hvis man slår udfordreren får man desuden mulighed for at få spilleren over på sit eget hold. På den måde kan man hele tiden optimere sit hold med bedre spillere.

Karriere-delen er ikke så dyb som andre sportsspil, for eksempel NHL 07, men den fungerer ganske godt, selvom man måske godt kunne savne lidt variation og lidt flere taktiske indstillingsmuligheder.

Udover ”Homecourt Challence” indeholder spillet ”Pick Up”, som bare er et andet ord for ”quick match”: en almindelig kamp med gamebreakers, hvor der kan scores 1 og 2 point. I ”Gamebreaker Battle” bliver dit hold kun tildelt point for scoringer under aktive Gamebreakers. ”Trick Battle” fungerer lidt på samme måde: det første hold, der fylder Gamebreaker-måleren helt op og scorer, får point. For dem der ønsker det, kan man også gå ”back to basics” og spille en kamp helt uden trick point eller gamebreakers. Det er da meget fint, at muligheden for at slå arcadedelen fra, er der. Men hvem har lyst til at spille NBA Street uden gamebreakers eller tricks? ”Custom game” lader dig, som delens titel siger, lave et spil helt efter dine egne regler. Til sidst er der en træningsdel, hvor man kan træne tricks, skud og moves på en åben bane.

NBA Street Homecourt understøtter også Xbox Live. Og lad det være sagt med det samme: den fungerer rigtig godt. Min erfaring med EA’s online-muligheder har, mildt sagt, været meget blandet. En af hovedproblemerne har været, at jeg ofte har oplevet lag, når jeg spillede. De eneste gange jeg har oplevet lag i NBA Street er, når modstanderen har haft meget dårlig forbindelse. Ellers har det kørt helt gnidningsfrit, og med samme fart og tempo som offline-delen.

EA har givet NBA Street Homecourt et prydeligt og meget fint retro-udseende. Der er trukket et sepia-farvet filter hen over skærmen, der giver spillet et råt og stemningsfyldt look – hvilket passer fint til spillets ”street”-attitude. Man kan sammenligne det lidt med udseendet i Fight Night Round 3 – uden at NBA Street Homecourt dog kommer op i helt samme grafiske liga. Men det ser stadig rigtig godt ud. Især når spillet går ind i en gamebreaker-mode; her bliver næsten alle farver trukket ud af spillet, og det bliver endnu mere råt at se på. Virkelig lækkert.

Spilleranimationerne er også – som det er krævet i et spil af denne type – helt i top. Det er en fornøjelse at se sin spiller springe op og rotere flere meter over jorden, for herefter at dunke bolden hårdt ned i kurven. Animationerne er med andre og glidende, og frameraten er helt i top, hvilket sikrer at farten, som er vigtig i en arcadetitel som denne, hele tiden er høj og stabil.

Hvad enten banen er indendørs eller udendørs, ser de også godt ud. Man har givet banerne lidt liv ved at lade almindelige mennesker gå forbi banerne en gang imellem. I de indledende sekvenser, hvor en NBA spiller fortæller om sin ”homecourt”, ser banerne eller miljøerne dog langt fra lige så gode eller levende ud, som de gør, når man rent faktisk spiller spillet. Det samme angår spillernes udseende i de indledende menuer; her kan de også virke lidt kantede at se på, hvorimod de i selve spillet ser meget bedre ud.

EA har smidt et ret så svedigt og funky soundtrack på NBA Street Homecourt, som er en dejlig blanding af nyere Hip Hop og old school funk som Quincy Jones og The Jackson 5.

På selve banen er spillerne særdeles snakkende. De kommer konstant med forskellige rosende eller nedsættende bemærkninger til hinanden – uden at det af den grund kommer til at virke irriterende. Tværtimod understreger kommunikationen på tværs af spillerne spillets ”gade”-stil.

Selvom NBA Street Homecourt tilbyder spilleren en række forskellige valg- og spilmuligheder, så siger erfaringen, at denne type spil ikke har særlig lang holdbarhed. Spillets styrke, det hurtige og lækre gameplay, er nemlig også dets svaghed. For spillets dybde bliver naturlig begrænset af, at der trods alt kun er tre spillere på hvert hold. Karrieredelen er dog velfungerende, da man har muligheden for at bygge sin egen spiller op – helt fra bunden. Og undervejs er der også mulighed for at unlocke forskellige spillerdragter, sko og selvfølgelig flere baner.

Spillets achievements er, som der efterhånden er tradition for i EA’s titler, ikke særlig udfordrende. De fleste samler du hurtigt og naturligt op, som du spiller spillet. Man kunne med fordel have lavet flere udfordrende achievements.

Den velfungerende Live-del er dog med til at hive holdbarheden i vejret. Her er der rigelig med udfordring at finde. Og så er NBA Street Homecourt også bare et af de spil, der er helt genialt at spille med to eller af tre venner, da det er meget nemt og umiddelbart at gå til. NBA Street Homecourt simpelthen et must-have for multiplayer-fans.

NBA Street Homecourt er et herligt, uhøjtideligt basketspil med et vidunderligt gameplay. Det er let at gå til, og man bliver hurtigt fanget af det hurtige og vanvittige gameplay, der, meget fint, bliver understøttet af grafikken og lyden, som EA har grund til at være stolte af. Karrieredelen er ikke særlig dyb, og man kunne måske også savne lidt mere variation og flere indstillingsmuligheder her, der kunne være med til at hive holdbarheden i vejret. Til gengæld indeholder spillet en god online-del, hvor man kan møde nye og sværere udfordringer. Og så er spillet jo også nærmest perfekt til en venlig multiplayer-duel mellem venner.
NBA Street Homecourt

NBA Street Homecourt

UdviklerEA