Fight Night Round 4

Anmeldt af: Jakob Tofte - 6. juli 2009 - kl. 10:07
19 0

Det er de færreste EA Sports titler, som ikke har deres årlige udgivelse. Dette er dog tilfældet med Fight Night. Round 3 blev over en bred kam betragtet som det ypperste inden for boksespil. Nu komme

Las os bare sige det med det samme. EA Sports har ofte haft for vane at lancere efterfølgere, som kun bærer præg af småopdateringer og mindre tilføjelser. Fight Night Round 4 er ingen undtagelse. Alligevel har vi her i hånden et boksespil, som vil overtage pladsen som det bedste boksespil på markedet. De små ændringer er rigeligt til at pumpe liv i serien igen, idet ændringerne er så velvalgte som tilfældet er.

I singleplayerdelen er vi stadig begrænsede til at kunne spille den sædvanlige fight now del, som lader spillere gå direkte i ringen med to valgte boksere for at kæmpe mod enten AI eller en levende modstander, samt karrieredelen. Men det er lige præcis i karrieredelen, at de største ændringer er foretaget. Og de er i allerhøjeste grad foretaget til det bedre. Karrieredelen hedder Legacy Mode, og hvor delen i Round 3 nærmest kun indeholdt lidt ligegyldig træning samt en overfladisk skal, der skulle dække over, at det man egentlig bare gjorde var at bokse X antal kampe på stribe, så er der nu lagt væsentlig mere dybde og mening i den karriere, man som spiller skal gennemgå.

Man kan påbegynde sin karriere med en spillerskabt bokser eller med en af de intet mindre end 48 autentiske boksere fra historiebøgerne og frem til vor tid. Man begynder med en amatørturnering, hvorefter man vil træde ind i de professionelles rækker som nr. 50 på verdensranglisten for den valgte vægtklasse. På overfladen gælder det selvfølgelig om det samme som det altid har gjort. Boks dig frem på ranglisten og bliv nummer et i verden, gør det så markant, at du bliver en legende. Den bedste nogensinde. Der er heller ikke ændret i måden det sker på. Man skal stadig udfordre andre boksere i nærheden af ens egen placering og samtidig også acceptere andres udfordringer. Der er dog sket markante ændringer i resten af karrieredelen og måden, hvorpå den fungerer. Den største ændring er implementeringen af en kalender. Med hjælp fra kalenderen skal man planlægge, hvor ens kampe skal ligge. Her er det vigtigt at tage højde for restitueringstider, og sørge for ikke at forhaste sig. Måske er det bedre at vente fire måneder med næste kamp, så man kan nå at indlægge flere træninger? Eller også er man så selvsikker, at man bare kører derudaf og vinder den ene kamp efter den anden? Det er dig som spiller, der bestemmer.

Med i overvejelserne skal man nu også have, hvilken type bokser, man skal møde i næste kamp. Er han hårdtslående? Hurtig? Effektiv til kontraslag? Har han vundet på point eller knockouts? Det hele er vigtigt at tage med i overvejelserne når man skal tilrettelægge sin træning op til kampen. Der er tolv forskellige boksertyper, som hver især har deres egne styrker og svagheder. At kende disse og træne efter det kan være nøglen til succes. Og når nu vi taler træning, skal den også beskrives. Elementet fra Round 3, hvor man skulle ud og bruge penge på at hyre en træner, er udeladt i Round 4. Selve princippet i træningen er ikke ændret. Der er stadig tale om små øvelser, hvor man for eksempel skal slå til en pude eller sparre med en partner. Der er tilføjet nogle øvelser, og træningsdisciplinerne er både mere relevante og mere udfordrende, hvilket medfører, at man rent faktisk skal gøre sig nogen overvejelser samt får en større tilfredshedsfølelse efter et godt træningspas.

I Legacy Mode er der desuden mange flere muligheder for at følge med i andre vægtklasser, modtage nomineringer for bedste nye navn, bedste knockout, bedste kamp med flere. Alt dette indhold medvirker til, at spillet virker langt mere levende. Man føler i langt højere grad, at man er en del af bokseverdenen på godt og ondt, hvor man i Round 3 nogengange godt kunne sidde med følelsen af, at man var den eneste bokser i verden. Det bør også nævnes, at man udenom karrieredelen selvfølgelig kan træne og forbedre sig. Her er spillet akkompagneret af små fine instruktionsvideoer, og det er et godt sted at tørtræne og finpudse sine taktikker inden det rigtig gælder.

I selve ringen er der også små ændringer at nævne. Den største forskel fra Round 3 finder man i pauserne mellem runderne, hvor det gamle healing minigame, der gik ud på selv at lukke sår og rifter med roterende bevægelser, er fjernet. Det er overtaget af en ny måde at heale sin bokser på. I løbet af hver runde optjener man point på baggrund af præcision, ekstra slagkraftige slag med videre. Disse point placeres herefter manuelt eller automatisk på de tre energimålere, som er stamina, power og damage. Man kan altså selv vælge om man vil heale sig selv fuldstændig, men måske på bekostning af, at man ikke kan genoprette sin power. Det virker ikke ligeså realistisk som i Round 3, men eftersom vi har med et spil at gøre, så er det alligevel en forbedring, idet det belønner indsatsen i ringen og giver en ekstra motivation til ikke at slå for mange luftslag eller lignende. Måden, hvorpå man kommer op fra gulvet efter et knockout er også ændret, og som en af de få ting i spillet er det desværre til noget dårligere. Ved hjælp af den venstre stick skal man sætte sig op. Når man sidder lodret skal man med højre stick rejse sig. Det skal gå meget langsomt, hvis man ikke skal risikere at vælte til den anden side. Det kan måske fungere med øvelse, men umiddelbart oplevede vi flere gange, at vi allerede ved første knockout ikke kunne komme op, idet det rent teknisk var for svært. Man kan altså risikere at tabe kampe fordi man ikke kan finde ud af at rejse sig rent teknisk, og måske ikke fordi ens bokser egentlig er for ødelagt til det. Et irritationsmoment, som forhåbentlig bliver bedre med en hel del øvelse.

Styringen er praktisk talt den samme, men med nogle få ændringer, der ikke kræver forklaring, idet man vænner sig til den på ingen tid. Som standard er der sat en gameplay HUD på spilskærmen. Her kan man se ens form, slagkraft og helbred. Det gør spillet mere tilgængeligt for alle, men fortvivl ikke, hvis du er en af dem, der godt kan lide det hardcore gameplay fra Round 3. HUD\'en kan godt fjernes, så fornemmelse igen er altafgørende. Der er to elementer, der i høj grad medvirker til et forbedret gameplay. Det første er muligheden for at bevæge sig imens man blokerer. I tidligere spil, hvor man blev låst på gulvet når man blokerede, kunne man let blive fanget, idet det var svært at genvinde styrke når man var tvunget til at tage paraderne ned for at komme væk. Det fungerer perfekt. Det andet element er kontraslag. Godt nok var kontraslag også en del af Round 3, men vigtigheden af dem er blevet forøget. Evnen til at blokere og dukke sig for til sidst at sætte det perfekte kontrastød ind, er blevet gjort meget vigtigt, og kan nu vende selv den mest umulige kamp. Dette er en kærkommen ændring, idet det hjælper til, at man ikke kommer til at stå fasttømret over for hinanden og slå i vildskab til den ene falder om. At bokse på den måde bliver kedeligt og ensformigt, idet alle kampe er identiske. Men med den forøgede vigtighed af taktisk snilde og bevægelse, er det lige omvendt. Ingen kampe er ens, og udfordringen forbliver derfor intakt.

Onlinedelen indeholder muligheden for at deltage i turneringen ”world championship”, hvor man bokser sig op gennem rækkerne mod andre spillere af Fight Night Round 4. Derudover kan man ganske traditionelt bokse enkeltstående kampe mod andre brugere. Kampene fremstår glidende og kører uovertruffent med en tilfredsstillende høj framerate. Der er ingen problemer med at finde modstandere at bokse imod, og det lader faktisk til, at EA efterhånden er ved at have lært, at det er vigtigt at have stabile servere, hvilket ellers i tidligere EA Sportsspil har haltet lidt. Også ”boxer share” er en sjov funktion, der gør det muligt for spillere at uploade deres egen, skabte bokser eller downloade andres. Så er du træt af at bokse med de boksere, der er med i spillet? Hent nogle nye. Når det kommer til bokserkreationen venter der også et hav af muligheder. Antallet af tilpasningsmuligheder når det kommer til bokserens udseende, hårstil, tøjfarve med videre, så er der så mange muligheder, at to boksere praktisk talt ikke kan komme til at ligne hinanden. Der skal ligeledes designes kåber til entré, entrémusik, lysshow kan tilpasses, og man kan generelt sikre sig, at stilen er lige præcis som man allerbedst kan lige den. Det skal ikke ses som et bærende element i spillet, men for kreative sjæle er der rigeligt at gå i gang med.

Grafisk er Fight Night Round 4 utrolig smukt. Boksergengivelserne og detaljegraden i sved, blodårer, spyt, muskler og måden tøjet falder på i lyset fra projektørerne, er uden tvivl noget af det flotteste vi indtil nu er blevet præsenteret for. Alligevel kan man godt sidde med en lidt underlig følelse af, at noget af det, der gjorde Round 3 så fantastisk, er væk. For i takt med, at grafikken er blevet så flot og finpudset som tilfældet er, har Fight Night mistet noget af den rå og barske stil, der gjorde Round 3 så intens. Det kan ikke trække ned rent grafisk, idet grafikken som nævnt ikke fejler noget, men det bør nævnes, idet det ændrer spillets stil en smule.

På lydsiden finder man de sædvanlige, dejlige lydeffekter, som hjælper med til, at man som spiller nærmest kan mærke modstanderens handsker når de borer sig ind i sidebenene på en, eller kan føle den der knasende følelse man får, når man får brækket sin næse. Effekterne er fine og livagtige, og de bliver i menuerne støttet af en samling af udvalgte hits, som vi efterhånden er vant til når spillene kommer fra EA Sports\' hånd. Der er primært tale om rap og hip hop, og det passer glimrende til spillets stil. Eneste negative ting at nævne når det kommer til lydeffekterne er, at kommentatorer og trænere har for vane at gentage sig selv lige lovligt ofte. Der er simpelthen ikke indtalt replikker nok til, at det virker afvekslende. Dette skal dog kun opfattes som et lille minus på en ellers rigtig fin lydside.

Alt i alt er Fight Night Round 4 nu branchens ubestridte konge af boksespil, efter at have slået sin egen forgænger af pinden. Med et udbygget gameplay, en forbedret grafik og evnen fra EA Sports\' side, til at beholde de gode ting og arbejde dygtigt videre med mangelpunkterne, er Fight Night Round 4 et spil, der absolut skal stå på hylden hos enhver fan af enten sportsspil eller fightingspil generelt.
Fight Night Round 4

Fight Night Round 4

UdviklerEA Sports