Colin McRae Rally 2005

Anmeldt af: - 6. oktober 2004 - kl. 15:45
Del denne artikel:
3 0

Colin McRae rally vs. Rallisport Challenge, kan det overhovedet lade sig gøre? Begge spil har prøvet at indtage rally-tronen, men på hver deres måde. Hvor RSC er baseret på arkaderæs, prøver CMR at gøre det til en simulants oplevelse. Simulants, dog præget af arkaderæs. Disse spil er markant anderledes i forhold til hinanden.

Et hurtigt tilbageblik på sidste års spil, vil gøre det klart for en, at der virkelig er sket en forandring. Banerne og omgivelserne er blevet meget mere naturtro, og lyden har også fået et hak opad.

Gameplay
Colin McRae Rally 2005 har, siden 2004 udgaven, fået en mere realistisk bilfysik. Bilerne man kører i virker mere tunge i det og reagerer på en måde, som man vil formode en bil ville gøre, når den kører på is, jord, grus eller asfalt. Dog virker det alligevel for flydende/glat til at man får fornemmelsen af realisme.




Underlagene har stor betydning for bilens styreegenskaber. Tager du f.eks. din bil ud på varm asfalt, vil den dreje meget bedre, uden man risikerer at miste kontrollen over den, end hvis man f.eks. kørte i løst grus, som vil øge bilens tendens fatalt, til at skride ud. Der er dog visse arkade prægede ting, som hvis man kører på 2 forskellige underlag og bremser, så vil bilen stoppe som var det ens underlag. Det har dog ikke rigtigt nogen betydning for underholdningen.

Når man for første gang sætter sig ned for at spille CMR05, vil man, hvis man ikke har den store øvelse inden for realistisk rally, nok hurtigt blive frustreret over en ting. Denne ting er selvfølgelig at holde bilen på vejen og undgå at blive smidt ind i træer, sten, eller for den sags skyld, ud over skrænter. Man skal lære at bremse ned i tide og komme ind i et skarpt sving på den rigtige måde. Hvor bremse ned er en ting, er en anden at køre på den rigtige måde. Heldigvis står der i loading sekvenser et lille tip på skærmen en gang i mellem.




Når man har lært at mestre sin kørsel, bliver det meget sjovere at køre, dels fordi man kan begynde at slå tider, som CMR05 handler om, men også fordi man ikke skal se sin bil reduceret til en bunke ridset og afbrændt skrot (som sikkert heller ikke lugter alt for godt).
I den sammenhæng vil jeg gerne have lov til at snakke om skadesmodellen på bilen, for den er virkeligt detaljeret.
Alt kan simpelthen gå i stykker på bilen. Døre kan blive bulet, ridset og hullet, og lige frem blive revet af. Motorhjelmen kan også ryge, og det samme gælder for bag spoileren, bagageklap, alle 4 hjul, sidespejle m.m.
Meget af det har indflydelse på hvordan bilen kører. Er turboen på bilen smadret, vil den højst sandsynlig have sværere ved at accelerere og samtidigt vil top hastigheden være lavere. Styretøjet kan også blive beskadiget, og det kan få bilen til at trække over i en side, hvilket er dårligt, hvis man vil prøve at holde bilen lige på vejen, og samtidigt holde den i dens nuværende tilstand. Alt dette vil du kunne holde øje med på den nye skadesmåler, som befinder sig nede i venstre hjørne, når du kører. På den kan du se hvad der er skadet, hvor meget det er skadet, og hvor det er skadet.


Er et af dækkene en truende kulørt farve, anbefales det man ikke støder ind i mere med det.
Et andet sted hvor skaderne har indflydelse på gameplayet er i career. Her vil du starte med en håndfuld standart rally biler i forskellige klasser og et enkelt cup at deltage i. Løbene skal køres med forskellige klasser rally biler, så her er du allerede dækket ind, men til at starte med er du nødt til at indlede løbene med din VW Polo Super 1600, og så prøve at klare det så godt som muligt.
Kør godt, og du vil have muligheden for at unlocke over 30 benzin drevne monstre på hjul og nogle hundrede baner (hvor største delen dog er genbrug fra før). Det kræver tålmodighed og gode køreegenskaber for at nå så langt.
Før start kan man justere bilen, og det er ikke noget man skal være bilmekaniker for at kunne gøre. Du kan sænke den eller løfte den, ændre længden mellem gear og hvor hårde eller bløde støddæmperne skal være. Det har selvfølgelig indflydelse på hvordan bilen kører, og man bør indstille det efter smag og behag, eller man kan lade den være ved default.
I hvert løb er der en række baner, som skal køres en efter en. Jo bedre du kører, jo mindre skade vil bilen påtage sig. Skaderne kan godt nok repareres efter hvert løb, men du har kun en begrænset mængde tid til at gøre det i.


Man reparerer ikke for penge, som mange er så vant til. Systemet er blevet udskiftet med tid som jeg nævnte før. Det er ikke sådan at en nedtælling går i gang, når du kommer ind i menuen. Nej, du vil få tildelt nogle minutter efter hver gennemført bane, som du så kan bruge på at fikse hvad der nu skal fikses. De vitale dele koster mere tid end andre, og jo mere der skal repareres, jo mere tid har du brug for. Kan du ikke nå det hele, må du nøjes med det du selv finder vigtigst.
Derfor kan du ikke tillade dig at køre råddent og bruge diverse træer og sten til at afbløde et skarpt sving.

Når du starter spillet op, vil forskellige menuer på startskærmen træde frem, her i blandt er nogle af de vigtige:
Career, Xbox Live, Challenges og Championship.

Career
Der dystes om at slå Colin McRae og hans tider. Du vil starte som nybegynder i 2wd serien, men vil kunne arbejde dig op i 4wd, og specielle serier som klassiske og Gruppe B biler. Klar det godt og du vil blive belønnet med nye biler.

Challenges
Er baseret på individuelle løb, som du selv vælger. Du har muligheden for at køre løbene sammen med op til 4 venner i split screen og 8 i system link mode. I ser kun hinanden som spøgelses biler.

Xbox Live
I modsætning til CMR04, kan du her dyste mod andre spillere på Live. Det er ikke kun scoreboards, der vises. Du kan vælge mellem de kendte optimatch og quick match funktioner, og spil er åbne for i alt 8 deltagere. Spillet kører flydende, og jeg oplevede ikke lag en eneste gang jeg deltog.
Det er dog kun ghost biler man kan køre mod i lighed med Ralli Sport Challenge 2. Det vil sige ingen mulighed for at skubbe hinanden i grøften. Gameplayets formål er også mere jagten efter de bedste tider, end socialt at dele billak.
Der er også download content muligheden, men endnu er der intet at downloade derfra.

Der er dog nogle enkelte ting, som jeg mangler i spillet. En af dem er fartfornemmelse. Man skal op på omkring 80mph, før man begynder at føle fart, og selvom en lavere hastighed kan være svær at køre med på banen, virker det alligevel alt for langsomt.



Så er der spawn steder, som jeg synes kan være lige lovligt irriterende engang i mellem. Tit er de intet problem, men det hænder, at man ikke skal ret meget ud over vejen, før bilen bliver smidt tilbage på banen, selvom man ikke var på vej til at crashe. De er lavet, for at man ikke skal tage shortcuts og snyde med tiden, men nogen gange har man bare lyst til at se bilen rulle ukontroleret ned af en bakke, men det er svært at få lov til. Det må man så bare acceptere.
Usynlige sving kan også være et problem, men det går som regel bare man lytter til co-op driveren. Han virker nemlig afslappet, og fortæller dig om de forskellige sving, og om der er noget du skal passe på. Det kan være svært at afkode hans måde at snakke på, men heldigvis er der i manualen en komplet beskrivelse over, hvad de forskellige ting betyder.

Grafik
Det er ikke svært at se grafikken er væsentligt forbedret i forhold til forgængeren. Ting er blevet mere detaljeret. Bilen kaster sin egen skygge og reflekterer omgivelserne. Det hele virker mere 3D, men der da stadigt en del 2D omgivelser at finde uden for vejen.


Der er masser af partikeleffekter, og solen er også flot gengivet.
Bilen kan blive flot støvet, ridset og bulet, og det er meget realistisk at se på. Den kan også gå i stå, præcis ligesom den kunne i CMR04, men det hele er lavet meget bedre og flottere. Den tilføjede skadesmåler hjælper på at holde status på bilen.
Men på trods af de drastiske forvandlinger, er grafikken i Rallisport Challenge 2 stadigt overlegen.
Inde i options menuen kan du stort set indstille hvad du har lyst til, der skal vises på skærmen. Du kan vælge at fjerne status baren og co-op driveren, eller du kan vælge at køre i de velkendte Km/t i stedet for miles per hour.

Lyd
Et af de punkter hvor det nyeste McRae Rally slår RSC2 er lyden fra motorhuset, som er mere realistisk. Andre lækre lydeffekter udfolder sig, alt efter hvilket underlag du kører på. Du kan høre om bilen mangler greb på vejen, samt når den flår jorden væk, og jordklumper slår op imod bilens understel.
Publikum jubler da også, men det er vi efterhånden så vant til de gør i 2D, at det ikke har nogen reel inflydelse på stemningen i spillet.
Spillet indeholder intet soundtrack, eller muligheden for at slå det til. Så det er ren rally hele vejen.

Overall
Hvis du står og skal købe et Rally spil, og ikke ved om du skal vælge mellem RSC2 eller CMR05, skal du spørge dig selv om, hvad du har lyst til. Sætter du realisme foran arkade ræs, fart og den lidt nemmere styring?
...Eller foretrækker du en racer, der er mere hen ad simulation, som også er flot, og som også giver dig muligheden for at dyste mod andre i bedste rally stil?
Collin McRae’s femte spil i serien er et værdigt spil i kampen om rally tronen.
Det er svært at sige, hvem der løber af med sejren, for RSC2 og CMR05 er vidt forskellige, og så alligevel ikke så meget igen.
Gameplay:9.1
Grafik:8.7
Online:7.9
Holdbarhed:8.8
Overall 8.8
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.