Når man lige er begyndt med at spille rhytme spil, står man over for mange begreber og mangler viden omkring forskellige teknikker der kan få det umulige til at blive muligt. Jeg vil med denne guide prøve at hjælpe nye spillere med at komme ind i denne genre af spil.
Begreber
Både Guitar hero og Rock band har forskellige begreber. Begge spil er bygget på den samme grund ide, men der er mange forskellige ting der med tiden har gjort at nogle begreber er specifikt forbundet med det individuelle spil.
Delte begreber
FC(Full combo)
Full combo betyder at man har ramte samtlige noder/sætninger i en sang. Det er muligt at dette viser at man kan klare en sang uden at ramme ved siden af, men der er andre ting der betyder noget for at opnå det bedst mulige resultat og komme højt på leaderboards.
GS (Gold star)
Gold star er et begreb både rock band og guitar hero bruger, men det er brugt forskelligt alt efter hvilket spil man spiller derfor deler jeg det op :
- Rock band
Der er 4 instrumenter i rockband . Alt efter hvilket man spiller , er der forskel på kravet for om man opnår en gold star, dog er kravet for dem alle at man spiller på expert sværhedsgraden. En hoved regel jeg bruger er at når man rammer den 5 stjerne i en sang, så skal jeg ligge 50% af den score jeg havde da jeg ramte den 5 stjerne oveni de points. Fx hvis jeg rammer den 5 stjerne på 100 tusind point, så ville jeg få gold star(6 stjerne) på 150 tusind points. Dog ligger kravet for gold star et sted mellem 42-50% alt efter hvilket instrument man spiller.
- Guitar hero
Hvor Rock bands gold stars bygger på at man opnår en bestemt score. Så er kravet i Guitar hero spil langt mere faste. Alle Guitar hero spil før guitar hero 5 havde kravet om at man skal ramme alle noder(lave et fc) før man fik en gold star. Man kunne dog stadig få gold star selvom man lavede et overhit(se overhit). Med Guitar hero 5 er der kommet et nyt krav for at få en gold star. Kun fcer af sange giver en gold star. altså overhit betyder ingen gold star.
HO / PO(Hammer on / Pull off)
Hammer ons og pull offs er essentielt for at klare mange sange på de højere sværhedgrader. HOPOs blive først virkelig brugt når man spiller på hard sværhedgraden. På expert er HOPOS noget at det vigtigste man skal kunne finde ud af. Lige som på en rigtigt guitar er det muligt at slå en streng og der efter få flere toner ud af dette slag. Derfor kan man med få slag få det der ser svært ud til blive meget lettere. Både i Guitar hero og Rock band har begynder videoer omkring dette i trainings menuen.
Tap
Når man fx slår den første node i en singelet(se under teknikker). Kan man holde en knap nede og der efter "tappe" den anden node uden at behøve at strumme.
Star power / Overdrive
Star power og Over drive er både i Guitar Hero og Rock band, optjent ved at ramme perfekt når noderne skifter farve til hvid. Efter man har ramt perfekt 2 gange hvor der har været hvide noder kan man aktivere SP/OD. Normalt kan man aktivere SP/OD ved at tilte ens guitar, eller ved at trykke på select knappen. Brugen af en fod pedal er også muligt hvis man har en rb2/rbb guitar. på trommer aktiveres SP/OD ved at afslutte en fill(see fills). På mikrofon aktiveres SP/OD ved at bruge stemmen eller ved at ramme A knappen på controlleren.
Hyper speed / Breakneck speed
Når man spiller de forskellige sværhedesgrader bevæger bagrunden sig i forskellige hastigheder. Alt efter hvor høj en sværhedsgrad man spiller desto hurtigere bevæger bagrunden sig(fretboard). Med HP/BS kan man få fretboardet til at gå langt hurtigere. Det er meget individuelt hvorvidt man har brug for HS/BS, men den kan hjælpe hvis man syntes at notsne er klumpet sammen. Personligt kan jeg anbefale folk som vil gå fra hard til expert at slå dette til. Da hastigheden på hard med HS/BS er den samme som på standard expert. Og derfor giver en den hastighed man skal bruge når man begynder på expert.
Note / Chord / Powerchord
Oversat til dansk noder / akkord / powerakkord(engelske udgave lyder bedre =) )
-
Noder(note)
En singel node der enten er grøn, rød, gul, blå eller orange.
-
Akkord(Chord)
Når 2 noder skal slås samtidigt dette kaldes for en akkord(Chord)
-
Powerakkord(Powerchord)
Når 3 noder skal slås samtidigt dette kaldes for en powerakkord(Powerchord)
Overhit / Prehit
Overhit betyder at du slog før en node, og derfor vil din note streak og multiplier blive sat ned til 0.
Prehit er det samme som overhit, dog betyder dette at du har kommet til at ramme før den node du ville ramme. Typisk kan et prehit betyde at du kommer til at misse den node du prøvede at ramme.
- 1( -2, -3 osv.)
I jagten efter at lave et FC kan man komme til at misse et vist antal noder, hvilket betyder man ikke får et FC men at man får et -1(osv), alt efter hvor mange noder man har misset. Så hvis en sang har 1000 noder og man misser en enkelt så ville dette være et -1.
OMB(One man band) FC
Dette er hovedsagligt brugt af eliten inden for denne genre af spil. Og kom da det første band spil udkom(Rock band). Hvis man formår at mestre alle instrumenter og kan FCe en sang på alle instrumenter så har man lavet et OMB FC.
Kalibrering
Forskellige tver har forskellige billed og lyd hastigheder . På lavere sværhedsgrader betyder dette næsten intet. Men når man rammer expert er det vigtigt at man har kalibreret ens tv rigtigt da man skal være langt mere præcis når man rammer. I både Guitar hero og Rock band er der en kalibrerings mulighed. Følg guiden og test den nye setting på en sang. Bliv ved med at teste til du har fundet den helt rigtige.
Choke
Begreb brugt til at beskrive hvordan man kommer ud af sin rytme og misser op til flere noder på en gang. Et pre eller over hit kan let starte et choke.
Squeeze
Dette er lige som OMB for det meste kun brugt af eliten. Både på guitar / trommer og på mikrofon er der mulighed for at få ekstra points ud af en sang ved at bruge nogle specielle tekniker(Se teknikker).
Path
Uden en større viden omkring hvordan man bruger star power og overdrive, kan man tit bare fyre sin SP/OD af og komme til at få langt færrer points, end hvis man brugte dem mere fornuftigt. En path betyder at man aktivere SP/OD så man kan optjene så mange points som muligt(se teknikker).
Induviduelle begreber
Fills
Da Rock band kom var der hele 2 nye instrumenter til rock rhytm genren. Eftersom man ikke kan tilte ens trommesæt skulle der findes en metode til at aktivere SP/OD. Dette bliver gjort via fills. Fills betyder at man i en kort periode i en sang har muligheden for at improvisere og slå som man har lyst til ,som til sidst ender med at man slår på den grønne tromme for at aktivere OD. Fills bliver også brugt til at squeeze på trommer(se under teknikker).
Soloer
Modsat Guitar hero kom Rock band med en "ny" ting der hed soloer. Under bestemte steder i sange ville man ramme soloer enten på trommer eller guitar. Når man går ind i en solo bliver fretboardet blåt og en % tæller hvises i midten af skærmen. Alt efter hvor mange % man rammer desto flere ekstra point vil man få efter soloen er slut. Med denne feature kom også nogle nye knapper som kun findes på Rock band guitarer. Solo knapper kræver ikke at man strummer når man er i selve soloen. Hovedsagligt er dette set som en gimmick. Men men træning kan disse være lige så gode som de normale knapper.
BRE(Big rock ending)
I visse sange vil sangen slutte med en BRE. Lige som i fills på trommer får man muligheden for at improvisere og spille løs på sin guitar eller trommer. Lige som i soloer vil der komme en en tavle frem men nu er det ikke procenter men points der vil tælle op. Kravet for at få disse points er at man ramme de noder der kommer efter den improviserende BRE er færdig.
Akkord HOPO
Med Rock band 2 kom der en ny teknik. Det er det samme princip som med HOPOs, dog skal man kunne gøre dette med akkorder i stedet for singel noder.
Historie
Version 0.5
Første version. Skrevet de fleste begreber dog mangler jeg sikkert mange fra guitar hero. Og har ikke rettet for de mest banale stave/gramatiske fejl.
Version 0.6
Postede Begreber. Dog er der stadig helt sikkert stave fejl og gramatiske fejl. Arbejder med intro billede og teknikker.
Version 0.7
Starter på teknik guiden, dette vil tage lang tid da jeg vil bruge meget af min tid på at opskaffe videoer til at forklare ting. Plus jeg pusler med et par andre ideer.