Crackdown 2

Anmeldt af: Morten Skou - 1. januar 2008 - kl. 01:00
6 0

Efter lidt over tre år er efterfølgeren til den Xbox 360 eksklusive titel, Crackdown, klar til at blive smidt i Xboxen.

Efter lidt over tre år er efterfølgeren til den Xbox 360 eksklusive titel, Crackdown, klar til at blive smidt i Xboxen. Det er Microsoft selv, der ejer rettighederne til Crackdown, hvilket i denne omgang har betydet, at det ikke er Realtime Worlds, der ellers lavede det første spil, som har lavet Crackdown 2. I stedet har Microsoft fået et nystartet skotsk studie, Ruffian Games, til det.

Crackdown 2 er et tredjepersons-actionspil, hvor man indtager rollen som en agent, der arbejder for en organisation, der blot har navnet "The Agency". Det specielle ved dig er, at du er en dragt på, der giver dig superkræfter - en ting, der gør, at du har en del flere kræfter end et normalt menneske, og så kan din dragt selvfølgelig opgraderes.

Meget er sket i den Pacific City, hvor Crackdown spillene foregår. Der er gået cirka 10 år, siden vi sidst forlod byen, og selv om der på daværende tidspunkt var ryddet godt og grundigt op i byens bander, så er det alligevel gået galt, og Pacific City ligger nu for alvor i ruiner. En virus er brudt ud og har omdannet store dele af byens indbyggere til monstre, som lever i huler under jorden om natten og kommer ud ved midnat. Samtidig er der opstået utilfredshed med "The Agency", da rygterne siger, at de er skyld i virussen - dette har resulteret i, at der er blevet samlet en modstandsbevægelse kaldet "The Cell", som gør hvad de kan for at bekæmpe "The Agency".

I et forsøg på at komme mutanterne til livs, bliver du sendt ud for at aktivere nogle energikilder, som til sammen gør det muligt at udrydde mutanternes underjordiske samlingssteder et af gangen. Undervejs skal du kæmpe imod oprørerne og ikke mindst monstrene, som dækker bybilledet om natten.

Historien i spillet viser sig ret hurtigt at være alt for tynd og handler for størstedelens vedkommende udelukkende om, at man skal have tændt for de førnævnte energikilder efterfulgt af en slags boss-battle, hvor man skal beskytte en såkaldt "beacon", indtil stedet bliver udslettet. Der er 9 forskellige beacons, og til hver af dem skal man have tændt for 3 energikilder. Selv om de selvfølgelig befinder sig forskellige steder på kortet, så er det i bund og grund meget det samme, man skal om og om igen. Det hele er forsøgt krydret med en masse gemte audiologs, som man finder rundt omkring i byen. Disse audiologs kommer fra forskellige personer som har efterladt dem og giver lidt mere indsigt i, hvorfor verden ser ud som den gør, men også hele historien set fra en anden vinkel. Der er gemt 52 forskellige audiologs i byen.

En stor del af tiden bruger man på at opgradere sine færdigheder. Der er fem forskellige områder, som man kan forbedre i flere forskellige niveauer. Forbedringen kan blandt andet ske ved, at man indsamler såkaldte "Orbs", som ligger rundt omkring i byen. Dem, der har spillet det første Crackdown, kan uden tvivl nikke genkendende til de såkaldte agility orbs - små grønne lysende objekter - som forbedrer ens færdigheder indenfor hvor højt man kan hoppe og hvor hurtigt man bevæger sig. De andre områder, som man kan forbedre, er våbenbrug, styrke, eksplosioner og køreegenskaber. Hver især giver områderne en eller anden form for bonus, når man formår at opgradere dem til næste niveau - eksempelvis får man adgang til bedre våben, efterhånden som man forbedrer sine våbenfærdigheder og bedre biler i takt med, at køreegenskaberne bliver bedre.

De grønne agility orbs er ikke de eneste, som man kan finde, der er også "hidden orbs", "Xbox Live" og nogle agility orbs, der er svære at fange; renegade agility orbs. Hidden orbs er selvsagt gemt bedre end de andre orbs, og Xbox Live orbs kræver, at man er minimum to spillere i nærheden af orben for at kunne indsamle dem. Både hidden orbs og Xbox Live orbs forbedrer hvert af de fem mulige områder en lille smule. Renegade agility orben er der 30 af i alt, forskellen på denne og de normale grønne orbs er, at de flytter sig, når man nærmer sig dem, derfor skal man ud i en vild jagt for at være heldig at fange dem. En stor forskel på Crackdown 2 i forhold til det første spil er, at der her er kort over, hvor i byen man kan finde alle de forskellige orbs. Kortene viser dog ikke hvilke af dem, man har taget, og hvilke man mangler, men det er trods alt en fin hjælp, som ikke var at finde i Crackdown 1.

Efterhånden som ens kræfter udvikler sig, får man nemmere og nemmere ved at forcere de mange indbydende huse, som Pacific City har at byde på. Netop dette er en vigtig del af spillet, eftersom man for det meste enten forcerer sig op af lodrette bygninger eller strukturer eller hopper fra tag til tag i bedste Spiderman stil. For ligesom at opfordre til, at man løber hurtigt rundt på tagene, så indeholder spillet nogle udfordringer kaldet "Rooftop races", her skal man nå igennem en række checkpoints indenfor en tidsramme for at gennemføre udfordringen. Når man det, får man en bonus i form af et boost til sit agilityniveau. På samme måde som man kan finde ræs på hustagene, er der også mulighed for at ræse derud af i "Road races" - princippet er det samme med, at man skal nå igennem en række checkpoints. Hvis man når at gennemføre et ræs, får man selvfølgelig bare en forbedret køreevne.

En af de andre ting, som i sin tid gjorde det originale Crackdown så fedt, var, at der var mulighed for at spille i co-op. Det var på daværende tidspunkt ikke så normalt i spillene, som det er blevet tilfældet senere hen, men det var uden tvivl med til at bane vejen og skabe fokus omkring, hvor populært co-op egentlig var iblandt gamere verden over. Der er selvfølgelig også co-op med i Crackdown 2, og den er forbedret på den måde, at der nu er mulighed for at spille op til fire spillere sammen over Xbox Live. Det hele fungerer ganske godt, desværre er det kun den person, som hoster spillet, der opnår egentlig fremgang i hans del af historien - det betyder, at hvis man gennemfører hele spillet sammen med en anden over Xbox Live, så vil man ikke have gennemført det på sin egen maskine. Det er dog virkelig sjovt at spille sammen med andre og til tider nærmest en nødvendighed, da nogle af de sidste missioner godt kan være lidt hårde at komme igennem alene.

En anden nyhed i Crackdown 2 er Arenas-mode, hvor man kan spille med og imod andre, som vi kender det fra en lang række andre spil. Der er mulighed for at spille tre forskellige spiltyper: Rocket Tag, Deathmatch og Team Deathmatch. Der er mulighed for at spille op til 16 spillere sammen, og der er selvfølgelig mulighed for både public og private kampe på 9 forskellige kort, som alle er en del af Pacific City.

På det grafiske område har spillet selvfølgelig også fået et pift i den rigtige retning. Man kan nu se endnu længere, og specielt når man står øverst på en høj bygning, får man virkelig et godt indtryk af, hvor stort et område Pacific City egentlig dækker. Undertegnede oplevede ikke nogle nævneværdige grafiske fejl i forbindelse med gennemspilningen - værd at bemærke er det dog, at der er meget få antal mellemsekvenser, og at man derfor mere eller mindre bruger alt sin tid på at løbe rundt i byen.

Crackdown 2 er et ganske underholdende spil. Det er sjovt at klatre op af husene og hoppe fra tag til tag for at finde de forskellige orbs i et forsøg på at opnå bedre færdigheder, så man kan hoppe endnu højere. Spiller man sammen med en ven eller to, så er spillets co-op del også rigtig fed. Spillet giver også mulighed for, at man kan vælge, hvor svært det skal være. Der er tre forskellige sværhedsgrader, så der burde være lidt for enhver lyst og smag.

Desværre har spillet det kæmpe minus, at det er nærmest identisk med forgængeren. Det er nøjagtigt den samme by, og til tider får man fornemmelsen af, at selv ting som de grønne agility orbs rent faktisk ligger de samme steder, som i det oprindelige Crackdown. Den store forskel ligger i, at man nu kæmper imod nogle oprørere og forsøger at tilintetgøre nogle monstre, hvor man i forgængeren kæmpede imod forskellige bander for til sidst at udkæmpe "boss"-kampe imod de øverste bandeledere. Det er synd og skam, at det ikke er lykkedes for udvikleren at forny titlen på nogen som helst interessant måde. Det ændrer dog ikke på, at spillet stadigvæk er underholdende, man skal bare ikke købe det i håb om at få fingrene i en bare tilnærmelsesvis god historie eller nyskabelse. Faktisk endte undertegnede ud med en lidt blandet fornemmelse, både skuffelsen over, at spillet ikke formåede mere end det gør - men også en lyst til lige at finde de sidste orbs, som endnu gemmer sig i Pacific City.
Crackdown 2

Crackdown 2

UdviklerRuffian Games