@KongKurs
Intressant synspunkt. Heldigvis er der mange som deler samme synspunkt som dig. Derved får vi alle dejlig variation af spil fra forskellige spilproducenterne, istedet for kun spil i den ene lejr.
Dog vil jeg også gerne tage diskussionen op med dig, da jeg ikke er helt enige med dig i hvad der er realisme.
Fartfornemmelsen er utrolig svært at få ind i en bilsimulator, da der netop mangler en af de vigtigste faktorer - nemlig G-påvirkningen. Den betyder utrolig meget for virkelighedens fartfornemmelse og er umiddelbart ret svær at simulere. Shift har gjort et godt forsøg på at simulere dette ved at hovedet farer frem og tilbage imens man kører, hvilket faktisk virker ret godt.
Du nævner så også at førerens syn bliver sløret, hvilket jeg absolut synes er en af de
meget uheldige ting netop ved netop Shift, da det på INGEN måde er realistisk. Grunden til at ens syn KAN blive sløret i virkeligheden skyldes G-påvirkninger som simpelthen trækker blodet væk fra øjnene, men der skal faktisk ret store G-påvirkninger til. Hvis vi taler biler, så vil du KUN opleve dette fænomen i virkeligheden under acceleration og for at opleve en acceleration som bare giver en lille smule sløring af synet på en gennemsnits person, så snakker vi biler som er nede omkring 3-4 sekunder fra 0-100 km/t.
Sløringen i Shift bliver vildere jo hurtigere du kører, uafhængig af G-påvirkning. Det vil sige når du kører 250 km/t i Shift så kan man slet ikke fokusere på hvad der står på ens instrumentbord. Dette er
absolut urealistisk og hvis du nogensinde har prøvet at køre og holde en konstant fart på 250 km/t i virkeligheden, så ved du også at du sagtens kan se klokkeklart hvad der foregår. Det eneste du bemærker er at ting suser hurtigere forbi dig end hvis du kørte med en konstant fart på 80 km/t, da G-påvirkningen er den samme og der ikke er nogen kræft som umiddelbart påvirker dig. Det er simpel fysik.
Faktisk er simulatorer ren fysik og de følger naturens love så vidt muligt.
Uden at gå i detaljer med fysik og lignende ting, så vil jeg faktisk foreslå at du prøver at youtube nogle "hjemme"-videoer fra en bane som Nürburgring. Der findes et hav af dem hvor folk (bla. mig) har taget deres egne nogenlunde hurtige standard biler og filmet indefra imens de kører rundt. Selvom de kører rimelig hurtigt 8-9 minutter (bridge-to-gate) så tror jeg du vil opleve at det ser UTROLIG tamt ud, lige som bilsimulatorene, da man netop også mangler g-påvirkningerne. I bund og grund kan det vel ikke blive mere realistisk end rigtige videoer?
Nu ved jeg heller ikke hvor svær en sværhedsgrad du normalt kører på i de forskellige spil, men hvornår man får hjertebanken er jo forskelligt fra person til person. Der er nogen som får det allerede når de kun skal bruge 2 pedaler, skifte gear 4-5 gange og køre små 402m og så er der andre som først får det når de lægger med hvinende dæk rundt i et sving, på grænsen mellem success og hård beton og så pludselig bagenden beslutter sig for at vil foran forenden af bilen. Det handler sku nok mest om risici og konsekvens om hvorvidt man får hjertebanken. Så er det bare af med handikap-hjælpemidler og udødelighed, hvis du ikke får hjertebanken.
En anden ting du kan tænke lidt over er, at nogle køreinstruktører bruger faktisk GranTurismo/Forza til at forklare de forskellige "finurligheder" man kan havne ude i når man kører på bane, udover selvfølgelig at vise og forklare selve banen også.
Jeg vil til hver en tid sige at bilsimulatorer som GranTurismo og Forza er mest realistiske og er klart best til at simulere biler og race mest korrekt.
Shift og GRiD er bare computer spil som indeholder bil-objekter, men de lægger sig ikke særlig meget op af naturens love og kunne sagtens skiftes ud med små rumfly-objekter istedet og så kalde spillet for WipeOut eller lignende.