Call of Duty: Black Ops 2

Skrevet af: Morten Skou - 20. juni 2012 - kl. 08:11
Del denne artikel:
0 0
I slutningen af i år er Treyarch klar med en fortsættelse af deres Call of Duty: Black Ops-serie, som første gang så dagens lys tilbage i november 2010. Meget er sket siden det sidste Black Ops-spil, og meget tyder nu på, at hvor Treyarch tidligere var anset for at være b-holdet, når det kom til udvikling af Call of Duty-spil, så fik de bevist med deres første Black Ops udgivelse, at de rent faktisk kunne leve op til forventningerne - og mere til.

Call of Duty: Black Ops 2 tager os et stykke ud i fremtiden, helt frem til 2025 for at være præcis. Som man kunne forvente har menneskene fået udviklet meget nyt og avancerede teknologi, som har ændret det man forstår ved moderne krigsførelse i forhold til, hvordan det er her i 2012. Krige kan nu udkæmpes med hjælp fra diverse robotter og droner, men hvad sker der, hvis de onde fyre får adgang til de computere, som styrer alle robotterne, og vender deres kræfter imod os? Netop det scenarie får vi lov til at være en del af i det kommende Call of Duty: Black Ops 2.




Eftersom historien jo foregår et stykke ude i fremtiden, har det givet Treyarch en række muligheder for selv at lege med forskellige ideer, eksempelvis om hvordan de forskellige våben ser ud til den tid. De har dog også forsøgt at holde sig til det realistiske, en ting de har gjort blandt andet ved at arbejde tæt sammen med en række militærrådgivere som Peter Singer, der er amerikansk politisk forsker og ekspert i krigsførelse i det 21-århundrede. Resultatet er blevet det, som vi blandt andet har set i de første par trailere fra spillet, nemlig robotter og droner - men også den klassiske krig med diverse håndvåben.

I præsentationen kunne vi først se, hvordan man i missionen skulle beskytte et mål og med en snigriffel sørge for, at fjenderne i nærheden blev sat ud af spillet. Derefter skiftede scenariet over til en hæsblæsende omgang bilkørsel for til sidst at slutte af med heftige luftkampe i luftrummet og imellem skyskraberne i downtown Los Angeles. Efterfølgende fik vi mulighed for at se noget mere gameplay, hvor der blandt andet blev brugt angrebsdroner i realtime angreb, det vil sige, at man altså ikke skulle ligge sig ned og gemme sig for at bruge dem. I stedet så ud til, at man kunne gøre det "on the fly" samtidig med, at man bevægede og kæmpede sig vej igennem banen.




Som en ny ting får man på bestemte tidspunkter i løbet af historien mulighed for at deltage i en række såkaldte "proxy" kampe, altså kampe der ikke foregår som en del af den primære historie, men som er et helt andet sted i verden. Disse sidemissioner går under navnet Strikeforce, og kan både fungere som den helt normale spilstil, man kender fra Call of Duty-spillene, hvor man løber rundt med et våben og skal kæmpe - men man kan også vælge at zoome ud og se det hele lidt mere oppe fra, mere taktisk om man vil, og så vælge eksempelvis at sætte "waypoints" og styre dine mænd rundt på slagmarken uden selv at skulle kæmpe. Disse Strikeforce missioner er heller ikke missioner, som vi traditionelt kender dem fra Call of Duty, hvor man kan starte forfra fra sidste checkpoint, hvis man dør - her kan man rent faktisk godt fejle missionen, og udfaldet af missionerne vil have indflydelse på den slutning, som man oplever i selve hovedhistorien i spillet. Det er altså første gang, at et Call of Duty-spil tilbyder flere forskellige slutninger.

At disse Strikeforce-missioner kan fungere som mere topstyrede, nærmest RTS (Real Time Strategy)-spil, kan måske skræmme nogle Call of Duty-fans lidt, men i og med at man selv skulle kunne vælge, hvordan man vil gennemføre missionerne, så synes jeg personligt ikke, at det er så slemt. I øvrigt virkede det som et friskt pust, og det er modigt af Treyarch at turde gå nye veje.




Repræsentanterne fra Treyarch og Activision var under E3 endnu ikke klar til at løfte sløret for, hvilke muligheder multiplayerdelen af Black Ops 2 ville tilbyde. Netop multiplayer er jo en af de meget vigtige og ikke mindst populære ting i Call of Duty-spillene, men vi burde få mere at vide om det indenfor de næste par måneder.

Sikkert er det derimod, at Zombies-spiltypen er tilbage og denne gang i noget, der skulle være en totalt revideret udgave, som læner sig mere op imod den normale multiplayeroplevelse. Rygterne under E3 var, at det blandt andet skulle blive muligt at spille 4 mod 4 i Zombies, hvilket ikke har været en mulighed før. I følge Treyarch selv kalder de Zombies i Black Ops 2 for det mest ambitiøse Zombie-projekt indtil videre.

At Call of Duty's onlineservice, Call of Duty Elite, også bliver en del af Call of Duty: Black Ops 2 er også helt sikkert. Holdet hos Treayarch har arbejdet tæt sammen med Call of Duty Elite-udvikleren Beachhead Studios for at lave en endnu mere lækker integration imellem spillet og onlineservicen, end det vi har set i Black Ops og Modern Warfare 3. Præcis hvad det betyder, og hvad vi kan forvente os af Call of Duty Elite sammen med Black Ops 2, kunne jeg desværre ikke få et svar på, da det naturligvis gik ind under kategorien "multiplayer", som de ikke ville snakke om endnu.


Call of Duty: Black Ops 2 - Behind the scenes


Da Activision og Treyarch første gang afslørede Call of Duty: Black Ops 2 og dermed fremviste fremtidsscenariet, som spillet befinder sig i, var jeg ligesom så mange andre ganske skeptisk - havde Treyarch nu taget spillet en tand for langt ud, og var de endt ud i noget, der mildest talt mindede om en blanding imellem Call of Duty og Star Wars? Efter at have set lidt mere til det under E3, er det heldigvis lykkedes for mig at få slået de negative tanker væk - og meget ser faktisk ud til, at netop fordi Treyarch har taget spillet et stykke ud i fremtiden, har de fået endnu mere frie hænder til at være kreative, og det tror jeg i bund og grund kan være sundt for en serie, som har haft en udgivelse om året de sidste mange år.

Call of Duty: Black Ops 2 udkommer den 13. november i år.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.