af BoblereN » 27. okt 2016 11:08
Hvorvidt der er forskel på underlaget skal jeg lade været usagt.
Det er utrolig svært at sige, om der er bedre traction i Japan eller USA, der er så mange ting der spiller ind på om du har traction eller ej.
Det enkelte svings udformning betyder alverden for bilens balance, og måden du kan "angribe" svinget på om man vil.
Austin er en bane med mange højdemeter, hvorfor du i nogle sving får ekstra greb i kraft af banens udformning.
Kommer du med høj fart ned i et "hul" og er der et sving i hullet, vil bilens vægt blive presset hårdt ned i svinget og dermed har du væsentlig mere greb.
Nogle gode eksempler på hvor du vil mærke anderledes greb på Austin:
Sving 1: Din nedbremsning og indgang til svinget foregår op af bakke, så vægten i bilen er flyttet bagud (mindre vægt på forhjul), i samme indgang falder hældningen ind mod svinget, så bilen vil "lette" der fjerner endnu mere vægt fra forhjulene... Det er et sving hvor man meget nemt låser forhjulene og kan have svært ved at styre raceren ind i svinget, grundet den manglende vægt...
Sving 2: høj hastighed ned af bakke, vægten er placeret fortil og du opnår bedre traction i det banen "retter" op, og bilen bliver presset ned i banen...
Den næste svingkombination der består af sving 3,4 og 5 er sving uden elevation og hældning på vejen, som udstiller bilens balance i neutral position, der er ingen hjælp at hente fra en vej der eventuelt hælder positivt i forhold til dit sving, eller at bilen bliver presset ned i asfalten i form af en stigning...
Den hurtigste måde igennem sådan et sving er en bil med utrolig meget mekanisk vejgreb og så lidt downforce som muligt... Du vil så kunne hænge i vejen, uden at blive bremset af en høj downforce (Redbull fordel i F1), deres bil har et vanvittigt mekanisk vejgreb og kan derfor køre med væsentlig mindre downforce...
Austin består af mange sving hvor du ikke får foræret vejgreb!
Den sidste sektor der stort set foregår på flad vej, med mange skarpe sving, stiller helt andre krav til dit setup i forhold til sving som på Suzuka.
Mit setup til Austin var markant anderledes end til Suzuka, helt andre parametre der skulle i brug for at få McLaren ned i en konkurrencedygtig tid..
Jeg trænede lidt inden og der kæmpede jeg med at få McLaren på nye supersoft ned under 1.40.
Efterfølgende prøvede jeg en RedBull med standard setup, og på en ikke optimal omgang kørte jeg 1.38.5 på første omgang, der efter to omgange for at føle bilen blev vekslet ud med en lav 1.38 tid.
Og som der var interessant af gårsdagens kvalifikation... Jeg tog pole position, men jeg var langsomt af alle biler igennem speed trap'en.. Hvilken vidner om at hastigheden igennem svingene er mindst ligeså vigtig som en kraftig motor..