Gears of War 4

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 16. oktober 2016 - kl. 21:08
Del denne artikel:
5 11

Gears of War 4 har en del, det skal leve op til. Forventningerne til spillet er store, og man kan frygte, at magien er forsvundet sammen med den tidligere udvikler. Men The Coalition overrasker positivt og har ramt den rigtige Gears of War stemning.

Det er 25 år siden, at handlingen i Gears of War 3 fandt sted. The Locust blev udryddet, og menneskeheden reddet fra udryddelse, men der skal selvfølgelig nok være nye udfordringer at gå i lag med. Folk er stimlet sammen i beboelser styret af COG, heltene fra de foregående spil, hvor robotter sørger for lov og orden, og en kæmpe mur holder de hyppige og dødelige storme der hærger ude. Nogle få mennesker ønsker ikke at bo i sådan et samfund, og de bor i selvstændige landsbyer. James Dominic Fenix (JD), søn af Marcus fra de tidligere spil, har tidligere været COG soldat men har deserteret sammen med sin ven Delmont og har bosat sig i en selvstændig landsby.





Du tager rollen som JD og er sammen med dine venner i færd med at plyndre en COG fabrik for at få fat i en såkaldt Fabricator til landsbyen. Det er indledningen til en konflikt med COG, som man hurtigt får mistanke om drejer sig om mere end blot en Fabricator. Da de, efter nogle konfrontationer med COG og deres robotter, kaldet DeeBees, kommer hjem til landsbyen, dukker COG op og beskylder dem for at bortføre deres indbyggere. Efter en hård kamp mod COG begynder landsbyen at forberede sig på endnu et angreb fra COG, men inden det finder sted, eskalerer tingene. En ukendt livsform angriber landsbyen og bortfører alle beboerne undtagen JD, Delmont og Kait, deres veninde.




Det er begyndelsen til en kampagne, der bringer de 3 venner vidt omkring i forsøget på at redde landsbyens beboere og finde ud af, hvad det egentlig er, der foregår. Første skridt er et opsøge JDs far, Marcus, og han bliver den fjerde deltager i eventyret. Der er altså fire soldater i kampagnen, men i modsætning til tidligere spil kan co-op kun spilles to af gangen. Man kan altså ikke sidde fire venner og styre hver sin person. De to af dem, Delmont og Marcus, vil altid være styret af computeren. Det er måske lidt skuffende, men co-op fungerer altså alligevel fremragende i Gears of War 4, både lokalt og online, og jeg syntes ikke det var det store problem, at man kun var to. Man kan spille kampagnen igennem helt som man ønsker og invitere en ven med når som helst, enten lokalt eller online, så der er god mulighed for altid at have én at spille med, hvis man ønsker det.




Strukturen i spillet er ganske som vi er vant til fra tidligere. Rolige sekvenser, hvor man har tid til at beundre omgivelserne, skiftes jævnligt ud med hektiske action-sekvenser, hvor fjenderne myldrer frem fra alle kroge. Det gode gamle gameplay, hvor det at holde sig i dækning og flytte sig rundt hele tiden er afgørende for ens succes, sidder lige i skabet. Det har The Coalition genskabt rigtigt flot. Oven i det har de tilføjet nogle få nye elementer, såsom at hive fjender ud af deres dækning for at dræbe dem med en kniv eller hoppe over barrikaderne for at gå i nærkamp med fjenden. Det fungerer ganske godt og giver god mulighed for afveksling, taktiske overvejelser og paniske handlinger, hvilket er meget underholdende. Yderligere er der tilføjet storme, som mildest talt er dødelige, da de ødelægger alt omkring dig. At overleve en ildkamp samtidig med en storm, er et sandt adrenalin-pumpende inferno, som enhver action-fan vil værdsætte.




Gears of War serien er også kendt for deres våben, og heller ikke det element er glemt denne gang. Der er stor variation i våbnene og måden de skal bruges på. Nogle af de kraftigste plyndrer man fra ligene af de fjender, man lige har besejret, men der er ammunitionen ofte stærkt begrænset. Ammunition brænder man nu alligevel af i et lystigt tempo, uanset hvilket våben man bruger, så man vil, uanset om man ønsker det eller ej, komme til at bruge mange forskellige våben, simpelthen fordi løsningen på manglende ammunition er at skifte til et andet våben. Så det ene øjeblik render man rundt med Overkill, en kraftig shotgun, der skyder 2 skud ved hvert aftræk, og det næste har man en armbrøst, hvor skuddet skal times for at udløse en eksplosion, når pilen rammer det, man sigter på. Det giver masser af afveksling i kampene, og det er muligt for alle at finde et yndlingsvåben (eller to).




Der er også god variation i fjenderne. Måske ikke lige ved første øjekast, hvor antallet af forskellige fjender virker ret overskueligt, men når kampene går i gang, er der stor forskel på, hvordan fjenderne reagerer, hvilke våben de bruger, hvilke våben der er effektive mod dem og hvordan de griber kampen an. Så det gælder om at holde hovedet koldt og tilpasse ens taktik til de fjender der er. Især kampene, hvor både DeeBees og The Swarm er aktiveret samtidig, er interessante, for deres forskellige taktikker kræver hver deres modsvar, og det er lidt af en udfordring. Som et ekstralag i kampagnedelen er der også nogle sekvenser, hvor man skal sætte et forsvar op ved at installere automatiske våben, barrikader og lignende og så holde stand mod et antal angrebsbølger, hvor der dog er lidt tid mellem hvert angreb til at udbygge og reparere sine forsvarsværker.

Ud over kampagnen er der selvfølgelig også multiplayer i Gears of War 4. Versus mode er forskellige spiltyper, hvor op til 12 spillere kæmper mod hinanden i forskellige discipliner, det kan være Team Deathmatch, King of the Hill og andre velkendte formater. Et af de nye tiltag er Arms Race, hvor alle på et hold har samme våben, og det skifter med jævne mellemrum (tror det er når 3 fra modstandergruppen er slået ihjel). Det giver nogle interessante kampe, hvor alle på ét hold kan rende rundt med shotguns, mens modstanderholdet alle har snigskytterifler. Der er i alt 8 forskellige måder at spille Versus på og dermed masser af afveksling.




Ud over Versus er der selvfølgelig også Horde Mode, hvor et team på fem spillere skal forsvare sig mod op til 50 bølger af angreb. Mellem hvert angreb kan man så opbygge og reparere sine forsvarsværker med de point, man har skrabet til sig under det foregående angreb. Som noget nyt i Horde Mode er der indført forskellige professioner for spillerne, så som Ingeniøren eller Soldaten. De 5 klasser der findes kommer alle med deres fordele og ulemper, og det giver basis til godt teamwork, hvor alle bidrager med det, de er bedst til. Du stiger i level i de forskellige professioner alt efter hvor meget du spiller dem, og du kan opgradere deres færdigheder. Det virker godt skruet sammen dette system, og jeg er ret sikker på, at Horde Mode nok skal vise sig at blive meget populært, ganske som det har været i tidligere spil i serien.




Grafisk er Gears of War noget af det flotteste vi har set på Xbox One. Det er mere farverigt end vi er vant til at se i denne serie, men der er på intet tidspunkt for mange farver. Man render stadig rundt i en ødelagt, hærget og deprimerende verden for det meste i hvert fald, for der er enkelte grønne og frodige områder også, men det virker langt mere varieret end tidligere. Der er masser af detaljer i omgivelserne, så de rolige stunder man har, føles aldrig kedelige, for det er en fornøjelse blot at gå på opdagelse og kigge sig godt omkring. Jeg har for nyligt spillet lidt Fallout 4, og det spil kommer hurtigt til at se meget gammelt og primitivt ud sammenlignet med Gears of War 4. Der er selvfølgelig heller ikke en helt åben verden, man skal igennem her, men det er alligevel påfaldende, hvor stor forskel der er på de to spil rent grafisk. Gears of War 4 er et smukt spil, men at spille med de grafiske muskler har bestemt ikke haft indflydelse på ydelsen. På intet tidspunkt har jeg oplevet, at min Xbox One havde problemer med at rendere tingene i tide, og det kørte flydende både i kampagnedelen og online med 12 spillere i spillet samtidig.




Lyden er endnu et sted, hvor The Coalition lever op til forgængerne. Våbnene, fjenderne og omgivelserne giver et perfekt lydbillede til kampene, og stemmeføringen, når vores 4 helte snakker sammen i de stille sekvenser, er som vi er vant til i Gears of War serien. Humor er stadig en vigtig del, og deres småsnak og drillerier er måske lidt plat til tider, men har det også været i de tidligere spil, og det passer bare godt til stemningen i spillet.

Man kunne godt frygte for Gears of War seriens fremtid, nu hvor de oprindelige udviklere har forladt det. Men The Coalition viser med deres første spil i serien, at der er masser af spræl og gode oplevelser tilbage endnu. Ud over at være på et teknisk højt niveau, som virkelig viser, hvad Xbox One kan præstere, så rammer det stemningen fra tidligere spil spot on. De har videreført det, der har gjort Gears of War spillene så populære, findpudset det lidt mere og så ellers tilføjet deres egne små idéer og ført serien ind i denne konsolgeneration med stil. Jeg er allerede begyndt at glæde mig til at se, hvad The Coalition finder på til næste spil i serien.
Gameplay:9.0
Grafik:10
Online:9.5
Holdbarhed:9.0
Overall 9.5
Log ind og stem
11
Der er 11 brugere som med til at gøre Xboxlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.