Madden NFL 11

Anmeldt af: Jakob Tofte - 20. august 2010 - kl. 13:42
13 0

NFL-sæsonen er lige om hjørnet, og endnu en gang følges den op af et spil i Madden-serien. Madden NFL 11 er seriens højdepunkt til dato og en sand fornøjelse hele vejen rundt. Læs mere i anmeldelsen.

Mottoet for dette års Madden er ”simpler. quicker. deeper”, og det skal vise sig, at EA Sports holder lige præcis, hvad de lover, med det mest fremragende footballspil til dato som resultat. Meget mere om det i denne anmeldelse.

Visse ting i et spil for det tilbagevendende publikum forventes at være, som de altid har været. Det er jo netop derfor folk vender tilbage. Kunsten består i at tilfredsstille sine loyale købere med det, de elsker, men samtidig også skabe nok nyt til, at købet retfærdiggøres samt at nye kunder kan fange interessen. EA Sports har gjort lige præcis førnævnte til UG kryds og slange, hvis I spørger mig. Hvis vi kigger lidt på spilfunktionerne i Madden NFL 11, er der et hav af forskellige muligheder i år. De gamle favoritter Franchise og Be a Superstar, som lader spillerne give den gas enten som holdejer og med kontrol over hele holdet eller som en enkelt stjerne på vej frem, er tilbage. For folk, der måske ikke kender så meget til Maddenserien hjælper det måske mere, hvis vi siger, at i FIFA-terminologi svarer Franchise til Manager Mode og Be a Superstar svarer til Be a Pro.

Derudover suppleres der op med andre, kendte spilfunktioner som ”spil nu”, minispil og træning i alle spillets facetter, men der er denne gang i ”spil nu” også lagt muligheden ind for at springe direkte til desserten, Super Bowl XLV. Desuden er det nu muligt at spille opgør i den oprindelige liga med de første otte hold, AFL. Ved første øjekast er det fantastisk at kaste sig ud i en kamp imellem for eksempel Oilers og Titans of New York, idet hele spiloplevelsen gengives med et ”old look” filter. Menuerne bærer præg af at være fra 50\'erne, og grafikken fremstår i en grynet stil, der mest af alt ligner en tv-transmission fra de gode, gamle dage. Desværre er det kun udseendet, der ændrer sig, og det virker derfor en smule ligegyldigt, når man i de gamle kampe benytter holdopstillingerne fra 2010/2011. Hvis EA Sports virkelig ville have lavet noget, der var gennemført, havde de gengivet holdene, som de så ud den gang for mange år siden. Madden Moments er et andet historisk pust, der lader spillerne genleve mindeværdige øjeblikke fra sidste sæson. Det er sjovt som fan at opleve scenarierne igen, og spillet gengiver på fin vis stemningen.

EA Sports lancerede til Madden NFL 10 Ultimate Team som ekstramateriale på Markedspladsen. I år er der dog blevet plads til Ultimate Team i retailversionen, og denne tilføjelse må nok ses som en af de største tilføjelser i år. Der er ingen tvivl om, at den største sportstitel fra Electronic Arts er FIFA, og derfor er der heller ikke nogen skam i, at Maddenserien også her bruger samme opskrift. Og lighederne er slående. Fuldstændig samme system, med kortpakker indeholdende spillere, trænere, taktikker, dragter, stadions og kontraktforlængelser og lægekort. Man vinder mønter ved at spille kampe og klare sig godt, og mønterne kan bruges på nye kort, enten i pakker, på auktion eller i særlige, ugentlige tilbud. Der udgives sågar også særlige kort i begrænset oplag fra tid til anden, for de hurtige og heldige. De begrænsede kort kan tilføje legendariske spillere, på toppen af deres karrierer, for eksempel Randy Moss da han spillede i Minnesota Vikings. Mønter kan ligeledes købes for Microsoft Points, hvis man hører til dem, der ikke gider bruge tiden på at skabe det ultimative drømmehold. Et forsøg på at malke ekstra penge ud af kunderne? Måske. Men med friheden til at takke nej, er muligheden velkommen.

På onlinesiden får de sædvanlige spilfunktioner i år selskab af det nye Team Play, der lader seks spillere spille imod hinanden, tre-mod-tre. Her deles kontrollen op, således, at hver spiller styrer en specifik spillergruppe. På angreb er grupperne Quarterback, Runningbacks og Receivere, og på forsvar er det Linemen, Secondary og Linebackers. Det giver en særlig god følelse at lægge den afgørende aflevering under disse omstændigheder, og er en rigtig fin og velfungerende tilføjelse. Der er stadig et stykke vej til FIFA\'s 10-mod-10, som i øvrigt bliver til 11-mod-11 i FIFA 11, men det er bestemt et skridt i den rigtige retning, og en kærkommen tilføjelse til det tiltagende co-op-glade publikum.

Madden er en fanfavorit, men har altid været meget avanceret og forbeholdt dem, der enten vidste en masse om taktikker eller gad at bruge oceaner at tid på at øve sig. Missionen for EA Sports har i år været at simplificere spillet og gøre det mere tilgængeligt for det brede publikum, uden at ødelægge oplevelsen ved den måske mest komplicerede sportsgren, rent taktisk. Dette er lykkedes med tilføjelsen af det såkaldte GameFlow. Alle, der har spillet Madden kender til de endeløse sider med opstillinger og spil, som skulle vælges inden begivenhederne på banen tog fart. Nu kan man med GameFlow vælge sine spil med et tryk, eller det vil sige, at man kan lade sin træner vælge spillet med et tryk. Der er i mine øjne slået flere fluer med et smæk med tilføjelsen af GameFlow. For det første kortes spiltiden markant ned, for det andet er der kommet mere fokus på selve banen, og for det tredje er det blevet mere realistisk. Forstået på den måde, at i virkelighedens kampe er det også træneren, der kalder spillene, og ikke spillerne selv.

For at højne realismen er controllerens headset blevet inddraget, således, at træneren kalder spillene og taler til spilleren direkte ind i øret. Dette giver en herlig følelse af, at man rent faktisk står på banen og hører trænerens instrukser i sin øresnegl. Efter lidt tid går det op for en, at der er lidt for hyppige gentagelser i trænerens ordvalg, men det ændrer ikke på, at ideen er sjov og bidragende til en god stemning. Generelt er spillets AI god til at vælge fornuftige spil til de forskellige situationer, men det er stadig AI, og derfor kan man ønske sig det anderledes. Derfor er det muligt at tilpasse sin egen ”gameplan”, hvor man vælger, hvilke spil man ønsker brugt i forskellige situationer, samt påvirke, hvor hyppigt spillene bliver valgt. For de, der egentlig helst bare ville have det, som det hele tiden har været, er der naturligvis stadig mulighed for at vælge spillene på den traditionelle måde.

Kontrollen på banen er bedre end nogensinde før. Der er blevet arbejdet mærkbart videre med den såkaldte ProTak styring fra sidste år, og følsomheden i bevægelser som jukes, spins og hurdles sidder lige i skabet med brugen af henholdsvis højre stick og knapperne. Også bidragende til simplificeringen er, at turboknappen som standard er blevet deaktiveret. En runningback vil eksempelvis automatisk accelerere, hvis han finder en åbning. Dette kan ændres så man selv styrer farten.

Over hele banen virker spillerne klogere. Linjen blokerer bedre, receiverne er bedre til at forsøge at give quarterbacken muligheder med videre. Mest mærkbart var det, at receiverne er blevet meget dygtigere ved sidelinjerne. Alle, der har spillet Madden kender til frustrationerne ved et fejlet kast, fordi receiveren løb hovedkulds ud over sidelinjen. For det første var det irriterende, for det andet var det urealistisk, eftersom lige præcis afpasning af skridt til sidelinjen er noget af det, verdens højeste betalte receivere er eksperter i. I Madden NFL 11 er receiverne langt bedre til at tilpasse deres skridtlængder så de holder sig på banen indtil bolden er under kontrol. Meget tilfredsstillende.

Grafisk er Madden NFL 11 et flot spil. Der mangler stadig lidt detaljer når det kommer til den grafiske gengivelse af især publikum, som kan virke lidt ”døde” og strømlinede. Men spillerne på banen og gengivelsen af deres bevægelser i løb, spring og tacklinger, er generelt rigtig flotte. Som nævnt er især fysikken i spillet grafisk flot gengivet. Kontakten mellem spillerne og måden de falder på er generelt realistisk og dette er synligt flottere end sidste års spil.

På lydsiden er kommentatoren blevet skiftet ud med Gus Johnson fra CBS, som er langt mere livlig og interessant at høre på end Tom Hammond. Han giver medrivende og levende inputs til spillet på banen, og kommentarerne passer generelt til begivenhederne, hvilket i visse sportsspil til tider har været et problem. Lyden fra spillere og publikum er godkendt, men ikke mere nævneværdig end det. Det er selvfølgelig også svært at kræve mere, end at det lyder som i virkeligheden. På musiksiden leverer EA Sports endnu en gang et sprængfarligt soundtrack, primært i rockens navn, med storkunstnere som Ozzy Osbourne, AC/DC, Guns N\' Roses, Kiss og Blur på listen. Musikken er fantastisk og kunne sagtens køre i min stue, uden at den var i et spil.

Madden NFL 11 er kort og godt seriens til dato absolut stærkeste udspil. Med videreudvikling af det, der virkede, og nye tilføjelser, der giver mening, har EA Sports her lavet et spil, med så mange spilfunktioner og så meget indhold, at underholdningen er sikret igennem hele den kommende NFL-sæson. Der er ikke så meget at sige, andet at dette spil klart kan anbefales. Og er du en af dem, der har haft lyst til et footballspil, men har holdt dig tilbage af frygt for det komplicerede aspekt ved sporten, så er ventiden ovre. Madden NFL 11 holder dig i hånden, og guider dig sikkert ind på taktikkens vildmarker, og giver sågar samtidig også et undervisende indblik i spillets taktiske aspekter. Måske vil det komme dig til gode, når sæsonen sparkes i gang til september...
Madden NFL 11

Madden NFL 11

UdviklerEA Sports