Gears 5 Multiplayer

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 18. september 2019 - kl. 17:24
0 3

Med singleplayerkampagnen overstået er det tid at kigge på multiplayerdelen af Gears 5. Kan den imponere lige så meget som kampagnen gjorde?

Når du er igennem kampagnen i Gears 5, er du slet ikke færdig med spillet endnu. Der er nemlig 3 andre måder at opleve spillet på. Det er multiplayeroplevelser, og de komplimenterer kampagnen fint, da de giver rig mulighed for både at spille mod og med andre, så der bør være underholdning for enhver i den samlede pakke.

Er man til samarbejde, så vender den ikoniske Horde-mode selvfølgelig tilbage. Her skal man samarbejde om at overleve 5 bølger af sværere og sværere fjender. Pauserne mellem angrebene kan man udnytte til at forbedre sine forsvarsmekanismer med midler indtjent i kampene. Ud over disse ekstra forsvarsværker har hver deltager også en ultimativ færdighed, som langsomt oplades og kan bruges til at vende slagets gang. Bliver de brugt rigtigt, kan de betyde forskellen på succes og fiasko, for det er bestemt ikke nemt at overleve 50 angreb. Det faktum, at det er 50 bølger af fjender, man skal overleve, betyder også at et enkelt spil i Horde tager ret lang tid, så man skal afsætte god tid til det, inden man går i gang.

Har man ikke tiden til det, så findes der heldigvis også en co-op spilform, som ikke tager så lang tid. Det er Escape, hvor man som et team af tre spillere skal undslippe et område fyldt med fjender. Man har selv detoneret gift for at slå fjenderne ihjel, og den breder sig langsomt, så man er tvunget til hele tiden at bevæge sig fremad for ikke selv at blive fanget i en giftsky. Det lyder forholdsvist simpelt, men man starter ud med kun en pistol i sit arsenal, så man er nødt til også lede efter bedre våben for at overleve. Det betyder, at giftskyen er en konstant trussel, hvor man er nødt til hele tiden at overveje, om tiden er til at lede efter nye våben eller ammunition, eller om man er nødt til bekæmpe fjenderne med det man nu en gang har. Det er faktisk ret underholdende, og som sagt tager et enkelt spil Escape ikke så lang tid, og er derfor perfekt hvis man lige har en halv time til at spille med vennerne.

Sidst men ikke mindst er der Versus mode, og som navnet antyder er der ikke umiddelbart så meget co-op at finde her. Det er 9 forskellige måder at spille mod hinanden. Der er de sædvanlige kandidater, såsom Team Deatmatch, Guardian og King of The Hills, men også nye tiltag som Escalation. Escalation er et spil over 7 runder, hvor det team der først når 210 point vinder runden. Point fås ved at kontrollere 3 hotspot. Det er ganske fornøjelige spilmodes, og uanset hvilken type konkurrerende skydespil man kan lide, så bør man kunne finde noget i Gears 5, der kan tilfredsstille ens lyster. Alle disse måder at spille mod andre på findes både i Quickplay, Ranked Mode og sågar co-op, hvor man som team spiller mod AI modstandere.

Alle tre måder at spille multiplayer på er en del af Gears 5 Tour of Duty. Her optjener man forskellige kosmetiske opgraderinger ved at fuldføre hurtige challenges eller mere langvarige udfordringer. Alle de forskellige karakterer bliver også opgraderet efterhånden som man spiller med dem, så man løber bestemt ikke tør for noget at lave. Der er sågar mulighed for at lave sine egne baner, hvis man syntes The Coalition er for langsomme til at levere nyt indhold, eller blot har et kreativt gen, der skal have lov at udfolde sig. The Coalition har store planer for indhold til Gears 5 multiplayer, og forhåbentlig kan de holde spillet friskt i lang tid. Ambitionerne er der i hvert fald, og ser man på hvad de har leveret her ved udgivelsen af Gears 5, så har de også evnerne til det.

Som anmelder må jeg dog også komme med lidt kritik. Netværkskoden har simpelthen været for ustabil her den første uge. Det er blevet bedre, men man kan stadig opleve problemer og det er drønærgerligt. Forhåbentlig får de snart elimineret dem helt. Det første problem kom da jeg skulle starte en session med Escape op. Det tog 4-5 minutter at lave spilsessionen, og så begyndte den endelig at loade banen - for så blot at melde, at spilsessionen ikke eksisterede et halvt minut senere - og så kunne jeg prøve forfra igen. Et andet sted, hvor mit temperament blev testet, var en Horde session, hvor jeg af ukendte årsager blev smidt ud af spillet efter 25 runder – uden at få kredit for det jeg havde lavet i de 25 runder. Jeg blev blot smidt ud til hovedmenuen igen. Det var dog ikke hver gang jeg mistede forbindelsen til et spil, at jeg mistede min fremgang. Ofte fik jeg en statusskærm med fremgangen vist, men én gang med mistet fremgang er - i mine øjne - en gang for meget. Det er dog blevet langt bedre, og nu har jeg spillet i to dage uden at opleve problemer, så mon ikke The Coalition har fået styr på det nu?
Gears 5 Multiplayer

Gears 5 Multiplayer

UdviklerThe Coalition