Lad mig starte med at sige, at jeg i morgen tager på 2 ugers ferie. Der skulle være internet, men man ved jo aldrig hvor godt nettet er, så jeg ved ikke hvor meget jeg vil være online de næste par uger. Jeg regner dog stadigvæk med at bruge noget tid på spillet, og de næste to uger er perfekte til at få helt styr på projektet. Jeg vil derfor fremlægge opgaver, som jeg forventer de forskellige deltagere vil have løst i løbet af to uger. De fleste opgaver har ikke direkte med produktionen at gøre, men er mere forberedende. Meningen er så, at vi kan gå i gang med den rigtige produktion efter to uger.
Følgende opgaver skal løses.
Story Writers* Skriv et overordnet forløb af historien i spillet. Det behøves ikke at være i detaljer, men vi skal have et overblik over, hvordan historien udvikler sig fra start til slut.
* Beskrivelse af miljø. Sæt ord og farve på hvordan miljøet er. Er det meget mørkt eller lyst? Er det i en by eller på landet? Husk, at det er begrænset hvor meget grafik der kan laves, så det er en fordel at designe miljøer, der ikke kræver for meget grafik.
* En beskrivelse af personer i spillet. Udseende og personlig skal beskrives med nogle få linjer.
Da vi i første omgang kun vil lave første bane, behøves der ikke beskrivelse af miljø og personer, der ikke er med i første bane.
Spildesignere* Få beskrevet det grundlæggende gameplay. Dvs. beskriv hvordan spillet fungerer. Vi ved det er 2D Sidescroller, men der skal beskrives minutiøst hvilke udfordringer der er i spillet. F.eks. “skal fjender besejres ved at skyde eller undgå dem?” eller “Skal man skynde sig igennem banen, eller skal man tage sin tid med præcis udførte hop?”
* En punkt for punkt beskrivelse af de forskellige ting spilleren kan. Gå, løbe, hoppe, dobbelthoppe, skyde, glide osv.? Lad være med bare at fylde på med mekanikker fordi I kan. Tænk på hvilke der er nødvendige for at spillet bliver godt, og fokuser på dem.
* Kom med en beskrivelse af hvordan man styrer. Beskriv default controls.
* Beskriv mindst en fjende eller forhindring til første bane. Denne beskrivelse skal indeholde hvordan fjenden eller forhindringen fungerer.
Level Designer* Gør dig selv bekendt med Unity3D editoren. Om du ser en masse videoer eller bare leger rundt med editoren er dit valg. Det vigtigste er, at du ved hvordan Unity grundlæggende fungerer, og at du kan placere objekter som prefabs i en verden.
* Jeg anbefaler stærkt at følge denne (lidt gamle) tutorial.
http://unity3d.com/support/resources/tu ... y-tutorialDen gennemgår hvordan en 2D platformer kan laves i Unity. Vores kode er baseret på koden i denne tutorial.
Art* Lav noget concept art af miljøet. Det behøves/skal ikke være nogle flotte tegninger. Det vigtigste er farverne og at få en ide om, hvordan vi gerne vil have at spillet kommer til at se ud.
* En af jer skal lave en simpel mennskelignende figur. Yderligere skal den være animeret. En simpel walkcycle er nok, men jeg skal se, om I kan få lavet en animeret figur, eller om vi skal finde en anden løsning
En animeret model bør være lavet af 3.000 til 4.000 trekanter* Lav et statisk objekt som spilleren kan gå på. Det er meningen at level designeren skal kunne bygge en bane af disse objekter. Et avanceret statisk objekt bør højst være lavet af 1.000 trekanter og gerne mindre. Desuden er det en stor fordel, hvis de statiske objekter deler textures. Det vil klart forbedre performance for spillet
Jeg forventer, at I taler med hinanden og fordeler arbejdet imellem jer selv. Hvis I har nogle tekniske spørgsmål i forhold til format eller lignende så bare kontakt mig. Det vil også være en fordel hvis I downloader Unity og prøver at importere jeres modeller i editoren. Btw. så er der nogle cartoonshaders der følger med Unity, hvis I er interesseret i den stil.
Musik* Find ud af hvor mange stykker I vil lave til en menu og en bane.
* Prøv måske at lave nogle små musikstykker (5 - 20 sekunder) i forskellige stile. Noget der kan give os en idé om hvordan spillet vil lyde.
Jeg har ikke så meget at sige. Jeg forslår at I taler sammen og ser om I kan blive enige om en stil eller to til spillet.
Programmør* Opret SVN til projektet (mig)
* Sæt op en form for bugtracking, hvor QA kan rapportere bugs (mig)
* Lær hvordan Unity fungerer. Bliv bekendt med hvordan Unity APIen er opbygget.
* Leg eller lav noget til spillet hvis muligt.
Jeg vil oprette specifikke tråde til hver rolle hvor I kan diskutere indbyrdes. Evt. kan I selv finde andre måder at kommunikere på, men husk at disse tråde også fungere som et vindue, så alle os andre kan følge med i Jeres arbejde
Desuden forventer jeg også, at I udfylder wikien de relevante steder. Wikien fungerer som det officielle sted, medlemmerne af projektet kan kigge, hvis de er i tvivl om hvordan noget i spillet skal være.
Som skrevet før, er dette den sidste forberedelse, før vi går rigtigt i gang med at lave spillet. Vores første mål vil være at lave den første bane af spillet. I spilindustrien taler man om et vertical slice. Dvs. en lille del af spillet, som viser hvordan hele spillet vil være i fuld produktionskvalitet. Vi vil lave og polere den første bane så meget vi kan/har lyst til, før vi så vil gå i gang med eventuelle andre baner. Det er efter min mening bedre, at have en rigtig god bane, end flere middelmådige (eller værre) baner. Men i første omgang handler det om at løse de opgaver jeg har beskrevet.