Lifeless Planet: Premier Edition

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 21. maj 2015 - kl. 19:38
2 3

En enlig astronaut strandet på en øde planet og uden våben. Det lyder måske ikke som det bedste oplæg til et spil og Lifeless Planet er da også en meget speciel og anderledes spiloplevelse.

Lifeless Planet er finansieret via Kickstarter og er stort set en enkelt mands arbejde. Spillet er udtænkt og designet af David Board og var oprindeligt planlagt som en action platformer, men efterhånden som udviklingen skred frem og historien blev skrevet, besluttede David Board at ændre retningen på spillet, så det koncentrerede sig meget mere om historien.

Man spiller som en astronaut, der lander på en øde planet, sammen med to andre astronauter. Landingen går ikke som forventet og de tre astronauter bliver adskilt fra hinanden og man skal nu forsøge at finde hinanden igen. Gameplayet er ret spøjst, for man laver ikke ret meget andet end at gå og gå og hoppe fra klippeblok til klippeblok. Nogle gange er der simple puzzles som skal løses, som for eksempel at få aktiveret en dør eller få ryddet nedstyrtede klipper væk, så man kan komme videre.

Som den opmærksomme læser nok har bemærket, hænger dét, at åbne døre ikke sammen med, at det angiveligt skulle være en øde planet man er landet på. Det er godt spottet og det viser sig da også hurtigt, at den planet man er havnet på, ikke er helt så øde som man skulle tro. Russerne har nemlig været der, men noget tyder på, at der er gået et eller andet helt galt, og de er der da heller ikke mere. Jeg vil ikke afsløre mere af historien her, for den skal man selv opleve, da den faktisk er skruet helt godt sammen og normalt gider jeg ikke læse lange tekster og høre alle de lydoptagelser man typisk finder rundt omkring i spil, men her, fik jeg faktisk lyst til at finde ud af, hvad der egentlig skete.

Som sagt er gameplayet meget simpelt. I 80% af tiden laver man ikke andet end at gå - og det er ikke en specielt åben verden man befinder sig i, da det hele er ret lineært. Den megen vandring krydres som sagt med lidt puzzles, som skal løses og der er lidt platform-hopperi, men ellers er gameplayet utroligt ensformigt. Men igen var jeg på en eller anden måde fænget af det, så det gjorde ikke så meget, at det var så ensformigt - det er dog nok langt fra alle, som vil have det ligesom mig.

Lifeless Planet udkom på PC og Mac tilbage i juni 2014 og denne Xbox One version er en såkaldt Premier Edition. Hvad betyder det så? Jo, Xbox One versionen er blevet opdateret med mere detaljerede omgivelser, der er flere lydoptagelser og noter fra russiske forskere, som skal indsamles og soundtracket er også blevet opdateret. Det lyder jo alt sammen meget godt, men man får altså også lov til at betale for det. Lifeless Planet koster 155 kr. på Xbox Games Store og det er lige i overkanten for et spil som dette.

Rent grafisk er Lifeless Planet en sjov blanding. Grafikken varierer nemlig fra simple og firkantede, nærmest Minecraft-agtige, indendørs områder, til flotte og stemningsfulde udendørs scener, hvor specielt en død skov med høje træer, hvor trækronerne forsvinder op i en tyk tåge, står specielt tydeligt i min hukommelse. Man kan godt se, at der ikke har været det store budget til at finpudse grafikken i månedsvis, men den er stemningsfuld og gør hvad den skal. Lydsiden er fremragende, med gode præstationer fra stemmeskuespillerne og de russiske lydklip lyder nærmest autentiske, uden at jeg skal kunne vurdere, om det rent faktisk er russisk der bliver talt. Soundtracket er yderst passende til spillet og det blive brugt med stor omhu. Der er store perioder, hvor den eneste lyd man hører er ens egne fodtrin, men på omhyggeligt udvalgte steder, toner der et glimrende og stemningsfuldt soundtrack frem.

David Board har udtalt, at "Lifeless Planet is the culmination of years of learning, experimentation, and ambition and i'm trying to deliver something different from what you usually get from the big studios and publishers." Det er helt tydeligt, for Lifeless Planet er et meget specielt spil, som blæser på alle regler og er helt sit eget. Historien er fængende, lydsiden er glimrende og det slipper næsten af sted med at være det spil, hvor man stort set bruger hele spiltiden på at gå, gå og gå og ikke så meget andet.

Jeg var underligt fænget af Lifeless Planet, for det er en ret speciel spiloplevelse, men jeg skal lige minde mig selv om, at jeg ikke har betalt 155 kr. for spillet, som jeg synes er for meget. Hvis jeg havde betalt det beløb, havde jeg nok forventet mig noget mere. Lifeless Planet er bestemt ikke for alle og enhver, faktisk vil jeg vurdere, at målgruppen til det her spil, er meget smal. Det er en enkelt mands vision om et anderledes spil og det er altid rart at opleve noget så anderledes som dette - det burde altså bare have været til en billigere pris.
Lifeless Planet: Premier Edition

Lifeless Planet: Premier Edition

UdviklerStage 2 Studios