Deadliners

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. oktober 2018 - kl. 13:57
0 2

Deadliners er et hardcore lille arkadespil, inspireret af Snake - perfekt til kortere spilsessions med et par venner, som også leder efter en solid udfordring. Læs anmeldelsen her.

Midt i alle årets store udgivelser, udkommer Deadliners fra danske Duel Studios - et lille spil, som nok bedst kan beskrives som et nyt take på det klassiske Snake.

Deadliners kan spilles af op til fire spillere og reglerne er i virkeligheden meget enkle: Hver spiller styre en linje på skærmen og rundt omkring er der placeret en række firkanter og disse skal man fjerne ved at skyde en lignende firkant afsted fra ens linje. Rammer man ikke, dannes en ny firkant der hvor ens skud lander og den kan ikke fjernes igen, så det betyder, at der er endnu en ny forhindring på banen, som kan komplicere tingene.

Man skal huske på, at man ikke har ubegrænset tid - eller jo, det har man i princippet, men ligesom i Snake, så bliver ens linje længere og længere og dermed bliver der også mindre og mindre plads på spilområdet, så det er smartest, at komme af med de fjendtlige firkanter så hurtigt og effektivt som muligt.

Deadliners indeholder fem spilmuligheder; Free for All, Linehunter, Capture the Flag, Survival og Skill Challenge. Flere af disse spilmuligheder kræver at man har samlet et par venner i sofaen, mens Survival og Skill Challenge kan også spilles alene.

I Skill Challenge udsættes man for en række svære udfordringer - og jeg mener svære! De er til for, at man kan træne ens evner, så man er bedre når man skal møde sine venner igen, men jeg vil sige, at hvis man kan klare disse udfordringer uden de store problemer, så er man nærmest overmenneskelig, for de er virkelig svære og kræver enorm præcision og timing.

Survival kan spilles enten alene eller i co-op sammen med tre andre spillere og her kommer der bølger af fjender rundt om i banen, som skal tilintetgøres. Survival er faktisk en ganske fin spilmulighed, som afviger fra de andre ved, at man skal arbejde sammen i stedet for at spille mod hinanden. Den fungerer ret godt og var nok den spilmulighed, hvor jeg var bedst underholdt.

Capture the Flag og Survival er præcis som de lyder, mens Linehunter er en form for alle-mod-én og kræver at man er fire spillere samlet, da en spiller “er den” også så går det ud på, at de andre spillere skal få ham ned med nakken og selv “blive den”. Der optjenes point, så længe man “er den”.

Alt i alt er disse fem spilmuligheder en fin vifte af forskellige måder at spille Deadliners på og fokus her er naturligvis, at man skal samle en lille håndfuld venner i sofaen og så spille sammen.

Gameplayet i Deadliners er altså i virkeligheden uhyre simpelt og det varieres en smule i de fem spilmuligheder. Nok er det simpelt, men det er svært at mestre, for Deadliners er bestemt ikke noget let spil. Det kræver faktisk mere planlægning og taktik end man lige umiddelbart skulle tro ved første øjekast og man finder hurtigt ud af, at hvis man bare kegler rundt og skyder løs, så kommer man hurtigt i problemer.

Grafikken er lige så simpel som gameplayet. Den består typisk af et firkantet spilområde, nogle linjer og nogle kasser men skaberne har alligevel formået at få den simple grafik til at se indbydende ud. Man kan nemlig vælge mellem 16 flotte farvetemaer (der er dog også et par stykker, som er decideret grimme), så den simple grafik ser fin og lidt Tron-agtig ud. Simpelt men velfungerende. Lydsiden fungerer ligeledes fint og består mest af få lydeffekter og et elektronisk soundtrack, som passer fint ind i spillets stil.

Deadliners er et fint lille spil, som bygger videre på et af de simpleste spil vi kender, nemlig Snake. Det er ikke umiddelbart et spil man lige sætter sig ned og spiller med et par venner og en håndfuld øl, da sværhedsgraden er høj og det kræver faktisk noget af spilleren, for at være en god oplevelse. Man kunne måske godt have ønsket sig en form for “Party Mode”, hvor sværhedsgraden var mere medgørlig, hvor man kunne sidde sammen med vennerne og måske spille på tid mod hinanden eller noget lignende.

Er man til en solid udfordring sammen med et par venner, så er Deadliners et fint bud, på et lille arkadespil, som er let at gå til og svært at mestre. Det rykker ingen grænser i genren, men det fungerer fint og til en beskeden pris på 64 kr. i Microsoft Game Store, er det værd at tjekke ud, hvis man er til gode gamle hardcore arkadespil, hvor man skal lægge sig i selen, hvis man vil have success.
Deadliners

Deadliners

UdviklerDuel Studios