Bionic Commando Rearmed 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 8. februar 2011 - kl. 22:31
0 0

Efterfølgeren til det glimrende Bionic Commando Rearmed er udkommet, men desværre er det på de fleste områder et eller flere skridt tilbage. Det kan dog stadig underholde i kortere perioder.

Det første Bionic Commando Rearmed fra 2008, var en glimrende remake af den nu mere end 22 år gamle original, som udkom til NES. Spillet var tro mod det gamle spil og bibeholdt mange af de kvaliteter, som gjorde originalen så populær hos mange spillere dengang.

Nu er efterfølgeren så udkommet på Xbox Live Arcade og selv om der på overfladen ikke ser ud til at være sket så meget, så er der sket en del og Bionic Commando Rearmed 2 føles som et helt andet spil. For det første, er det ikke de samme udviklere der står bag, da GRIN, udviklerne bag den glimrende remake, ikke længere eksisterer, så Fatshark fra Sverige (hvor mange tidligere GRIN medarbejdere nu er ansat) er ansvarlig for det nye spil og de har tydeligvis ikke helt den samme forståelse for originalen som GRIN havde. Det der egentlig undrer mig mest er, at Capcom, som ejer Bionic Commando, ikke har sørget for at få spillet til at blive mere tro mod klassikeren end tilfældet er.

Historien i Rearmed 2 er let humoristisk men også papirstynd – det gør nu ikke så meget, da man formentlig ikke spiller denne slags spil, for at få en dyb og kompleks historie. Kaptajn Nathan Spencer og hans team af super-soldater, skal infiltrere øen Papagayan Islands, hvor den brutale diktator Sabio holder til. Man spiller Nathan Spencer, som kæmper sig igennem diverse fjendtlige baser, havneområder, radarstationer, byggepladser og tætte jungler, mens han skyder vildt omkring sig. Mere er der ikke i det – og mere behøver man som sagt heller ikke.

Bionic Commando Rearmed 2 er et godt gammeldags 2D action-platformspil, hvor man hopper fra platform til platform, skyder massevis af fjender, aktivere kontakter og andre lignende ting. Den velkendt action bliver i kortere perioder afbrudt af on-rails sekvenser hvor man flyver i en helikopter mens man har kontrol over det påmonterede maskingevær eller skal skyde fjenderne fra lang afstand med en stationær og meget kraftig snigskytteriffel.

Som du måske lagde mærke til i afsnittet ovenfor, skrev jeg at man ”hopper fra platform til platform”, noget man aldrig har kunnet gøre tidligere i et Bionic Commando spil. Et af seriens unikke kendetegn i forhold til andre lignende spil er nemlig, at det ikke er muligt at hoppe og at man udelukkende skal bruge ens figurs gribekrog hvis man skal over afsatser, klatre og lignende. I starten irriterede det mig faktisk, at en elitesoldat ikke kunne hoppe over en olietønde (hvilket han altså kan nu), men efterhånden som jeg fik spillet spillene mere og mere, gav det faktisk mening efterhånden.

Af en eller anden årsag har Capcom altså valgt, at det nu skal være muligt at hoppe i Bionic Commando Rearmed 2, hvilket er en smule uforståeligt, da det faktisk er muligt at gennemføre spillet helt uden at hoppe (hvilket belønnes med en achievement) – men hvorfor så tilføje denne mulighed, når det nu fjerner et af seriens mest unikke kendetegn? Jeg vil så sige, at mange har gjort det til et stort problem, at man nu kan hoppe, hvilket jeg bestemt ikke synes det er, da hoppe-mekanikken er implementeret ganske fint og mange af banerne er designet til det. Det er blot en uforståelig design-beslutning. Derudover er sving-mekanikken blevet finpudset en smule, så den ikke er helt så frustrerende som i forgængeren, men der er bestemt stadig plads til forbedringer. Det samme kan siges om styringen, som virker noget tung og let kan føre til frustrerende dødsfald.

Fjenderne er spredt med løs hånd ud over de mange baner og de er ganske forventligt dumme som tagpap. De fungerer udelukkende som kanonføde og de gør ikke meget for at overleve; måske løber de lidt fra side til side og dukker sig ned bag en tønde (og i deres lyse øjeblikke, dukker de sig ned bag en tønde, som IKKE kan eksplodere), så der er ikke megen udfordring i dem. Den største udfordring er ofte at nå frem til dem, men er det først lykkedes, er det let at skille sig af med dem. Derfor bliver de med tiden blot et irritationsmoment, da de i virkeligheden bare står i vejen og ikke tilfører spillet ret meget. Nogle af boss-kampene er dog ganske underholdende og de kan virke umulige lige ved første øjekast, men når du har gennemskuet deres mønstre, skal de også blot udryddes.

Gameplayet er desværre ikke nær så spændende og udfordrende som i forgængeren og flere af tingene fra forgængeren er fjernet (hvor er f.eks. hacking minispillet henne?) og det føles mere som et traditionelt platformspil end et Bionic Commando spil. Det er dog stadig underholdende i kortere perioder, men den unikke følelse som Bionic Commando havde, er svær at få øje på.

Man kan løbe historiedelen igennem side om side med en ven (lokalt, ikke over Xbox Live), men denne spilmulighed tilfører faktisk ikke spillet meget – nu er det blot to personer, der på samme tid, bliver irriteret over fjenderne og den lidt upræcise styring. Endelig er der 24 Challenge Rooms, hvor man skal nå til de enkelte rums udgange på kortest mulig tid – de er dog ikke specielt spændende og den lidt tunge styring kan gøre dem til en lidt frustrerende oplevelse.

Grafisk ser Bionic Commando Rearmed 2 ganske nydeligt ud, men det er ikke helt på niveau med forgængeren. Dybdeeffekten i 2D grafikken er god og baggrundene er ikke bare et dødt tapet, da der ofte sker ting og sager ude i horisonten. Desværre er grafikken ikke så skarp som i Bionic Commando Rearmed og den kan til tider køre ret ujævnt, men den fungerer dog som den skal og giver et indtryk af et godt klassisk platformspil. Lydsiden består af fine lydeffekter og et soundtrack inspireret af den karakteristiske lyd fra 8 bit spillene.

Bionic Commando Rearmed 2 føles, på langt de fleste områder, som en ringere version af forgængeren fra 2008. Gameplayet er mere generisk, flere features er fjernet, styringen reagerer langsommere, grafikken er mere utydelig og kører mere ujævnt, der er færre Challenge Rooms og følelsen af et Bionic Commando spil er mere eller mindre forsvundet – og alligevel er spillet dyrere, nemlig 1200 MSP.

Når det er sagt, så er Bionic Commando Rearmed 2 stadig et lille fint spil, som sagtens kan underholde i kortere perioder ad gangen. Det ser stadig nydeligt ud og der er forholdsvis mange timers spil gemt i det – specielt hvis man går tilbage til tidligere baner med ens nye udstyr, for at få fat i alle de gemte ting og sager, som er placeret rundt omkring. Men er du stor fan af Bionic Commando, vil du nok ikke blive glad for at se, hvad Capcom og Fatshark har gjort ved din baby.
Bionic Commando Rearmed 2

Bionic Commando Rearmed 2

UdviklerFatshark