Hitman Blood Money

Skrevet af: Simon Dion Pedersen (Spot F) - 14. juli 2005 - kl. 23:50
Del denne artikel:
0 0
Agent 47 er en velkendt herre indenfor spilbranchen, og har mødt stor succes igennem tre tidligere titler. Nu er tiden snart inde til 47’s fjerde, og mest ambitiøse spil hidtil. Men lad dig ikke narre, Agent 47 er skam i bedre form end nogensinde før! Så ret på det røde slips, og følg godt med, for denne gang gælder det om at eliminere alt konkurrence på markedet!





International Contact Agency, oplever at deres agenter dør en efter en, og Agent 47’s intuition siger ham at han står for skud, han flygter derfor til USA. Her prøver han at opklare hvem det er der dræber ICA’s agenter, og ikke mindst hvorfor. Det ser ud til at et større selskab, er ved at overtage.

Forbedret på alle punkter
Hitman Blood Money er teoretisk set det samme Hitman spil som vi kender igennem hele serien. Man styrer stadigvæk Agent 47 ved hjælp af et tredjepersons perspektiv, dog har man nu muligheden for at bevæge kameraet 360 grader, som vi ser det i Splinter Cell serien. Dette hjælper til at give et bedre overblik over ens omgivelser, når man f.eks. sniger sig op bag et muligt offer der skal til at have en piano tråd klynget om halsen. Før i tiden skulle man til at vende 47 hele vejen rundt, blot for at tjekke at der ikke var dukket nogle øjenvidner op, dette kan nu gøres meget nemmere.





Agent 47 er i bedre form end nogensinde, hans dræberinstinkt er styrket, og han har nu også lært nogle nye moves. I de tidligere Hitman spil, har man altid været en magnet, forstået på den måde at man stort set ikke kunne fjerne fødderne fra jorden. Dette er nu ændret, da man både har mulighed for at hoppe fra balkon til balkon, og kravle op på afsatser. Yderligere har man nu også mulighed for at trykke sig ind imod en væg, så man dermed kan gå på yderst små kanter langt over jorden, uden at falde ned. Dette forklarer til dels også det justerbare kamera, da man jo helst skulle have mulighed for at se sig godt omkring i sådanne situationer. Man har nu også mulighed for at samle genstande op, som f.eks. dåser eller flasker, og kaste med dem så vagter bliver distraherede af lyden. Hitman Blood Money byder på 12 forskellige baner, spredt over forskellige steder, heriblandt Rocky Mountains, Las Vegas og Paris.

Man skal jo tjene til føden
Udover nye moves, er der også kommet nye måder at slå ihjel på, og skaffe sig af med liget. I de tidligere Hitman spil, har man altid kunnet slå sine ofre ihjel, eller blot vælge at ligge dem i en midlertidig koma, så at sige. Så snart nogle opdagede et lig, eller en bevidstløs person, ville de dog slå alarm, og straks var hele området klar over at der var en psykopat på fri fod, dette skete selvfølgelig kun hvis man ikke var omhyggelig nok med at gemme liget. Men denne gang har man nu mulighed for at få ens mord til at ligne en ulykke, hvilket vil sige at du kan skubbe personer udover høje afsatser, så det kommer til at ligne at de uheldigvis ”snublede” deres død i møde, eller hvis dit offer ligger ned og er ved at træne bænkpres, så kan du skubbe vægtstangen ned på hans hals så han bliver kvalt. Skulle man alligevel have slået et par mennesker ihjel, kan man altid trøste sig med at Agent 47 også er blevet en mester i rengøring, da man nu kan fjerne det blod ligene måtte efterlade på vægge, gulve og andet. Dette bliver nødvendigt, da vagter i spillet ikke længere ignorerer blodpletter, men derimod følger sporet velvidende om at noget er galt, og i værste tilfælde slår alarm. Dog behøver man ikke altid at slå folk ihjel længere, da man ligesom i de forrige Hitman spil stadig har mulighed for at bedøve dem med sprit, til dette er der nu også tilføjet at man kan slå personer bevidstløse med skaftet på ens pistol. Agent 47 kan nu også tvinge folk ned på knæ, ved at true dem meden pistol, og man har derefter mulighed for at pløkke skallen af dem. Skulle man komme i en skudduel, kan man nu også tage et gidsel, og bruge det som et menneskeligt skjold. Er man ikke i en skudduel, har man stadigvæk mulighed for at tage gidsler, og det er faktisk utroligt hvor samarbejdsvillige folk bliver med en pistol for tindingen. Med alle disse nye måder at dræbe folk på, og hvad der ellers er, byder Hitman Blood Money heldigvis på en training mode, så man får lært alle disse ting før man går i gang med ens job. På den måde er man klar når det gælder, og man behøver derfor ikke tumle rundt med de mange nye muligheder.





Døde og bevidstløse personer har dog en ulempe, og det er at de skal gemmes godt for at man kan være i fred. I tidligere Hitman spil kunne man slæbe ligene rundt i banen, enten ved at tage fat i armene, eller benene på liget. Dette er stadig muligt, dog har Agent 47 kigget lidt på Sam Fisher’s velkendte metode at flytte lig på, hvilket vil sige at man nu også har mulighed for at slynge den livløse krop over skuldrene, og dermed bevæge sig hurtigere rundt i banen. Men hvor skal man så gemme liget? Man har altid været tvunget til at ”efterlade” liget steder hvor man ikke troede nogle ville finde det, men dette er der også blevet arbejdet med. Nu har man skam også mulighed for at smide lig i containere, badekar, køleskabe, og… Tja, man kan stort set gemme ens lig hvor der nu lige er plads. Dette er en meget kærkommen detalje, da alle der har stiftet bekendtskab med tidligere spil i Hitman serien, helt sikkert har undret sig over hvorfor denne mulighed ikke var en realitet.





Et par nye tiltag
Dog bringer Hitman Blood Money også nogle nye elementer ind i serien, og som den bedste lejemorder i verden, tjener Agent 47 selvfølgelig store mængder penge for et veludført job, penge man kan bruge på alverdens nyttige ting. Pengene kan bruges til at købe informationer om ens næste mål, f.eks. rejseplaner, eller hvilket værelse målet befinder sig i. Har man fået et godt øje til et bestemt våben kan man nu købe dette, samt opgraderinger til våbnet, i form af lyddæmpere, større magasinkapacitet, hurtigere reload tid, og så videre. Spillet vil indeholde en lang række af våben, heriblandt pistoler, maskingeværer, sniper rifler, samt andre alternative våben som f.eks. knive, og baseballbat. Alle våben i spillet kan opgraderes frit efter eget behov, og man har derfor mulighed for at tilpasse sit arsenal til ens personlige spillestil. Med pengene kan man endda bestikke øjenvidner der har overværet ens forbrydelser, til at holde på en lille hemmelighed, hvilket bringer mig videre til et andet nyt element, nemlig det nye ”Notoriety” system. Dette er stort set mediernes dækning af ens forbrydelser, efter hvert job man har udført kan man dagen efter læse alt om det i dagens avis. Har man gjort sit job fejlfrit, og ubemærket vil der ikke blive nævnt nogen detaljer om gerningsmanden, da ingen kunne have fattet mistanke til en. Har man derimod fejlet på alle punkter, og slået mennesker ihjel foran et helt publikum, vil der i dagens avis stå en beskrivelse af gerningsmanden, hvilket i dette tilfælde er en selv. Dette spiller en stor rolle for fremtidige jobs, da folk vil blive mere mistænksomme overfor dig, og måske endda følge efter dig for at holde øje med dig, eller kropsvisitere dig. For at være så godt forberedt som overhovedet muligt før et job, får man nu også mange flere informationer end i tidligere Hitman spil, og er derfor rustet med en solid viden om hvor det ville være smart at skyde fra, hvornår målet ankommer eller forlader bygningen, og andet i den stil. Dermed har man et bredt udvalgt af hvordan man vælger at tackle ens job, og behøver ikke at improvisere i forløbet.





The bold and the beautiful
Hitman Blood Money kommer til at gøre brug af en helt ny Glacier Engine logisk navngivet Glacier2, hvilket betyder at spillet får en fantastisk flot grafik, sammenlignet med forgængerne. Dette burde ikke sige så lidt, da Hitman serien altid har været kendt for at have god grafik, og man kan kun gisne om de mange nye effekter spillet har fået. Blandt andet gør spillet nu brug af parallax mapping, dette giver hele spillet et meget mere realistisk udseende, og hjælper til at få forskellige overflader til at se realistiske ud. Parallax mapping hjælper i den grad også til at vække karakter designet til live, da alle personerne i spillet nu også ser langt mere realistiske ud end førhen. Realistiske er måske ikke tilfældet for alle personerne man støder på, da man tit støder på bizarre personer som skal slås ihjel, heriblandt klovne, mænd i kyllingedragter, og andet i den stil. Skyggerne i spillet er også blevet væsentligt forbedret, og gør nu brug af softshadowing hvilket får skyggerne til at se meget mere realistiske ud. Ragdoll fysikken er dermed også blevet væsentligt forbedret, hvor lig før havde en mærkelig tendens til at opføre sig som om de vejede 10kg, har de nu fået et meget tungere ”feel”, og lader sig derfor ikke kaste rundt.

Musik som aldrig før, eller hvad?
Selvfølgelig står Jesper Kyd endnu engang for soundtracket, der er simpelthen ingen andre der forstår at skabe ligeså gribende musik som ham, hvilket kun kan betyde at musikken i Hitman Blood Money bliver fantastisk. Jesper Kyd har altid præsteret at ramme stemningen perfekt med hans musik, hvilket også kan høres i alle de forrige Hitman spil. Derudover kan vi forvente skarp dialog mellem spillets forskellige personer, da dette ligesom Jesper Kyd’s fremragende musik, også er et varemærke for Hitman serien, ved siden af de mange forskellige, veludførte lydeffekter.





Hitman Blood Money bliver uden tvivl det bedste spil i serien, med et forbedret gameplay hvor det er lykkedes at tilføje imponerende mange nye muligheder samt features, en sprit ny grafikmotor, og med den musikalske side leveret af Jesper Kyd kan dette umuligt gå galt. Er man fan af serien, eller bare fan af gode spil generelt, er der ingen tvivl om at dette spil vil have stor interesse. Spillet er sat til udgivelse engang i november måned.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.