NBA 2K8

Anmeldt af: Kristoffer Hamborg (ztuphar) - 1. marts 2008 - kl. 14:48
Del denne artikel:
8 0

Det seneste basketballspil fra 2K Sports tager et par ture på kanten af kurven, før bolden omsider smyger sig igennem nettet. Spørgsmålet er, om en sådan scoring er tilfredsstillende...?

NBA 2K-serien sad længe på tronen over de bedste basketball-spil til Xbox 360. Det ændrede sig for mit vedkommende, da jeg anmeldte NBA Live 08 fra EA – og den dom holder, desværre, stadig.






Der er ingen tvivl om, at 2K Sports ved, hvad et godt sportsspil kræver, for det er NBA-spillene fra firmaet indiskutabelt. Og det er det seneste skud på stammen også. Men hvad er det så, der gør, at dommen falder hårdere i år, end den ville have de seneste par år?


De positive elementer
Det er de små ting. For NBA 2K8 rammer plet på rigtig mange punkter, og lad os tage det positive først. I mange år var EA kun dominerende i kraft af bedre grafik, licenser og talrige muligheder. Sådan er det ikke længere.






NBA 2K8 har et hav af tilbud at vælge imellem, før du trækker i trøjen. Vanen tro sørger 2K Sports for, at du ikke skal ud at købe to spil for at få lov til at spille indendørs og udendørs. På gaden kan du spille klassiske spilmodes, som 1-on-1, 21, 3 pt. shoot-out og som noget nyt Sprite Slam Dunk Contest, for blot at nævne nogle af mulighederne. Sprite Slam Dunk Contest er en underholdende nyskabelse, der minder lidt om EA’s brug af den højre analoge styrepind i eksempelvis FIFA 08. Du kan på banen variere dine dunks på utroligt mange måder med den højre analoge pind, mens det er muligt at sætte forhindringer som bildæk, borde og lignende ind foran kurven. Du får så points, afhængigt af hvor svært og hvor veludført et dunk er. Godt tiltag.


Stemningen på den udendørs bane er lige som den skal være, selvom det kunne være fedt at kunne vælge mellem nogle flere baner: Der er en smule skummelt, sparsomt med publikum, og du er faktisk glad for, at der er et hegn rundt om banen.






Indenfor er mulighederne og banerne langt flere. De klassiske spil-modes er alle på plads, og ”The Association” som bedst kan sammenlignes med EA’s career-mode, er ganske omfattende med rig mulighed for handler, spil-opsætning og et hav af valgmuligheder på og uden for banen. Alle NBA-holdene er at finde med de rette licenser, og som noget nyt har 2K Sports i år taget højde for ”signatur-spil” a la Madden 08’s weapon-system. Det vil sige, at spillere, der skyder lige så godt i bevægelse, som når de står stille, har en øget chance for at ramme kurven i løb eller i luften. Dette nye tiltag betyder, at du kan være langt mere tro mod spillerne på banen, når du spiller. Hvis du har Kobe Bryant, kan du spille ham, som man er vant til at se ham på tv, og der er øgede chancer for, at han kan gøre, hvad du forsøger. Det er et stort plus til spillets realisme. Et andet stort plus er, at dommere, liniedommere og trænere nu ren faktisk er en del af spillet. Falder din spiller out of bound, kan han ramme ind i sin træner, hvilket de begge vil reagere på.


NBA 2K8 har helt generelt løftet baren for, hvad der skal tages højde for i et basketballspil. Der er for eksempel forskel på, om du skyder i bevægelse på jorden, i bevægelse i luften – herunder, om du er under pres eller ej, og om din spiller har ansigtet mod kurven eller mod sin forsvarer. Hvor meget du vil vægte disse nye tiltag, er op til dig selv. Det kan justeres under spillets indstillinger.






De negative elementer
Styringen i NBA 2K8 har faktisk en del berettigelse i ovenstående afsnit. Den er nemlig endnu en gang helt i top. 2K Sports fortsætter ufortrødent med at udbygge de i forvejen imponerende mange muligheder, du har – især på defensiven. Problemet er ikke, at der er for mange muligheder, for der må gerne være endnu flere. Problemet er, at det på ingen måde er intuitivt.


Som spil kræver NBA 2K8 mere af den enkelte spiller end de tidligere titler gjorde. Det tager lang tid at sætte sig ind i alle mulighederne, og det afføder nogle problemer. Som spiller vil man enten nøjes med kernefunktioner, hvorved spillet lader en del tilbage at ønske – eller man vil bruge rigtig lang tid på at sætte sig ind i samtlige funktioner, hvilket kan være en ganske frustrerende affære. Det er ikke det, at niveauet er for svært – men når spillerne ikke gør, som man ønsker, bliver oplevelsen noget distanceret.


Grafikken er blevet forbedret siden NBA 2K7, men der er stadig langt til konkurrenten: NBA Live 08. I sportsspil prioriterer jeg spilfølelse væsentligt højere end grafik og lyd, men der er unægtelig en symbiose imellem de tre, og den halter i NBA 2K8 på flere områder. Grafikken på banen sender tanker til tidligere konsoller som GC og PS2, og det er simpelthen ikke godt nok i 2008. Spillerne og boldens bevægelse er naturligt gengivet, men der er ikke den finish, vi ser i samtidens sportsspil, der giver realisme, indlevelse og først og fremmest spilglæde.


Ud over, at grafikken virker noget mere gnidret og grødet end konkurrenterne, er lydene på banen også lysår bagud. Spillets soundtrack er selvfølgelig en smagssag, men der er langt imellem snapsene i forhold til EA’s serie af både NHL, NBA, NFL og FIFA. Et enkelt nummer med Run DMC og Common er til at holde ud i det lange løb. På banen er lydene af gummisåler og bold mod gulv også en distanceret affære, der ikke minder om de kampe, denne anmelder har set live.






Apropos live, så er Xbox Live-elementerne ikke noget, der giver spillet meget mere levetid. Der er ganske vidst live-muligheder, men de afspejler resten af spillet i en ikke-bruger-venlig tilgang. Samtidig er ventetiden på at finde en kamp - de gange denne anmelder har forsøgt sig - ulideligt lange sammenlignet med andre sportstitler.


Allerede, når man sætter spillet i maskinen første gang, virker det tydeligt, at NBA 2K8 ikke anstrenger sig så meget for at blive elsket. Startmenuen er ganske enkelt sparet væk, så man skal rode sig frem til en form for menu, der på ingen måde skaber overblik for den nytilkomne spiller.


En ommer
Alt i alt lyder den ubarmhjertige dom på en ommer til 2K Sports. Både 2K6 og 2K7 er bedre spil, da de stort set rummer samme valgmuligheder, men derudover har en bedre spilfølelse og nemmere tilgang til spillet. Forstå mig ret: Det skal ikke være sådan, at man vinder fra først færd og aldrig ser sig tilbage – det skal bare føles som om, man rent faktisk har ære og skam af de sejre og nederlag, der udspiller sig.







NBA Live 08 er stadig det bedste basketballspil til Xbox 360, men er du hardcore basket-entutiast, er der en potte guld for enden af regnbuen. Investerer du tid i spillet, ender du med at have flere muligheder på banen end i de andre titler på markedet. Jeg mener imidlertid ikke, at den smule spilkontrol man får som belønning for sine anstrengelser, kan måle sig med den umiddelbare spilleglæde, der var i både NBA 2K6, 2K7 og NBA Live 08 – og som stadig holder i dag.



Gameplay:6.0
Grafik:6.0
Online:5.0
Holdbarhed:6.0
Overall 5.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.