Xboxlife forum

Dream-Build-Play - Lad os starte med at drømme!

Forum til snak om XNA udvikling for KISS XL medlemmer.

Redaktør: XNA Crew

Indlægaf ducktarius » 6. jan 2007 01:33

Jeg kan desværre ikke hjælpe. Har godt gang i nogle projekter i forvejen. Ville bare lige give lidt input. Men det ser godt ud det i har gang i allerede.
ducktarius
Niveau 0
 
Indlæg: 36


Indlægaf Scurvy Lobster » 6. jan 2007 10:26

Ok, jamen tak for inputtet. Vi vælger nok det projekt der er flest som har lyst til at lave, og bliver det bedste/sjoveste slutresultat.

Jeg vil prøve at samle lidt op på min idé om Byte Force, så den er så overskuelig som muligt. Hvis jeg får tid, så evt. også ideen med det isometriske spil.

bakkers, deldy og gamemakerman: I skal selvfølgelig bare komme med flere inputs. Så længe der ikke er annonceret noget fra MS, kan vi jo drømme alt det vi vil :-) Jeg gætter på, at de annoncerer Dream Build Play til CES, som vidst er i næste uge.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Gamemakerman » 6. jan 2007 10:44

En ting jeg meget gerne vil vide er hvordan vi kan lave bump mapping og opsætning af lys for jeg har et par ideer jeg meget gerne vil teste vedrørende et evt look på Byte Force.

Når man skyder, så syntes jeg at i stedet for at der kommer en eller anden klam linje/laser, så kommer der 0 og 1 taller grundet det digitale twist, samt at det virker lidt mere anderledes :)

Selve ideen lyder meget cool, men er det er singleplayer straight multiplayer eller begge?

Vedrørende animation, så har jeg forstået at de skal læses fra .FBX filen selv grundet at XNA ikke har indbygget animation funktioner.
Tidligere Skribent | Xboxlife.dk
Gamemakerman
Niveau 8
 
Indlæg: 8790


Indlægaf Scurvy Lobster » 6. jan 2007 11:50

Jeg har også tænkt på det med 1010101110 som skud. Det kunne evt. også bruges som "blod" der sprøjter ud. Det skulle en pixel generator kunne klare.

Du kan godt bump mappe i 3Dmax, men jeg kan desværre ikke huske hvordan. Dog er det muligvis noget der skal gøres i XNA i virkeligheden, når det implementeres i spillet. Men det kunne selvfølgelig være lækkert at se det allerede nu på konceptplan.
Jeg har brugt 3Dmax flere gange, men det er desværre for længe siden, til at jeg kan huske hvordan man gør tingene.

Der burde nok kunne laves både singleplayer og multiplayer. I multiplayer kan man bare spawne flere fjender, og gøre dem lidt stærkere. Jeg kan også forestille mig, at der er både coop og deathmatch multiplayer. Måske endda flere forskellige baner.

Animation tror jeg helst skal undåes. Der kan IMO sagtens laves godt gameplay uden animation, og vi ved ikke hvordan det implementeres i XNA. Det kan naturligvis læres, men jeg frygter, at det vil tage store ressourcer fra andre dele af spillet.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 6. jan 2007 12:31

Du kan godt sætte directx shaders direkte på modeller i 3D studio max, og gemme det sammen med modellen. Der kan du evt. vælge bump mapping og sådan noget, hvis det lyster. Men generalt er det bare meget bedre at lave shaders i 3D programmet end i koden, da det faktisk giver lidt mere mening - jeg ved bare ikke helt hvordan.

Ang. det isometriske, så har jeg slet ikke styr på den 3D matematik der skal til for at få cameraret til at se isometrisk i 3D. Og som jeg har sagt er jeg klar på 2D, jeg er bare bange for at noget der er isometrisk vil være for svært. Men en level editor kan jeg da saktens lave.

Jeg synes at 3D ideen er god i dens grundform, dog er det ikke sikkert at alle de effekter bliver til noget. Jeg vil gerne have at i prøver at gemme som FBX, så vi kan se om det virker, da FBX er inkluderet i 3d studio max, så vi ikke skal igennem en converter eller 3. parts plugin, og det må altså give det bedste resultat.

Forøvrigt, nu hvor du snakker om FPS, skal vi så kunne gå op på bakker, og hoppe og alt muligt? Det kræver jo også sin logik, som jeg ikke lige ved hvordan man gør.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 6. jan 2007 12:44

Gamemakerman: vil du sende en FBX fil til deldy, så vi kan få testet om formatet kan bruges?

deldy: angående at tilføje shaders i 3Dmax, så kan det godt være det er fremgangsmåden, men jeg bruger ikke 3Dmax, og fra mit program er der ikke shader-understøttelse. Så hvis det kan gøres i koden ville det være fedt. Kunne guiden jeg linkede til tidligere hjælpe der?

Men hvis 3D i det hele taget er for svært må vi jo droppe det. Jeg håber det ikke, da jeg ikke rigtigt kan noget med 2D.

Vi kan evt. prøve at skabe en grundmodel af et FPS spil, hvor man i et lille rum kan navigere rundt, og skyde fra sin postion. Derefter kan vi se, om vi kan få spilleren til at gå op af en lille trappe eller rampe. Med de ting på plads, tror jeg vi har hovedparten af spillerens funktioner på plads i forhold til Byte Force.

Derefter vil det være relevant at teste om vi kan få fire spillere samtidigt. Det vil kræve opsætning af fire kameraer, og opdeling af skærmen.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 6. jan 2007 13:01

Hvad for et program bruger du da lobster?
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 6. jan 2007 13:27

3D World Studio. Det er et level design program. Man arbejder med 3D primitiver og der kan tekstureres, men kan også lave 3D landskab. Det har lyssætning, som desværre ikke kan eksporteres til .x format.

Det kan stort set hvad man har behov for til simple 3D spil. Jeg har bl.a. lavet dette: http://home1.stofanet.dk/sorenbuus/Lind ... viking.htm
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 6. jan 2007 14:10

Kan du så ikke exportere til et andet format, som en 3D studio ting kan tage, og så exportere med lys?

Der er også det her program: http://www.softimage.com/community/xsi_ ... fault.aspx
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 6. jan 2007 14:23

Jeg kan desværre ikke exportere til noget format 3Dmax accepterer. 3D World Studio kan exportere til diverse game engines, men ikke noget der kan bruges af os ud over .x formatet.

Softimage er et program på linie med 3Dmax, og en pæn del over mit niveau.

Jeg vil mene, at vi kan undvære lyssætning, hvis vi bruger konceptet med Byte Force. Her er der ikke behov for at se skygger, da vi er i et alternativt univers. Holdes polygontallet lavt nok, så kan vi endda bruge realtime lyssætning. Jeg har testet den scene jeg lavede, og den kører fint med realtime lys i Modelvieweren.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Counter Heroes » 6. jan 2007 14:26

Scurvy Lobster skrev:3D World Studio. Det er et level design program. Man arbejder med 3D primitiver og der kan tekstureres, men kan også lave 3D landskab. Det har lyssætning, som desværre ikke kan eksporteres til .x format.

Det kan stort set hvad man har behov for til simple 3D spil. Jeg har bl.a. lavet dette: http://home1.stofanet.dk/sorenbuus/Lind ... viking.htm



Det spil er bare for fedt!!
Håber jeg kan være med...
Det duede på min com kan du ikke gøre som alle de andre spil du har lavet også dur på min com?
Counter Heroes
Niveau 7
 
Indlæg: 5899


Indlægaf Scurvy Lobster » 6. jan 2007 14:35

Counter Heroes: desværre så er det ikke et XNA spil, og det bruger nogle helt andre ting til at køre med. Jeg er glad for at du synes om det, selvom vi aldrig nåede at gøre det til et rigtigt spil. Det var vores første 3D spil, og er vel egentlig mere en slags demo.

:)
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Scurvy Lobster » 6. jan 2007 14:51

Som jeg skrev tidligere, så er her en opsamling på Byte Force ideen. Skriv hvad I synes om det, og kom gerne med flere forslag.

Arbejdstitel: Byte Force

Slogan: "They will fight to the last byte"

Historie: I en nær fremtid kan menneskers sind bevæge sig ind i computerens digitale baner. Krige føres ikke længere på slagmarken, men med elektroniske angreb på nationernes computersystemer. Som del af Byte Force, en militær eliteenhed, er det din opgave at nedkæmpe indtrængende fjender i dit lands vigtigste server. Nederlag vil være fatalt!

Gameplay: Multiplayer med op til fire spillere i split screen, der placeres i et stort mørkt rum, hvor i der spawner fjender formet efter simple figurer. Holdet arbejder sammen om at nedkæmpe fjenderne, der hele tiden stiger i sværhedsgrad. Det er rent actionbaseret, og spillet er uendeligt. Der vil blive ved med at komme flere og flere fjender.
Der kan også laves deathmatch, hvor spillerne dyster mod hinanden, og singleplayer, hvor spilleren er alene om at kæmpe mod fjenderne.

Fjender: De svageste kunne hedde Bytes, så nogle lidt stærkere KiloBytes, så MegaBytes, og måske også frygtindgydende GigaBytes og TeraBytes. Hver fjende kan efter lidt tid komme i nye variationer.

Våben: Vi kan lave diverse futuriske våben, og måske bruge mængder af binær 1010101 kode som skud. Blod kan også være binær kode. Måske skal der kun være få våben, og nogle bomber der rydder hele scenen, jvf. Geometry Wars.

Teknik: Spillet er et FPS. Eftersom det foregår i en digital verden inde i en computerserver, følges virkelige regler ikke. Vi kan undgå al animation (vigtigt), og lade alle enheder (også menneskelige spillere) være repræsenteret med simple figurer. Med tilpas lavt poly count kan vi bruge realtime lys, og droppe lightmaps. Jeg forestiller mig en verden der er mørk, og primært består af 3D primitiver (bokse, cylindere osv.). Det vigtigste bliver, at vi kan få lavet shaders til at overfladebehandle vores 3D verden. Vi bestemmer hvordan universitet fungerer.

Musik og lyd: Det kan være et teknobeat, der er holdbart nok til ikke at være frustrerende. Lydene kan være futuriske og sci-fi agtige i forhold til eks. de våben vi finder på.

Referencer: Spillet kan ses som FPS gameplayet fra Quake, kombineret med det adrenalinpumpende tempo fra Geometry Wars. Der er også hentet inspiration fra Tron.

Konceptgrafik:
Billede

Billede

Shadertool: http://developer.nvidia.com/object/fx_c ... _home.html
Integration i XNA guide: http://www.ziggyware.com/readarticle.php?article_id=46
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Morten Jørgensen » 6. jan 2007 18:04

jeg er med på iden og ja den tager meget hensyn til vores Skills.. hvad skal jeg få lavet?
Billede
Morten Jørgensen
 
Indlæg: 32


Indlægaf Scurvy Lobster » 6. jan 2007 18:15

Vi ved endnu ikke om det bliver det ene eller andet projekt, eller måske flere dem. Men der kan helt klart blive brug for dig.

Der må også meget gerne komme forslag til den opsamling jeg har lavet på Byte Force. Gamemakerman foreslog binær kode som skud, og det kunne i hvert fald være meget fedt at bruge. Men kom endelig med flere bud. Måske noget skørt :D
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


ForegåendeNæste

Tilbage til KISS XL - Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron