Fifa Street 3

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 3. marts 2008 - kl. 20:04
19 0

Så er det tid til at snøre støvlerne og komme ud på banen. Fifa Street 3 sparker året igang med en god omgang fodbold på gadeplan.

Fifa Street 3 er det seneste spil i Electronic Arts’ street-serie der startede tilbage i 2005. Det originale spil blev modtaget med meget blandede følelser som følge af mangelfuld kunstig intelligens, besværlig styring og manglen på online spilmuligheder. Ikke desto mindre blev det i 2006 til en efterfølger og nu er det altså tid til endnu en tur ud på asfalten.

Lad det være sagt med det samme: Jeg er ikke den store fan af sportstitler generelt og specielt fodbold får mig ikke op af stolen. Men Street-spillene har altid virket mere attraktive end deres fuldbyrdede modstykker på grund af den simplificerede styring og en mere arkadeagtig spillestil. Dette sammenkædet med de utrolige tricks og stunts som spillene tillader giver en mere actionfyldt oplevelse af sportsgrenene.

Fifa Street 3 er ingen undtagelse på dette område. Et sandt overflødighedshorn af halsbrækkende manøvrer, tyngdekraftsudfordrende spring og nærmest målsøgende helflugtere gennemsyrer spillet og vender kampen til en opvisning i rent blær. Er man først løbet lodret op af en væg for derefter at slå en saltomortale alt imens den lille læderbold springer rundt mellem fødderne, så er der ingen vej tilbage til den normale spillestil.

Men det er ikke kun blær. Manøvrerne har faktisk et formål: At fylde din GameBreaker. Når GameBreakeren er fyldt og aktiveret transformeres dine spillere til rene fodboldmaskiner, næsten ustoppelige, med en præcision som selv et krydsermissil ville blive misundelig over. GameBreakerens virkning er dog kortvarig men kan alligevel være lige præcis dét der skal til for at vende kampen. De forskellige tricks udføres simpelt ved en kombination af Left Trigger og højre analoge stick eller blot højre analog stick. Denne simplicitet giver spillet en lethed for nye spillere men tager dog intet fra de mere erfarne Fifa-fans.

Fifa Street 3 inkluderer en stor mængde hold der er sammensat af nogle af de bedste spillere i verden. Jeg skal da ærligt indrømme at jeg ikke har hørt om halvdelen af dem, men navne som Beckham, Ronaldinho, Kaká og Rooney er da ikke helt fremmede for mig. Hvorvidt disse spillere rent faktisk ligner deres modparter i det virkelige liv er et godt spørgsmål, men Ronaldinho kunne jeg da genkende. Måske på fortænderne?

En egentlig karrierevej indeholder spillet ikke, da gadefodbold endnu ikke er blevet en olympisk disciplin endsige har fået sit eget verdensmesterskab. Men der er dog en længere serie challenges som skal gennemføres for at åbne op for nye hold. Udfordringer der alle skal opnås i hver sin kamp og giver spillet en følelse af formål. Men det er uden tvivl i multiplayer at Fifa Street 3 virkelig kommer til sin ret. Et simpelt menusystem gør det muligt at vælge lige præcis de indstillinger du vil bruge og hurtigt invitere venner og bekendte til en omgang online bold. Man kan selvfølgelig også vente lidt på en totalt fremmed hvis man ikke har venner og bekendte.

Spillets grafiske præsentation er anderledes fra det vi er vant til at se fra Electronic Arts’ Fifa-titler. Der er ikke fokuseret på hyperrealisme, men istedet et nærmest karikaturistisk udseende. Det giver spillet et tegneserieagtigt look og bidrager til arkadefølelsen. Banerne er farverige og kreative, ligefra en stor altan i en italiensk by til containerpladsen i den lokale havn. Der er lagt stor vægt på de små detaljer i banerne, såsom containerdøre der svinger når man hamrer bolden imod dem og hegn der bøjer under vægten af spilleren der benytter det som en genvej udenom modstanderen.

Lydsiden er præget af et mildest talt mærkeligt soundtrack. Sange der spænder fra reggae-pop over i den afrikanske junglegenre fylder højttalerne og akkompagneres af udbrud og tilråb fra spillerne på banen. Lydeffekter og musikvalg er ikke ligefrem overvældende men passer godt til spillets udseende og følelse.

Når alt kommer til alt så er Fifa Street 3 en værdig efterfølger til serien og kommer tørskoet forbi de problemer som især det første spil var ramt af. Den kunstige intelligens er blevet kraftigt forbedret, men det sker en gang imellem at man ser en spiller blot glo efter bolden når den triller forbi hans fødder. Fifa Street 3 vil nok være mest appellerende for folk der foretrækker et meget tempopræget og visuelt prangende fodboldspil. Der er sjældent et roligt øjeblik i de korte kampe.
Fifa Street 3

Fifa Street 3

UdviklerElectronic Arts