Lego Harry Potter: Years 5-7

Anmeldt af: Esge Winkel Lorenzen - 1. december 2011 - kl. 18:49
1 0

Listen af lego spil synes endeløs og denne gang er det afslutningen af Harry Potter's eventyr, som står for skud. Kan det blive ved med at være underholdende? Læs med her.

Travellers Tales samler endnu en gang Harry og kompagni i klodsform, til afslutningen på et årti med små troldmænd, magi skolen Hogwarts og ikke mindst Lord Voldemort.

Det er efterhånden halvandet år siden, at Lego Harry Potter: Years 1-4 udkom. Det fik dengang gode anmeldelser for implementeringen af den brillede troldmandsdreng ind i en verden af klodser. Nu er sidste del på gaden, med undertitlen Years 5-7, hvor vi følger Harry i de sidste fire film og hans forberedelse, og endelige kamp mod ”ham-hvis-navn-ikke-skal-nævnes”.

Spillet er som sagt opdelt i de sidste 4 film; Fønixordenen, Halvblodsprinsen og Dødsregalierne 1 & 2. Hver film indeholder seks baner, som afspejler de vigtigste og mest underholdende scener fra filmene. Humoren og ironien er som altid i top hos de klodsformede figurer, og har man set filmene, bliver man ofte nødt til at trække på smilebåndet.

Lego Harry Potter: Years 5-7 tager ligesom sidst, udgangspunkt i Hogwarts, skolen for heksekunster og troldmandsskab. Hus-spøgelset ”Næsten hovedløse Nick” viser pænt rundt, så man aldrig er i tvivl om hvor næste bane befinder sig. Det viser sig at være en stor fordel, da Hogwarts er meget stor og nogle steder fungerer skolen nærmest som en bane i sig selv. Ikke nok med det, kan man denne gang udforske skolens ydre områder, gå på opdagelse i Diagonalstræde eller tage toget til Kings Cross station. Kort fortalt, så er der et væld af hemmelige rum med skjulte guldklodser, elever der skal reddes og meget mere. Det er bestemt ikke et ”åben verden” koncept, men nok det tætteste et Lego spil er kommet på det indtil videre.

Hver bane føles gennemtænkt og godt skruet sammen, og man kan mærke, at udvikleren virkelig har gjort sig umage på dette område. Samtidig med dette, er der er klodsme-mig så mange detaljer, at selv Dumbledore ville vende sig i graven. Der er simpelthen ikke den paddehat eller plante, som ikke kan skydes til klodser og det gør det til et slaraffenland for dem, der elsker at samle klodser nok i hver bane, til at blive en 100% super troldmand.

Udover den høje detalje grad, er der som altid lagt op til gåder og opgaver, der skal løses for at Harry og vennerne kan komme helskindet igennem strabadserne. Hertil skal det dog siges at sværhedsgraden på udfordringerne er en smule højere end de plejer, og de yngste spillere kan have svært ved at lure, hvordan man kommer videre, men det gør det kun mere underholdende for det ”ældre” publikum. Der er overraskende lidt kamp med i spillet, hvor udforskningen og løsning af opgaver dominerer i stedet. Det gør slet ingenting, da kamp i et Lego spil aldrig har været det mest ophisende element.

Ligesom i de forrige Harry Potter spil, har dette også en magi palette, hvorfra man vælger de forskellige formularer, der bliver låst op løbende efterhånden som man gennemfører film efter film. Hvor man i et traditionelt spil anvender våben, skovle og andre genstande, skal man i Lego Harry Potter bruge den rigtige formular på det rigtige tidspunkt.

Som et nyt lille koncept i den digitale Lego verden, er der kommet et duel system. Mange gange er man nødsaget til, at tage et godt greb om tryllestaven og duellere mod ondskabsfulde personligheder som Beatrix eller Malfoy. En magisk ring på gulvet lyser op og når man træder ind i denne, lyser modstanderens side op i en farve og det gælder om hurtigst muligt at skifte til selvsamme farve og så kæmpes der ellers alt hvad koster og klodser kan holde til, frem og tilbage ved at trykke A eller X. Duel systemet er et frisk lille pust i en ellers gennemprøvet Lego verden.
Som alle andre Lego spil fungerer dette spil også bedst som to-mands samarbejde, det er underholdende og fungerer godt. Spiller man to personer og den ene vælger at gå afsides, kommer den genkendelige fleksible sorte linie som deler skærmen. Ligesom de tidligere Lego spil, hvor deling af skærmen har været anvendt, er det yderst effektivt og bringer samarbejdet mellem 2 Lego figurer op på et højere plan.

På det grafiske er der sket en udvikling, og Lego Harry Potter: Years 5-7 er virkelig flot at se på. Lys, skygger og effekter spiller i smuk harmoni sammen som jeg ikke har set det i et Lego spil før, og der er lagt en rigtig god standard for kommende lego spil. Lydsiden følger pænt trop med det visuelle. Kendingsmelodier og baggrundsmusik fra filmene er anvendt på passende vis og gør at der bliver skabt den helt rette stemning omkring spillet.

Dette Lego spil er testet at to erfarne lego veteraner: En 6 årig spilleglad dreng og en 30 årig Legoglad mand. Vi har næsten været igennem alle Lego spillene og resultatet af dette blev en af de bedste Lego oplevelser på trods af at knægten ikke aner en pind om Harry Potter. Når man er kommet igennem første film, Phønixordenen, kan man for alvor gå i gang med at undersøge Hogwarts for hemmelige rum osv. Og det giver en masse spændende ekstra spilletid. Travellers Tales har også sat rekord i figurer man kan låse op, spare op til og købe, over 200 er det blevet til. Så der er virkelig lagt op til at nissebanden må udskyde deres tur til Grønland i år for der skal simpelthen spilles Lego Harry Potter i stedet.

Selvfølgelig kommer vi ikke uden om at Lego Harry Potter: Years 5-7 fungerer fuldstændigt nøjagtigt som alle de andre Lego spil, bygget helt efter samme opskrift. Man skal gennemføre baner, samle klodser i en uendelighed, købe oplåste figurer og ekstra ting osv. Mange vil nok mene at der efterhånden findes nok Lego spil. Det kan der som sådan godt være noget om, men som trofast fan vil jeg konkludere, at så længe Travellers Tales kan blive ved med at forhøje niveauet og forny sig indenfor det klodsede område, ja så kan de blive ved med at udgive og sælge Lego spil til børn og barnlige sjæle.
Lego Harry Potter: Years 5-7

Lego Harry Potter: Years 5-7

UdviklerTravellers Tales