Green Day: Rock Band

Anmeldt af: Morten Skou - 6. juli 2010 - kl. 15:11
2 0

Harmonix er klar med deres næste Rock Band spil, der er dedikeret til det amerikanske punk/rockband Green Day. Spørgsmålet er nu, om Green Day har materiale nok til at kunne fylde et helt spil?

Harmonix er klar med deres næste Rock Band spil, der er dedikeret til det amerikanske punk/rockband Green Day. Spørgsmålet er nu, om Green Day har kvalitetsmateriale nok til at kunne fylde et helt spil op med deres egen musik?

Green Day har i alt udgivet 10 forskellige albums, hvoraf det første udkom tilbage i 1991. Kvaliteten og ikke mindst modtagelsen af de forskellige albums har været svingende. De tre største er uden tvivl Dookie, American Idiot og deres seneste album 21st Century Breakdown.

Green Day: Rock Band indeholder i alt 47 forskellige Green Day sange taget fra blandt andet de førnævnte albums. Der er ligesom i de andre Rock Band spil mulighed for at spille på henholdsvis guitar, bas, trommer eller synge.

Dem, som måtte have prøvet kræfter med The Beatles: Rock band, kan uden tvivl nikke genkendende til den måde, som Green Day: Rock Band er bygget op på. Det fremgår nemlig tydeligt, at det er præcis samme model, der er blevet anvendt for de to spil. Spillet giver mulighed for enten at spille nogle enkelte sange via \"quickplay\", eller man kan vælge at give den som rockstjerne i karrieredelen af spillet, som både kan spilles lokalt og over Xbox Live. En anden ting, som spillet også har arvet fra The Beatles-spillet, er muligheden for at man kan synge harmonier med op til tre sangere af gangen.

Karrieredelen er fordelt over tre forskellige lokationer, som hver indeholder tre forskellige undersetlister og en række challenges. Efterhånden som man får spillet sig igennem de forskellige sange, optjener man nogle stjerner, som efterfølgende kan bruges til at låse op for de forskellige challenges - antallet af stjerner bestemmer også, om man får mulighed for at se nogle forskellige billeder med Green Day. Får man 4 stjerner i en sang, bliver der låst op for et billede, og får man 5 stjerner, bliver der låst op for to billeder. Med mindre man er stor fan af Green Day, så virker billederne ret ligegyldige, og det, som egentlig burde være en belønning for, at man har gjort det godt, ender dermed bare med at være en ting, som man som oftest ikke engang gider bruge tid på at se.

Når man efterhånden har fået gennemført nok sange eller måske hele karrieredelen, så er tiden inde til, at man kan kaste sig ud i Challenges - eller udfordringer om man vil. En challenge kan eksempelvis bestå af, at man skal gennemføre tre sange i træk eller et helt album og sikre sig, at man får nok stjerner til at bestå udfordringen. Får man gennemført udfordringen, får man en belønning i form af en \"Award\". Til forskel for de billeder, som man tidligere er blevet belønnet med, så er der er tale om videoer, som rent faktisk kan være ganske interessante at se - igen nok mest hvis man interesserer sig lidt for bandet. Det unikke ved challenges er, at man imellem hver sang overfører den score, starpower og eventuel multiplier, som man måtte have i slutningen af den forrige sang i udfordringen.

Challenges går desværre ret hurtigt hen og bliver trivielle og kedelige i og med, at man med stor sandsynlighed allerede har spillet sangene til hudløshed igennem karrieren, og nu tvinges man altså igen til at spille sangene - men nu bare flere af dem i træk.

Der, hvor Green Day: Rock Band går hen og bliver kedelig, er primært fordi spillet udelukkende indeholder Green Day numre. Det er måske hvad man kan forvente, hvis man kigger på titlen af spillet, men lige netop her synes jeg, at Guitar Hero: Metallica og andre spil i Guitar Hero-serien gør det bedre i og med, at bandene har fået mulighed for at inkludere sange fra andre bands, som de er blevet inspireret af. Det er selvfølgelig et valg, som udvikleren Harmonix har truffet, og det ligner da også det, som vi har set fra deres tidligere udgivelser som eksempelvis AC/DC: Rock Band og The Beatles: Rock Band. Det positive er selvfølgelig, at der følger en kode med, som gør det muligt at importere alle sangene fra Green Day-spillet ind i dit normale Rock Band sangkatalog, og dermed kan du selv mixe dine setlister, som du vil. Koden virker som i de andre spil af logiske årsager desværre kun en gang.

Derudover er det lidt skuffende, at man på et tidspunkt får besked om, at man kan hente resten af \"21st Century Breakdown\"-albummet i Rock Band-butikken, hvis man vel at mærke er klar til at betale for det. Det havde nu været velset, at de rent faktisk havde inkluderet alle sangene i spillet i stedet for at prøve at lave mersalg på denne måde.

Alt i alt er Green Day: Rock Band en lidt tam oplevelse. Selv om spillet er lavet med udgangspunkt i den samme model, som blev brugt til The Beatles-spillet, så er der ikke rigtigt lavet noget, der gør, at man oplever karriere-delen som en historie i stil med det, vi så i The Beatles.

Spillet henvender sig uden tvivl primært til folk, som elsker Green Day og som har lyst til at spille alle deres sange om og om igen - og så er der os andre, som med stor sandsynlighed bare ender med at importere alle sangene til vores eksisterende Rock Band-katalog for derefter at smide Green Day-spillet op på hylden, hvor det kan samle støv.
Green Day: Rock Band

Green Day: Rock Band

UdviklerHarmonix