Xboxlife forum

Med på et projekt?

Snak om udvikling, metoder, tips & tricks vedrørende XNA.

Redaktør: XNA Crew

Indlægaf deldy » 2. nov 2006 15:27

Det kommer jo an på hvor mange der melder sig.

Altså det er ikke fordi jeg ikke kan 3D, jeg ved bare at der kommer mange flere ting som du lige skal tage med i dine beregninger, men det kommer jo an på gameplay, for 3D er lige så nemt at tegne som 2D. Men rigtig pæn 3D kræver en masse effekter, og dem har jeg ikke så meget styr på.

Kan nogle af jer kode? Eller er matematik hejer?
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 2. nov 2006 15:40

Ingen kodning, og ingen matematik her.

Jeg vil foreslå at holde et evt. 3D spil i en grafisk stil, som tillader at man ikke tilstræber "naturtro grafik" osv.

En af de oplagte muligheder er en 3D spaceshooter. Grunden til dette er, at man her ikke har behov for at animere sine karakterer. Rumskibe er statiske (indtil de sprænger i luften). Med mindre man har en animator, så er animation en hård nød at knække, og bør derfor undgås.

En simpel start kunne være stjernejagt i rummet, hvor man flyver rundt og skal fange små stjerneskud på tid. Det kan så spices op med asteroider og forladte rumbaser osv. Bare et forslag... :-)
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 2. nov 2006 15:47

Dette var faktisk et rigtigt godt forslag til at begynde med. Skulle være muligt for mig at programmere.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 2. nov 2006 15:51

Tak :-)

Jeg forestiller mig at det kunne holdes meget simpelt og elegant i en testversion. Hvis man placerer to kameraer, kan det endda være at det kunne fungere i splitscreen.

Et stjerneskud kunne vel laves med en partikelgenerator, og måske lidt cell shading kunne give spillet et meget casual look :-)

Jeg brainer bare ;-)
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Morten Skou » 2. nov 2006 15:54

Hvis det er intressant, så kan jeg stille projektstyringssystem, hosting o.l. til rådighed.

Jeg har desværre ikke selv tid til at deltage... måske som betatester dog :-)

Som jeg tidligere har nævnt, så vil Xboxlife også gerne sponsere en udgave af XNA således at vi kan få den ud på Xboxen (standard XNA er kun til PC - xbox udgaven skal man betale for).
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Indlægaf deldy » 2. nov 2006 15:54

Ja, men Cell shading ved jeg ikke hvordan man laver, men det kan jeg nok finde ud af efterhånden. :)

GFX er også noget der kommer lidt efterhånden. Det kommer nok til at ligne bræk til at starte med aligevel.

I din uddanelse, hvad for et program bruger i så til at lave spil i? Er det ikke det hvor man river bokse rundt, forbinder dem, og så er der et spil? For hvis det er det, så er det ikke så voldsomt anderledes en at programmere rigtigt. :)

Har i forøvrigt en XBOX control, med ledning? Den er nemlig genial til test på PC'en, da vi først kan flytte det over til XBOXen omkring jul.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf deldy » 2. nov 2006 15:59

Tak for tilbudet Morten. Et projektstyringssystem ville være rart. Og det med XNA ville da også være rart. :)

Men jeg tror at du skal vente med at sætte et projekt styringssystem op, ind til vi har lagt vores planer på plads, og vi ser hvor mange der har lyst til at være med.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 2. nov 2006 16:25

Et XNA så vi kan få det på boxen vil helt klart være interessant.

Jeg har desværre ikke en pc udgave af Xbox controlleren, men det skulle være muligt at lave et setup der tillader flere slags controllere. Med XNA er der en lille demo af Spacewar, og her kan der skiftes til tastaturstyring med en lille ændring i koden.

Cell shading burde man kunne vente med til senere i forløbet.

På min uddannelse koder vi ikke (der er dog enkelte som kan). Der er dataloger som kan programmere, men det er en anden gren af spiluddannelsen.

I øvrigt så er der to ressourcer til XNA her, for dem der vil læse mere:
http://xbox360homebrew.com/
http://www.xnaspot.com/default.aspx
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 3. nov 2006 08:16

Du behøver ikke en pc udgave af den, men bare en med ledning, den virker fint i din pc-dyt, men selvfølgelig er det muligt at lave flere muligheder for input, men kun i PC udgaven jo, og vi bliver jo nød til at teste til controlleren på PC, før den bliver smidt op på XBOX'en, men det kan jeg jo så selvfølgelig gøre. Det kan dog også være at den der lad op ledning til XBOX'en faktisk vil gøre det samme med jeres trådløse, men er bare bange for at den kun lader op. :D
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf PepperDude » 4. nov 2006 10:51

Det skal lige siges at jeg gerne vil være med til det her project
Men det skal også lige siges at jeg nok ikke lige frem er en haj til det her, så jeg håber måske på at i måske kunne lære mig lidt, ellers må i bare sige stop, hvis det bliver for trælst at have mig med...
PepperDude
Niveau 6
 
Indlæg: 1788

Brugeravatar

Indlægaf Pr3dator DK » 4. nov 2006 11:00

Hvis det lykkes jer at skrabe et seriøst hold sammen - og vælger at lave en FPS, så kan jeg måske overtales til at lave concept designs.

Vil hermed også sige at jeg nok vil ha svært for at nå det... og derfor ska jeg virkelig tænde på idéen, ellers offrer jeg ikke mine nattetimer på det!

:-)
On Xbox Live I will hear you Scream
Pr3dator DK
Niveau 6
 
Indlæg: 1819


Indlægaf Voyager4DK » 4. nov 2006 19:57

Jeg har også interesse i at deltage, skal lige have taget mig sammen til at få installeret det nødvendige software og få prøvet nogle ting...
Jeg er programør (Java og C++), men har ikke arbejdet med spiludvikling før.
Har også prøvet 3D Studio Max for mange år siden, men er ikke en haj til det.
Voyager4DK
Niveau 3
 
Indlæg: 223


Indlægaf deldy » 4. nov 2006 20:37

Hej allesammen. Der er virkeligt mange som ligepludselig kommer her. Og det er jo dejligt. :)

Igen: Det er ikke vigtigt at I er gode til det eller noget, vi skal nok tage det lidt efter lidt, og lære folk det som de skal. Bemærk at min mening med dette projekt ikke var at skabe en penge success, men noget der primært skal være for sjov, og for at lære noget.

Som sagt så er det helt op til folk om hvordan projektet skal være. Hvis folk vil lave noget stort, så fint med mig. Men spiludvikling er en lang process, og jeg ved at når man selv skal lære noget, så er den bedste måde at gøre det på, er at lave små spil, som så bliver mere og mere advanceret.

Om det bliver en FPS kan jeg jo ikke sige, men igen, så tror jeg det bliver meget svært for os at lave et FPS der bliver rigtigt godt, med mindre vi finder nogle med et virkeligt stort tallent.

Jeg tror efterhånden at vi har ventet længere nok på folk, og synes efterhånden vi kan gå så småt igang med at finde ud af hvad folk gerne vil lave.

Vi snakkede lidt om et lille projekt med et rumskib der samler nogle stjerner til at komme igang. Er folk med på denne her ide, eller vil I hellere noget andet? Vi skal have aftalt følgende:

* Hvad for en type projekt vil folk gerne lave (FPS, Space, Arcade, Roleplaying (Jeg nægter MMORPG :), osv.) Husk at det skal være et projekt som i tror på at en flok amatøre, der skal bruge deres fritid på, kan lave

* Evt. spil ideer.

* Første projekt (Vi udvikler ved at lave små projekter, så alle folk kan komme igang med noget, og det ikke bliver for meget, uden for lidt at vise / prøve)

* Aftale måden folk skal lære det de skal lære, og hvad de forskellige helt konkret er intereseret i at lave.

* Måske andet?

Vi kan evt. lave et møde på et tidspunkt, enten på en chat, eller via voice.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Voyager4DK » 4. nov 2006 20:54

Hmm, bliver lige i tvivl om jeg overhovedet kan kører udviklingsværktøjet... Der står at det kræver et grafikkort der er DirectX 9.0c kompatibelt.
Spiller kun på min Xbox 360.
Bruger stort set kun min bærbar, der har et eller andet Intel onboard gfx. Har godt nok også en anden computer, med et gammelt Geforce 3 kort, men det bruger jeg stort set aldrig og havde planer om at give den til min søster.
Voyager4DK
Niveau 3
 
Indlæg: 223


Indlægaf Ketahy » 4. nov 2006 23:13

Jeg er helt sikkert interreseret i et sådan projekt, desværre har jeg ikke den store erfaring inden for spiludvikling.

Har selv rodet lidt med XNA men er dog aldrig rigtig kommet igang med det, netop pga. min manglene erfaring.
Derudover har jeg arbejdet med Photoshop og en smule 3D til div. småting men aldrig rigtig noget stort.

Men jeg er dog mere end frisk på, at lære det.
Ketahy
Niveau 0
 
Indlæg: 49


ForegåendeNæste

Tilbage til XNA: Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster