Ved GDC China (Game Developers Conference) løftede Microsofts cloud computing specialist Brian Prince en smule af sløret for Microsofts planer for afvikling af spil i fremtiden. Uden at gå i detaljer, bekræftede han dog at Microsoft arbejder med cloud services
"I kommer til at se cloud specifikke ting på Xbox platformen. Jeg bruger det allerede. Det er meget spændende, men mere kan jeg heller ikke fortælle, da jeg ellers vil blive fyret".
At der rent faktisk er tale om en spilplatform, kom frem da Brian Prince kommenterede på eksisterende cloud spil services som Onlive og Gaikai:
"De [Onlive og Gaikai] fungerer allerede som spilplatforme, der leveres som en service. Der er begrænsninger, men jeg tror virkelig at fremtiden for spil ligger i skyen".
Spørgsmålet er så om vi kommer til at se denne teknologi allerede i næste konsol fra Microsoft.
Til dem der ikke ved det, kan vi fortælle, at cloud computing (som det også kaldes), er netværksbaserede teknologier hvor software opbevares centralt på en server i stedet for på den enkelte brugers maskine.