101 Ways to Die

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. marts 2016 - kl. 20:54
0 2

101 Ways to Die er ikke et actionspil, som man måske skulle tro, men et puzzlespil, som sætter de små grå på overarbejde. Vi har anmeldt spillet her.

Den bindegale professor og våbenproducent af tvivlsom kvalitet, Ernst Splattunfuder, nærmer sig slutningen af hans karriere og vil afslutte det hele med at skrive en bog om hvordan man slipper af med ens fjender på de mest stilfulde måder. Da Splattunfuder ikke er den fugtigste romkugle i bagerbutikken, sker der naturligvis en ulykke i hans hemmelige laboratorie dybt under jorden og siderne til hans bog bliver spredt ud over det hele.

Det er her, at spilleren kommer ind i billedet. Som professorens medhjælper skal du hjælpe med at stykke stumperne af bogen sammen igen ved at udføre en række forfærdelige eksperimenter på de hjælpeløse og Frankenstein-lignende væsner Splatts, som professoren tidligere har brugt til sin forsøg. Ved at opfinde forskellige fælder og dødsmaskiner, hjælper du professoren med at genskrive sin kogebog over død og ødelæggelse med titlen ”101 måder at dø på”.

101 Ways to Die er et puzzlespil og det minder mig en del om Lemmings, bare med modsat fortegn; i stedet for at redde de små Lemmings, skal man her dræbe alle de små Splatts. På hver bane er der en række indgange hvor disse Splatts kommer ind på banen og en enkelt udgang, som de alle skal ud af – det er nu din opgave, at forhindre at de når hen til udgangen. Det gøres ved at dræbe dem på de mest opfindsomme måder. Banerne er fyldt med pigge, lava eller store kugler og det gælder nu om, at lede de dumme Splatts hen til disse steder eller modsat, få disse ting hen til dem.

Til at hjælpe sig, har man en lang række ting, som man kan placere rundt omkring på banen. Det kan være miner, bomber, kanoner, harpuner, pigge som kommer op af gulvet når en Splatt går hen over dem og passive ting som et stempel, der sender Splatts i den retning du ønsker, slimklatter der får dem til at glide og ikke mindst kager - Splatts er nemlig nogle store kagedyr, så man kan lokke dem i en bestemt retning ved at placere kager de rigtige steder.

Når ens djævelske plan er udtænkt og alle fælder sat, slipper man de intetanende Splatts ind på banen og så ser man hvad der sker. Det er sjældent, at ens plan virker første gang, så man kan til enhver tid justere på tingene, så det hele virker. Hver bane har nemlig en række mål, som skal opnås. Der er mål, som skal opnås, det kan for eksempel være, at maksimalt en Splatt må overleve banen, for at den kan betegnes som godkendt. Der ud over er der sekundære mål, som typisk er at dræbe disse Splatts på en bestemt måde med nogle bestemte fælder. Disse kan være ret svære at opnå, men så er der også noget for den hardcore puzzlefan.

Gameplayet fungerer fint og det er let at gå til men svært at mestre. Man skal analysere banerne og tjekke hvilke våben og gadgets man har adgang til i den pågældende bane – og har man fantasi til det, er der rigtigt mange muligheder for at tage livet af de mange Splatts på utallige og opfindsomme måder. Der er i alt over 30 baner at gennemføre og 101 måder man kan dræbe på. Efter en blid start, så stiger sværhedsgraden ret hurtigt og man skal virkelig have gang i de små grå, hvis man vil opnå alle mål som sættes på banerne.

Grafisk minder 101 Ways to Die om en tegnefilm. Banerne er fine og farverige og mens man sætter sine fælder, slår grafikken over i en slags røntgensyn, hvor man bedre kan se, hvor man kan placere dem. Det fungerer også fint og grafikken er godkendt uden at imponere. Det samme kan siges om lydsiden, som fungerer som den skal og de stakkels Splatts hyler og skriger tilfredsstillende, når de bliver smadret til ukendelighed.

101 Ways to Die er et fint lille puzzlespil, som vil tilfredsstille fans af puzzlespil, hvor man virkelig skal tænke sig om. Det kan med tiden virke en smule ensformigt, selv om der er god variation i de mange gadgets og våben man har til rådighed og i løbet af spillet kommer der også nye Splatts på banen. Hvis du er til puzzlespil med et humoristisk glimt i øjet og nyder du at motionere de små grå foran din Xbox One, så skulle du tage et kig på dette lille spil.

101 Ways to Die kan købes på Xbox Games Store for 99 kr.
101 Ways to Die

101 Ways to Die