Disney Infinity

Anmeldt af: Morten Skou - 1. september 2013 - kl. 16:53
5 0

Disney er klar med en udfordrer til Activisions Skylanders-serie, der på verdensplan har omsat for helt enorme summer, og den kage vil Disney selvfølgelig gerne prøve at tage en bid af.

Spillet fra Disney er uden tvivl en af de større, hvis ikke den største, satsning, som Disney har lavet indenfor spilbranchen. Rygterne siger, at de har haft den helt store pengepung fremme og skulle have brugt over 100 millioner dollars på udviklingen af spillet.

At Disney Infinity er stærkt inspireret af Skylanders, kan der selvfølgelig ikke være nogen tvivl om. Spillet fungerer nemlig på præcis samme måde ved at man skal placere nogle fysiske figurer på en såkaldt Infinity platform. Når man gør det, dukker selv samme figurer op inde i spillet som spilbare figurer, i hvad der nok bedst kan beskrives som et platformsspil.

En af de ting, som gør, at Disney Infinity adskiller sig en hel del fra konkurrenten er, at der er separate historier til hver af de forskellige kategorier af figurer. Det er dog ikke nok bare at købe en vilkårlig figur fra eksempelvis Cars-serien, for at få adgang til Cars-historien, nej her skal man købe en Cars-bundle, som både indeholder 2 figurer fra Cars og en ”Play set”-enhed, som gør, at man rent faktisk får adgang til selve historien. Når man køber Disney Infinity startpakken, så følger der tre forskellige figurer med, samt en play set-enhed, som åbner op for historierne til de tre figurer. De tre medfølgende historier er fra The Incredibles, Pirates of the Caribbean og Monsters Inc.

Historierne indeholder fortællinger fra de rigtige Disneyfilm af samme navn, og dermed også et gensyn med alle de kendte Disneyfigurer fra de pågældende film. Fælles for de tre historier, som følger med startpakken, er, at de indeholder rigtig mange forskellige typer af aktiviteter, og humoren er naturligvis også en stor del af spillet. Historierne kan man spille alene eller sammen med en ven i co-op. Udover selve missionerne er der også mulighed for at indsamle en masse små røde og grønne dimser, som låser op for forskellige ting, som du senere kan bruge i Disney Infinity Toybox-spiltypen.

Selvom spillet det meste af tiden fungerer ganske godt, så oplevede jeg desværre, at der var problemer med at få angivet retningen, som ellers normalt bliver vist med en stor pil, som viser hvor man skal hen for at komme videre i missionen eller finde næste mission. Dette var til tider ret frustrerende. Derudover var der mange problemer med Monsters Inc. play settet, hvor jeg både oplevede, at det deciderede frøs og jeg måtte genstarte Xboxen, og ligeledes at man gang på gang måtte genindlæse sit gemte spil for at komme tilbage til et udgangspunkt og så prøve igen – som regel med det resultat, at problemet så var væk anden gang man prøvede.

Kort sagt så virker de to sæt Pirates of the Caribbean og The Incredibles som rigtig gode og gennemarbejdede sæt, men Monsters Inc. lugter desværre langt væk af ikke at være ordentligt gennemtestet, og det var til tider så dårlig skruet sammen, at det sjove endte med at gå af det.

En anden ny ting i forhold til Skylanders er, at man til Disney Infinity også kan købe såkaldte ”Power disc”-pakker, som indeholder tilfældige ting – man kan ikke se, hvad der er i posen – som kan være med til at give dine karakterer ting som ekstra energi, chance for flere penge og ligeledes ting du kan bruge i Toybox-spil. Ligesom med figurerne så placerer man disse power discs på Infinity platformen, og så vil de dukke op i spillet. Der findes to forskellige slags; de runde, som er power-ups til selve figurerne, og de sekskantede, som er elementer til Toybox. Det er muligt at have op til tre forskellige på hver af områderne på platformen af gangen.

Toybox i Disney Infinity er en hel verden for sig. Her har du mulighed for at bygge dine egne spil og endda invitere dine venner ind. Man fristes på nogle områder til at sammenligne det med spil som Minecraft, men uden at det er helt dækkende nok. Inden man for første gang kaster sig ud i at bruge Toybox, så kan man vælge at gennemføre nogle små introduktions-missioner, som hurtigt og sjovt lærer dig de basale ting, der skal til for at komme i gang med at bygge dine egne spil. Der er også eksempler på spil, som er bygget i Toybox-verdenen, og som man kan gå i gang med at spille uden først at skulle bygge dem.

Som jeg nævnte tidligere i anmeldelsen, så kan man i løbet af gennemspilningerne af de forskellige playsets samle nogle røde og grønne dimser op, som låser op for ekstra ting man kan bruge til at bygge ting i Toybox – det kan eksempelvis være forskellige bygninger, indbyggere, vejbaner og tonsvis af andre ting. Toybox er uden tvivl sjovt at rode med for dem, som har tålmodigheden til at lave nogle ordentlige ting. Mulighederne spænder bredt, og man kan vel godt sige, at det kun er fantasien, der sætter grænsen. Eksemplerne som er inkluderet i spillet omfatter blandt andet retro-spil a la Donkey Kong, bilspil og kampspil.

Der er som tidligere nævnt mulighed for at spille multiplayer i Disney Infinity. Man kan enten spille to sammen på samme skærm igennem historierne – eller op til fire spillere sammen over Xbox Live. Man kan også invitere op til 3 af sine venner til sjov og spas i Toybox. Hvis man vil spille igennem historien sammen med en anden, så skal man dog være opmærksom på, at det kræver, at de figurer man bruger er fra samme tema – det vil sige, at hvis du vil spille igennem Pirates of the Caribbean, så skal du ud og have fat i en ekstra karakter udover den, som følger med i startpakken, før I kan spille sammen – dette gør sig dog ikke gældende i Toybox, hvor man sagtens kan spille med blandede figurer.

Når det kommer til det grafiske, så er spillet faktisk ganske flot, de små figurer har mange detaljer, og det samme gælder selvfølgelig for omgivelserne. Jeg kunne godt have tænkt mig, at der var nogle flere mellemsekvenser, der kunne få historierne til at hænge endnu bedre sammen. Til tider kan der være lidt småproblemer med kameravinklen, ikke mindst hvis man spiller i co-op, men det er ikke noget, der decideret ødelægger spilleoplevelsen. Til sidst vil jeg nævne de effekter, der er i spillet, når man sejler rundt på sit skib i Pirates of the Caribbean playsettet – det ser virkelig godt ud, når man ruller over bølgerne, og skibet gynger op og ned.

Lydsiden i spillet er rigtig fin. Igennem spillet kører der hele tiden de kendte - og ikke mindst stemningsskabende - musikstykker, som Disney er så kendte for at have i deres film. Dertil kommer det, at dialogen også er oversat til dansk, og det har de formået at gøre rigtig overbevisende, og det er virkelig lækkert. Men så igen, hvis ikke Disney skulle kunne disse ting, hvem skulle så kunne gøre det. Når nu lydsiden ellers er så god, så er det lidt trist, at der nogle gange sker det, at to lydspor overlapper hinanden med det resultat, at man ikke kan høre, hvad der bliver sagt i nogle af dem. Desværre er det heller ikke alle tekstoversættelserne, der er lige så godt oversat, som dialogerne.

Hvis man køber den skandinaviske version af Disney Infinity, kan man spille spillet på dansk, svensk, norsk eller finsk – engelsk er desværre udelukket, og det er synd for dem, som gerne ville have spillet det på originalsproget.

Selve hardwaredelen, altså Infinity platformen, synes jeg har et langt pænere og mere neutralt design end det vi så i Skylanders. Der er mulighed for at placere en enkelt Play Set-enhed samt to figurer på platformen på samme tid. De forskellige områder lyser i øvrigt op, når der er figurer på og indikerer med en rød farve, hvis man har placeret en figur, der ikke kan bruges i det play set, som man er i gang med. Der er dog et enkelt kritikpunkt ved Infinity platformen, nemlig at USB-stikket, som man bruger til at forbinde platformen med sin Xbox 360, er alt for kort. Heldigvis er det jo noget man selv kan råde bod på ved eksempelvis at købe et forlængerkabel til USB-stikket.

Med Disney Infinity tror jeg, at Disney har ramt plet, og de vil uden tvivl komme til at tage en pæn bid af markedet indenfor denne spilgenre. Hvis vi lige ser bort fra, at Monsters Inc. playsettet er så fejlbehæftet som det er tilfældet, så gemmer der sig uden tvivl rigtig mange timers god underholdning alene i de playsets, som følger med i Disney Infinity startpakken. Når man er færdig med historierne - hvilket i øvrigt tog mig omkring 8 timer per playset - så er der stadigvæk mulighed for at bruge en masse tid på at opbygge sine egne verdner i Toybox-delen af spillet. Til sidst kan man selvfølgelig tilkøbe yderligere playsets. I skrivende stund er der mulighed for at købe playsets med The Lone Ranger og Cars, men der ser også ud til at komme playsets med Toy Story, A Nightmare before Christmas, To på Flugt og sikkert også mange af de andre kendte Disneyfilm fra deres enorme bagkatalog.

Der, hvor Disney uden tvivl har en fordel i forhold til Skylanders-spillene, er selvfølgelig på grund af, at Disneyfigurerne er meget kendte og meget populære i forvejen, samt at Disney har et enormt bagkatalog, som de altid vil kunne producere nye historier og figurer til Disney Infinity ud fra. Jeg var i alle tilfælde godt underholdt i selskab med Disney Infinity og glæder mig til at prøve kræfter med de to udvidelsespakker.

Hvis man først beslutter sig for at gå i gang med Disney Infinity, så er det selvfølgelig vigtigt at vide, at det her uden tvivl er en stor pengemaskine for Disney, og at man hurtigt kan komme til at bruge ret mange penge på at købe nye figurer og power discs.
Disney Infinity

Disney Infinity

UdviklerAvalanche Software