Gears of War 3: RAAM’s Shadow preview

Skrevet af: Jacob Dissing Graversen - 8. december 2011 - kl. 12:50
Del denne artikel:
0 0
Gears of War 3 har, som de fleste nok forventede, været noget af en succes. Foruden de 3 millioner solgte eksemplarer i løbet af den første uge, så kvitterede anmeldere verden over med rosende ord, samt karakterer i den høje ende af skalaen, hvilket også var tilfældet her på Xboxlife, hvor 9 tallet blev uddelt. Nu er den første udvidelse til single player delen på vej, og jeg har fået lov til at spille igennem de to første kapitler af i alt fem.

Udvidelsen ved navn RAAM's Shadow, lover mere end tre timers nyt materiale, men det største trækplaster må per definition være, at få muligheden for at spille som General RAAM, en af seriens mest ikoniske bosser. Udvidelsen åbner dog helt anderledes, nemlig med fokus på den karismatiske, altid cigarrygende Michael Barrick fra Zeta Squad, som nogle måske vil genkende fra Gears of War tegneserien. Resten af Zeta Squad består af genkendelige navne fra tidligere i serien såsom Minh Young Kim og Tai Kaliso, men også Alicia Valera, der er ny i seriens sammenhæng.

Udvidelsen foregår kort efter E-day, hvor Locust gik til angreb på menneskeligheden, og Zeta squads opgave er at evakuere byen Ilima inden et forstående Kryll angreb. Dette har givet udviklerne nogle interessante muligheder, da begivenhederne i RAAM's Shadow finder sted inden det oprindelige Gears of War spil, og disse muligheder er blevet udnyttet til fulde. De første sekvenser viser byen Ilima, inden den har lidt samme skæbne, som de byer vi tidligere har mødt i Gears of War og følelsen af at møde en by, der står helt uberørt af Locust angreb er ganske sensationel og det viser en helt anden side af serien, end man er vandt til.




Denne idyl holder dog ikke lang tid og efter en, forholdsvis, hjerteskærende sekvens, bliver Zeta Squad slynget direkte ud i den vanlige, testosteronpumpende, højoktane og helt igennem mandlige action, som vi efterhånden er forvent med fra spil med Gears of War navnet. Ilimas pæne overflade ændres lige så hurtigt som Brumaks, Boomers, Reavers og andet godtfolk indfinder sig, og efter nedslagtningen af en god bunke Locust's, er søgningen efter overlevne gået i gang. Det fører Michael Barrick og kompagni gennem brændende bygninger, åbner pladser og trange korridorer. På alle mulige måder er første kapitel altså klassisk Gears of War, som mange kender og elsker, og det er efterhånden gennemført til perfektion, men frygten for at gensynets glæde hurtigt ville forsvinde, krøb så småt op i mit hoved.

Heldigvis bliver godteposen rystet godt igennem inden kapitel 2, som for første gang i seriens historie, lader spilleren se begivenhederne fra fjendens synsvinkel, og ikke bare hvilken som helt Locust, nej, det er overraskende nok, selveste General RAAM der skal tages kontrol over. Denne ændringe betyder også, at den klassiske cover-baserede Gears of War skabelon smides ud af vinduet, idet RAAM ikke har skydevåben i sin besiddelse, men han råder derimod over en kæmpe kniv, og nåh ja, så har man som spiller også muligheden for at kommandere en lille flok Kryll, der på drabelig vis fortærer de hjælpeløse ofre. Disse ændringer giver spillet en helt ny dynamik, som vi ellers kun har kunnet opleve i Beast Mode, og sat ind i en kampagnedel, er det en lille genistreg. At få lov til at spille som en omvandrende tank, akkompagneret af to store Maulers, og langsomt overtage netop den by Zeta Squad sjovt nok også befinder sig i, er simpelthen bare sjovt.




De to første dele af denne nye udvidelse tog mig ca. en time at kæmpe mig igennem på normal sværhedsgrad, og dermed burde løftet om ca. 3 timers spilletid holde vand. Selvom den overordnede historie på ingen måde fangede min interesse, og sammenspillet mellem karaktererne, efter min mening, virkede lige så vandet som i alle de andre Gears of War spil, så sad selve "jeg spiller spillet" delen lige i skabet. På trods af, at jeg aldrig har været lige så stor fan af denne serie, som så mange andre er, så nød jeg den tunge action, de store monstre, og spektakulære set pieces og at få muligheden for at spille som seriens måske mest truende boss, gjorde at jeg elskede hvert sekund, selvom indholdet i langt største grad virkede til at være fan service.

Ejer man derfor Gears of War 3, og savner man mere single player, mere indhold, eller bare at få muligheden for igen at lukke de såkaldte Emergence huller, så tegner RAAM's Shadow meget lovende. Udvidelse tilføjer lidt variation til en single player del, der efterhånden godt kunne trænge til det, og det i sig selv er grund nok til at prøve RAAM's Shadow.

Pakken kan hentes den 13. december, og har man ikke investeret i Season Passet, så vil oplevelsen koste 1200 Microsoft Points.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.