Overlevelsestips og tricks i State of Decay: Breakdown:På den gode side af 60+ timer med State of Decay og State of Decay: Breakdown har jeg samlet mig et par tricks, der gør overlevelse lettere.
1. Snacks, ammo over 60 stk. samt influence resetter fra gang til gang du spiller.
Snacks: Derfor er det vigtigt, at du har lootet en rucksack med mad, som du smider ude foran dit hus, før du slukker. Næste gang har du hurtig adgang til at hente mad hjem (efter noget tid giver den dig snacks i inventory). Ved opstart får du mellem 2-6 snacks, så bedst er det, at du hurtigt finder mad, som du ”break open” (giver typisk 4 snacks + kaffe).
Før du rydder infestations/hordes så guffer du en snack, der holder din stamina oppe et lille stykke, når du går all-in i melee-kampe.
Før du slukker, kan du cardiotræne dine dårligste overlevere ved at sprinte og spise snacks. Det er en hurtig måde at leve op til rule #1 (se Zombieland for uddybning), og brænde overskydende snacks af – de resetter jo alligevel.
Ved levelskift bærer du dine snacks med videre. Med andre ord er det en god ide at samle en 20 stykker sammen, før du skifter level
Ammo: Al ammunition over 60 stk. (af hver kaliber) resetter ved ny opstart, når den befinder sig i din kuffert-inventory. Al overskydende ammo smider du over i en carry-guy, hvor ammo ikke resettes ved ny spilopstart.
Influence: Opfører sig tilfældigt, men har det med at være ændret ved opstart. Derfor bør du brænde af influence af, før du slukker xboxen. Jeg opererer med 3 carry-guys, ammo and guns. Har du 200 influence og vil slutte, så bliv en carry-guy, gå til inventory og brænd din influence af på overskydende ammo (alt over 60 af hver kaliber), en pistol (koster typisk 66) og en rifle (typisk 80-108). Ved næste opstart kan du hurtigt og nemt få influence ved at lægge skidtet tilbage i dit inventory. Og som de siger: Har du ingen indflydelse, så kan du ingenting i livet (og spillet).
2. Ved levelskift bør du have mindst 30 byggematerialer, da du får lov til at beholde 30. Så er der kun 2 ”materials” til du kan flytte ind i Snyder’s warehouse, som er mit foretrukne sted. Start med at indlevere lidt våben/ammo, så du får indflydelse. Influence resetter ved levelskift, så carry-guys er et must. Dernæst beder du Lily om at lokalisere ”materials” via radio.
Materials findes ved construction sites og warehouses (shitloads ved Snyder’s).
Du bør bygge (og i den rækkefølge): lazaret, skydetårn, soveområde (ellers er dine folk alt for ofte MISSING, hvilket kan føre til offline død) og arbejdsområde…
Resten er luksus, og kan bygges i forhold til for eksempel challenges.
3. Ved levelskift kan du medbringe 6 personer + den obligatoriske Lily med mindre nogle kan sidde på taget, som Lily arrogant fortæller, hvor du fylder din RV.
Og faktisk kan der sidde ligeså mange på taget, som du ønsker.
Her er tricket: Du fylder din RV med 6 personer og Lily siger, hvad siges skal. Dernæst åbner du din in-game menu og går til sjernen, hvor der er en oversigt over alle dine overlevere. Her ser du, at 6 er på RV, fint fint. Andre du ønsker at tage med tager du et kig på. Ud for den enkelte er der ”switch to” og oftest ”check in”, når de ikke er hjemme. Du beder dem tjekke ind over radioen (klik check in), og de markeres nu på kortet. Snup en bil, kør hen til dem, tryk Y og vælg ”get on RV”. Nu sidder de på taget, for i næste level er de med…
Jeg tager altid 11 + Lily ved levelskift, da jeg så hurtigt har mulighed for at flytte til Snyder’s (50 materials + 10 people). De få ekstra gør, at et dødsfald ikke forhindrer mig i at nå Snyder’s hurtigt.
4. Lidt ekstra loot? Før du ”break open” eller ”take rucksack home” kalder du over radioen på scavengers (koster 10 influence). Når det er gjort, så snupper du alle ressourcer. Scavenger ankommer på et tidspunkt og finder en omgang usynlig gratis ressource. Tricket er dejligt, når du er desperat efter enten mad, medicin, benzin, byggematerialer eller ammo.
5. Slukker du xboxen, mens du har folk MISSING, så kan du risikere, at de er døde næste gang du tænder. Jeg lærte det på den hårde måde, da en mising maxed-out Jacob Ritter was found dead (men ingen rucksack) ved en opstart på level 3 eller 4. Et hårdt slag for mine overlevere, da resten var ikke-trænede folk. Det lærte mig at spille med mindst 3 forskellige personer, så deres stats hele tiden stiger…
6. Jeg har på fornemmelsen, at din kuffert-inventory skrumper ind hver gang du skifter level. Derfor kan carry-guy tricket besværliggøres, hvis du ikke kan smide gode ting tilbage i inventory.
Det tog mig cirka 3 levels at opdage den skrumpende kuffert, og jeg har lootet og taget alt med hjem. Jeg kæmper stadig med at tage skrammelvåben ud af inventory, når min influence tillader den luksus. Glem derfor konsekvent våben, der ikke har holdbarhed/durability 4 eller 5. Våben derunder kan være gode som back-up i en persons rygsæk, men bør ikke gemmes og repareres, når de går i stykker.
7. Kig lidt frem i dine challenges, så du ved, hvad du skal søge efter og beholde, når det findes. Ydermere bør dine personers egenskaber og kundskaber være godt blandede, så du har figurer, der kan håndtere forskellige situationer.