Fallout 76

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 30. december 2018 - kl. 13:44
3 8

”War never changes”. Sådan har det lydt længe i forbindelse med Fallout serien. Denne gang er der dog en stor forandring, da serien for første gang begiver sig ud i multiplayerspil. Vi tager et kig på det nyeste udspil i denne populære serie.

Jeg har skrevet anmeldelser i mange år og er også stødt på de anmeldelser, som bare er svære at skrive. Der hvor man ikke kan få sine tanker udtrykt ordentligt på skrift, så man er sikker på andre kan få værdi af dem. Men Fallout 76 tager præmien for den absolut sværeste at få has på. Det har taget mig lang tid at få disse ord skrevet ned. Mange udkast er blevet smidt i skraldespanden, fordi teksten og karaktererne bare ikke passede sammen. Men det er endt med denne anmeldelse, og forhåbentlig kan I bruge den til at vurdere Fallout 76.

Fallout 76 er seneste skud på stammen af Fallout spil fra Bethesda. Konceptet er egentlig det samme som tidligere; du vågner i et underjordisk beskyttelseskompleks efter en atomkrig og skal nu begive dig ud i ødemarken og overleve der. Men denne gang er der ingen NPC’ere at møde. Du er blandt de første der slippes løs i verden efter krigen, og derfor er der ingen andre at møde. Der er robotter, men ellers fortælles hele historien gennem lydbånd og tekster, som du finder undervejs. Det gør, for mig, en kæmpe forskel i hvor grebet jeg bliver af historien. Det er svært at blive engageret, når det hele er noget der er sket, og min egen ageren ingen indflydelse har på det.

Du kan dog møde andre mennesker, men så er det i form af andre spillere. Fallout 76 er nemlig et online spil, og det er første gang Bethesda forsøger sig med det. Hvad deres mål har været med det er svært at gisne om. Der er ikke rigtig nogle af deres onlineelementer der virker ordentligt. PvP er blevet helt udvasket for at undgå griefing. Skyder du en anden spiller, så giver det et absolut minimum af skade indtil den spiller beslutter sig for at skyde tilbage. Først da er der låst op for PvP mellem 2 spillere. Det betyder, at det er ret nemt at undgå PvP; man skal blot undlade at skyde tilbage. Men det betyder også, at det er ret nemt uforvarende at igangsætte PvP, når man render rundt og skyder mutanter. For kommer der en anden spiller i vejen, så kan han nu starte PvP, hvis han ønsker det. Det er et underligt PvP system, som ikke rigtig virker og blot fører til at der ikke er PvP i spillet, undtagen når man ikke ønsker det.

En anden grund til, at der ikke er PvP i spillet, er at der ikke er noget formål med det. Der er intet incitament for at gøre det, så selvfølgelig gør folk det ikke. En anden ting, der er blevet tilføjet, er gruppeevents, hvor der opstår quests/begivenheder, som alle i området kan hjælpe til med. Igen er der ikke rigtig noget formål med det, da belønningen ikke for alvor skiller sig ud fra alt mulig andet i spillet, og de drejer sig blot om at rende rundt og skyde bestemte fjender i et område, hvilket man sagtens kan gøre alene. Fallout 76 lægger også op til, at du skal udforske verden og lære historien om, hvad der er sket omkring dig, og der virker det blot forstyrrende at støde på andre spillere hele tiden. Især fordi der ikke er noget formål med det. Det virker som om Bethesda har besluttet at det skulle være online, uden overhovedet at overveje hvorfor.

Ud over at de ikke har overvejet hvilken værdi online og multiplayer skulle give til spillet, så virker det heller ikke til at de har overvejet hvordan de fik det til at virke. Bethesda er berygtet for mange bugs i spillet, og at lave et onlinespil har bestemt ikke betydet mindre af dem. Fallout 76 er smækfyldt med fejl, lige fra servere der går ned i tide og utide til fjender der svæver hen over jorden, eller bygninger der pludselig dukker op for næsen af én. For slet ikke at snakke om pludselige pauser, fjender der ikke kan dø, træer der roterer og en masse andre ting. For en professionel softwaretester som mig kan det egentlig godt siges at være underholdende, men det er næppe den måde folk der har købt spillet vil underholdes på.

Da spillet er online, mister man også en anden ting, som i lang tid har kendetegnet Fallout serien, nemlig V.A.T.S systemet, som blev brugt til at pause action og sigte mod bestemte kropsdele på fjenderne med en serie af skud. Det kan man selvfølgelig ikke gøre i et online spil, så nu er V.A.T.S. blot et system, hvor man i realtid kan sigte mod bestemte kropsdele. Det virker altså ikke særlig godt og viser blot hvor svagt kampsystemet i Fallout egentlig er. I Fallout 76 er det nu blot et almindeligt 3d shooter, og der falder det altså noget fra hinanden. Det fungerer ikke; der er alt for meget lag imellem dine tryk på knapperne og det der sker på skærmen, og det bliver helt tydeligt, at Fallout ikke er bygget til at være en 3d shooter.

Grafisk og lydmæssigt er jeg bestemt heller ikke imponeret. Teksturerne er en uskøn blanding af flotte og grimme teksturer i en stor pærevælling, der bare giver spillet et grimt, upoleret udseende. Det er sikkert gjort for at sikre performance, men resultatet er grimt og performance er stadig elendig. Lyssætningen er bare underlig med mange lyskilder, som ikke giver mening og får det hele til at se underligt og kunstigt ud. Nogle af dem er deciderede fejl, såsom solskin der kommer direkte inde fra en bakke, men andet er mere svært at pinpointe. Det ser bare unaturligt og underligt ud.

Som nævnt i starten fortælles historien denne gang ved hjælp af lydfiler og tekster, som du kan finde rundt omkring. Det er egentlig en god ide, men der spændes lidt ben for det, da der hele tiden er pres på for at udforske og finde ting der kan sikre ens overlevelse. Så er der altså ikke lige tid til at bruge flere minutter på at læse computerfiler eller lytte til lydbånd. Det førte til, at jeg hurtigt begyndte at ignorere historien og blot koncentrerede mig om at udforske den store åbne verden, som nu lå foran mig.

Ganske som i tidligere Fallout spil indsamler du konstant materialer, som du kan bruge til at bygge nyt og reparere med. Du kan udbygge din egen lejr og opgradere dit eget udstyr. Den del af spillet er egentlig ganske god, hvis man lige ser bort fra det faktum, at ens inventory er så lille, så man konstant skal rende tilbage til ens lejr og aflevere ens høst af materialer, hvis man for alvor vil lege håndværker. Det satte en kraftig dæmper på mine skaberambitioner, og jeg syntes egentlig det er meget symptomatisk for Fallout 76. Der er en masse gode idéer, men de er ikke implementeret ordentligt og modarbejder ofte hinanden, så man ender op med et spil, som bare ikke er underholdende.

Fallout 76 er ikke et godt spil. Det er som om Bethesda ikke har vidst hvad de egentlig ville med spillet og derfor famler sig frem med nogle gameplaykoncepter, som bare ikke virker. De har skrottet det meste af det, som gjorde Fallout så stor en succes som singleplayerspil, og samtidig tilføjet en masse online elementer halvhjertet og er endt op med en fejlfyldt bastard af et spil, som bare er ligegyldigt. Der er ingen god grund til at dette spil eksisterer. Vil man have sit Fallout fiks, så skal man ikke spille dette spil, men finde et af de ældre spil frem og starte det op igen. Vil man spille i en Fallout verden med sine venner, så kan man det, men jeg vil ikke kalde det en Fallout oplevelse. Bethesda har fejlet med denne udgivelse og givet Fallout serien alvorlige ridser i lakken. War never changes, men det gør Fallout åbenbart, og det er ikke til det bedre. Vil man gøre Fallout serien en tjeneste, så holder man sig fra at købe spillet og viser på den måde Bethesda, at de er på afveje.
Fallout 76

Fallout 76

UdviklerBethesda Softworks