Xboxlife forum

købt, men annulleret

Her har du muligheden for at dele dine erfaringer om diverse spil shops!

Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 14. jan 2014 12:00

hamdenfede skrev:
TZidakutch skrev:ja, jeg vil selvfølgelig ikke bruge det.. udover min søster brugte det til at skrive en klage over falsk reklamering, da hun også så den flotte computer til 399, men den stod til 3999 i kurven, hvilket er en helt anden sag omkring svindel :)


Seriøst? Syntes du ikke selv det er at køre den for langt ud?

Kan iøvrigt sige til Bavi, at du bliver nødt til at følge med i undervisningen! Fonasagen blev tabt af forbrugeren.


Skriver jo netop at selvom den blev tabt i Højesteret, så blev det vundet i både by og Landsret. Så læs dog mine posts ordentligt. Deraf uddrager du i din hjerne, at god og ond tro ikke sådan er til at finde et endegyldigt facit på. I er da godt nok nogle pernitne kællinger.
Sidder på mobilen og kunne skrive en lang svada. Men det er jo en tabt sag overfor folk der ikke vil lytte til hvordan juraen hænger sammen. Så lad os da blot stoppe her.
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf TZidakutch » 14. jan 2014 12:08

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/moebl ... C17BA5E852

minder da rimeligt meget om min sag og der fik køber medhold :) optimistisk
Jeg ved ikke, hvilke våben der vil blive brugt i 3 verdenskrig......Jeg ved bare at 4 verdenskrig vil blive udkæmpet med køller! Billede
TZidakutch
Niveau 4
 
Indlæg: 558
By: Silkeborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Stefan070483 » 14. jan 2014 13:16

Jeg har faktisk prøvet noget lignende engang..!
Jeg så tilfældigvis en reklame for en computer på expert's hjemmeside og tænkte wow godt tilbud..!
Det var en Acer bærbar pc som normalt kostede, jeg mener at det var 4500-5000 kr, men prisen stod til 800 kr og der stod INTET om at det var Super Tilbud, Maks 1 pr. Kunde eller noget som helst, men da det var første gang at jeg skulle købe en bærbar pc, tænkte jeg ikke synderligt meget over det andet at det sikkert var en god pc til prisen..!
Jeg trykkede køb og det hele var som det skulle være, troede jeg.... Jeg kan ikke huske om jeg fik en mail eller om jeg blev ringet op, men det viste sig i hvert fald at være en fejl, da der skulle have været en abonnement med til, ja det er SÅ længe siden! :-)
Jeg kørte ned til den lokale excerpt med min ordre-bekræftelse, og sagde det som det var, og de prøvede på at få mig til at indse at det var en fejl, men så sagde jeg at jeg lige ville høre forbruger-halløjet om det kunne være rigtigt..!
Det gjorde jeg og de sagde at når man KUN har købt EN, så er det jo svært at påvise at man har handlet i "OND TRO"..!
Så jeg ville da klart kræve at få den udleveret....

Det er bare min mening og historie! :-)
Stefan070483
Niveau 5
 
Indlæg: 1034


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Ink129 » 14. jan 2014 15:34

Det bliver interessant at høre, hvad udfaldet af dette bliver. Der er ting, som taler for TZidakutch's sag. Læs f.eks. Rasmusdc's link længere tilbage i tråden. Der står bl.a.:

"Netbutik: Kunden handlede i ond tro

Han forsvarer sig med, at prisen var så lav, at kunden handlede i ond tro og udnyttede et ekstraordinært tilbud. Ifølge Olsens IT var prisen så lav i forhold til andre priser i netbutikken og det øvrige marked, at det åbenlyst var en fejl.

Desuden påpeger Jørgen Olsen, at priserne på siden kun er en opfordring til tilbud og derfor ikke bindende.

Men den køber Forbrugerklagenævnet ikke.

Nævnet afgør, at udbud af varer, som er tilknyttet en betalingsfunktion, betragtes som et bindende tilbud. Med mindre kunden bliver udtrykkeligt gjort opmærksom på, at det kun er en opfordring til tilbud, inden kunden accepterer handlen."


Bavi (som jo trods alt er jurastuderende, og derfor vægter hans argumenter som udgangspunkt altså også lidt mere end os andre simple lægmænds i denne sag, vil jeg mene :wink: - selvom han da selvfølgelig også kan tage fejl) supplerede også med et link endnu længere tilbage omkring netbutikkers betalingsfunktion, som pr. automatik er et bindende tilbud, medmindre andet er anført. Det stemmer jo også godt overens med overstående.

Dog er Elgiganten et stort firma og MÅ have prøvet at have denne situation med sine kunder før - "bør de derfor ikke også have den nødvendige erfaring til at være dækket rimelig godt ind juridisk på dette område?", kunne man så passende spørge sig selv.

Som udgangspunkt er Elgigantens betalingsfunktion vel bindende - man ender med at afgive sine kreditkortoplysninger, så man kan betale (medmindre man ønsker at betale på en anden måde selvfølgelig), og når man har smidt varer i sin digitale indkøbskurv, så får man mulighed for at gå "til kassen". Der står dog følgende under "Køb og Handelsvilkår for forbrugere" på Elgigantens hjemmeside - under punkt 1 "Afgivelse af ordre":

"Når du har afgivet en varebestilling via vores hjemmeside, vil vores system automatisk sende dig en e-mail, hvoraf det fremgår, hvilke produkter du har bestilt.

Alle kontrakter indgås på dansk.

Du skal være opmærksom på, at det automatiske svar (via e-mail) ikke er en juridisk bindende ordrebekræftelse, hvorved en aftale er indgået.

Der er alene tale om en elektronisk kvittering for modtagelse af din bestilling. Elgiganten har derfor mulighed for at annullere bestillingen som følge af trykfejl, tekniske problemer, leveringssvigt og lignende situationer. Bindende ordrebekræftelse/faktura sendes til dig, når vi har afsendt de varer du har bestilt."


Link: http://www.elgiganten.dk/cms/s-FxusGQVt ... forbrugere

Så de bør jo være dækket ind til en vis grad her. Men havde du ikke modtaget ordrebekræftelsen/faktura, TZidakutch. Det synes jeg, du skrev længere tilbage. For har du det, så kan jeg ikke se, at Elgiganten kan løbe fra dette. Så står det jo sort på hvidt her, at du har indgået en bindende kontrakt med dem.

Uanset hvad, så ser jeg frem til at høre mere om denne sag!
Whenever you are feeling blue, jaded and down on your luck, just remember: even the Pope poops!
Ink129
Niveau 6
 
Indlæg: 1306


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Blauwy » 14. jan 2014 15:58

Der står altså;

Du skal være opmærksom på, at det automatiske svar (via e-mail) ikke er en juridisk bindende ordrebekræftelse, hvorved en aftale er indgået.

Der er alene tale om en elektronisk kvittering for modtagelse af din bestilling. Elgiganten har derfor mulighed for at annullere bestillingen som følge af trykfejl, tekniske problemer, leveringssvigt og lignende situationer. Bindende ordrebekræftelse/ faktura sendes til dig, når vi har afsendt de varer du har bestilt.


Den er ikke længere end det.
Blauwy
Niveau 7
 
Indlæg: 3402


Re: købt, men annulleret

Indlægaf tue69 » 14. jan 2014 16:05

Blauwy skrev:Der står altså;

Du skal være opmærksom på, at det automatiske svar (via e-mail) ikke er en juridisk bindende ordrebekræftelse, hvorved en aftale er indgået.

Der er alene tale om en elektronisk kvittering for modtagelse af din bestilling. Elgiganten har derfor mulighed for at annullere bestillingen som følge af trykfejl, tekniske problemer, leveringssvigt og lignende situationer. Bindende ordrebekræftelse/ faktura sendes til dig, når vi har afsendt de varer du har bestilt.


Den er ikke længere end det.


Men er det ikke netop en bindende ordrebekræftelse han har fået (altså bekræftelse nummer 2)?
Billede
tue69
Niveau 9
 
Indlæg: 11124
By: Århus C


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Blauwy » 14. jan 2014 16:12

tue69 skrev:
Blauwy skrev:Der står altså;

Du skal være opmærksom på, at det automatiske svar (via e-mail) ikke er en juridisk bindende ordrebekræftelse, hvorved en aftale er indgået.

Der er alene tale om en elektronisk kvittering for modtagelse af din bestilling. Elgiganten har derfor mulighed for at annullere bestillingen som følge af trykfejl, tekniske problemer, leveringssvigt og lignende situationer. Bindende ordrebekræftelse/ faktura sendes til dig, når vi har afsendt de varer du har bestilt.


Den er ikke længere end det.


Men er det ikke netop en bindende ordrebekræftelse han har fået (altså bekræftelse nummer 2)?


Som jeg har læst fik han den automatiske bekræftelse, og dagen efter en 2. mail der sagde at ordren var annulleret.

Jeg beklager, hvis jeg har taget fejl i den sammenhæng :P

Hov, og han har heller ikke fået besked om at varen er afsendt, og det er derefter handlen er bindende.
Blauwy
Niveau 7
 
Indlæg: 3402


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Ink129 » 14. jan 2014 16:58

Blauwy skrev:
tue69 skrev:
Men er det ikke netop en bindende ordrebekræftelse han har fået (altså bekræftelse nummer 2)?


Som jeg har læst fik han den automatiske bekræftelse, og dagen efter en 2. mail der sagde at ordren var annulleret.

Jeg beklager, hvis jeg har taget fejl i den sammenhæng :P

Hov, og han har heller ikke fået besked om at varen er afsendt, og det er derefter handlen er bindende.


Det er dog det, som det hele står og falder på, som jeg ser det: hvorvidt han kun har fået første mail (kvitteringen), eller om de også fik sendt ordrebekræftelsen/faktura til ham også.

Han skriver, at han har fået ordrebekræftelsen (hans første indlæg) - dog burde varen også være sendt til ham, hvis dette var tilfældet, så det lyder lidt mærkeligt. Har Elgiganten imidlertid sendt ham en ordrebekræftelse MED faktura (også selvom ordren af uvisse årsager egentlig ikke er blevet afsendt), så tror jeg ikke, at de kan løbe fra det, hvis han presser lidt på - især når man tænker på lignende sager, som der er blevet linket til i denne tråd.
Whenever you are feeling blue, jaded and down on your luck, just remember: even the Pope poops!
Ink129
Niveau 6
 
Indlæg: 1306


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Blauwy » 14. jan 2014 17:09

Ordrebekræftelsen er jo automatisk når man bestiller noget. De sender jo ikke varen 1 minut efter du bestiller den. Fakturaen får du med når de fortæller dig at varen ér sendt afsted. Dét er den ikke her. Derfor er det ikke bindende, ifølge Elgiganten selv.

Alle de sager vi har snakket om før kan vi ikke bruge til noget, medmindre han tager sagen op for forbrugerklagenævnet. Det er fællesnævneren for alle de andre sager.
Blauwy
Niveau 7
 
Indlæg: 3402


Re: købt, men annulleret

Indlægaf thetof91 » 14. jan 2014 17:46

Blauwy skrev:Ordrebekræftelsen er jo automatisk når man bestiller noget. De sender jo ikke varen 1 minut efter du bestiller den. Fakturaen får du med når de fortæller dig at varen ér sendt afsted. Dét er den ikke her. Derfor er det ikke bindende, ifølge Elgiganten selv.

Alle de sager vi har snakket om før kan vi ikke bruge til noget, medmindre han tager sagen op for forbrugerklagenævnet. Det er fællesnævneren for alle de andre sager.


Det du for automatisk først er en ordrebestilling/bestillings-ordre eller hvad nu forskellige kalder det..

En ordrebekræftelse er den du for når handlen er gået helt igennem og den er bindende..
thetof91
Niveau 5
 
Indlæg: 1225
By: Kolding


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Blauwy » 14. jan 2014 18:02

thetof91 skrev:
Blauwy skrev:Ordrebekræftelsen er jo automatisk når man bestiller noget. De sender jo ikke varen 1 minut efter du bestiller den. Fakturaen får du med når de fortæller dig at varen ér sendt afsted. Dét er den ikke her. Derfor er det ikke bindende, ifølge Elgiganten selv.

Alle de sager vi har snakket om før kan vi ikke bruge til noget, medmindre han tager sagen op for forbrugerklagenævnet. Det er fællesnævneren for alle de andre sager.


Det du for automatisk først er en ordrebestilling/bestillings-ordre eller hvad nu forskellige kalder det..

En ordrebekræftelse er den du for når handlen er gået helt igennem og den er bindende..


Undskyld, du har helt ret. Det er dårlig formulering fra min side af. Beklager.

Ordet var forkert, til et punkt. Men pointen gælder stadig :)

Edit;
Har lige kigget mine mails igennem fra når jeg har bestilt noget.
Når den automatiske godkendelse kommer igennem, hedder det en ordrebekræftelse.
En bekræftelse på at de har modtaget din ordre.

Elgiganten kalder det en ordrekvittering. Princippet er det samme, uanset hvad de har valgt at kalde det.

Når ordren er sendt får man en faktura på mail. Det er først efter den faktura med headeren "din ordre er sendt", at handlen er bindende.
Blauwy
Niveau 7
 
Indlæg: 3402


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Stefan070483 » 14. jan 2014 18:31

Lad os nu se hvad der sker..!
Jeg tror at vi alle sammen har forstået er der er nogle herinde som synes, at han har handlet i "ond tro" og andre som ikke synes! :-)
Jeg håber at hvis du får den, at du bliver glad for den og tillykke med det gode tilbud..! :-D
Og så håber jeg at du vil dele forløbet med os fremadrettet...

Held og lykke Champ
Stefan070483
Niveau 5
 
Indlæg: 1034


Re: købt, men annulleret

Indlægaf TZidakutch » 14. jan 2014 18:43

det er rigtigt forstået jeg har fået den automatiske mail der siger den ikke er juridisk bindende.. men efterfølgende modtog jeg mail nummer 2, som beskriver sig selv som "denne faktura gælder også som reklamations bevis" hvilket må betyde den også gælder som den bindene mail.

De skriver jo efter bestilling modtager du en automatisk mail, som ikke gælder som en juridisk bindene. og jeg har modtaget 2.
Jeg ved ikke, hvilke våben der vil blive brugt i 3 verdenskrig......Jeg ved bare at 4 verdenskrig vil blive udkæmpet med køller! Billede
TZidakutch
Niveau 4
 
Indlæg: 558
By: Silkeborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Ink129 » 14. jan 2014 18:55

Blauwy skrev:Ordrebekræftelsen er jo automatisk når man bestiller noget. De sender jo ikke varen 1 minut efter du bestiller den. Fakturaen får du med når de fortæller dig at varen ér sendt afsted. Dét er den ikke her. Derfor er det ikke bindende, ifølge Elgiganten selv.

Alle de sager vi har snakket om før kan vi ikke bruge til noget, medmindre han tager sagen op for forbrugerklagenævnet. Det er fællesnævneren for alle de andre sager.


Og du har muligvis ret - jeg indrømmer, at jeg ikke vil udtale mig så sikkert som dig i denne sag, da jeg ikke kender de nærmere omstændigheder. Guderne må vide, at jeg har taget fejl før.

Det eneste, som jeg mener, at vi kan være sikre på, er, at TZidakutch har modtaget en automatisk kvittering/ordrebestilling/bestillingsbekræftelse (eller hvad det nu hedder), da han bestilte ordren. Denne er ikke bindende ifølge Elgiganten - det står klart og tydeligt under deres købs- og handelsvilkår. Hermed vil TZidakutch ikke kunne få varen til den ønskede pris, for, som du jo rigtig nok skriver, så sendes varen ikke ud med det samme, og derfor modtager han ikke en ordrebekræftelse/faktura sekundet efter at have modtaget sin kvittering.

Han skriver dog på side 1 og 2 i denne tråd, at han har modtaget både ordrebekræftelse og faktura fra Elgiganten efter at have modtaget kvitteringen - sikkert ikke 1 sekund efter bestilling, men muligvis senere på dagen. Varen er dog ikke blevet sendt, hvilket jeg heller ikke kan forstå, for det burde den have været, hvis han har modtaget ordrebekræftelse og faktura - det lyder helt sikkert mærkeligt. Måske TZidakutch taler usandt her eller blander tingene sammen sådan, at han tror, at tingene forholder sig sådan uden, at de rent faktisk gør det - det vides ikke, men hvorfor skulle han dog decideret lyve? (og ikke, at nogen her anklager ham for det - jeg "tænker bare højt" på skrift her :wink:)

Er sagen dog sådan, at han har modtaget ordrebekræftelse og faktura UDEN af varen er blevet sendt/har nået at forlade Elgigantens lager (og jeg ved stadig ikke, hvordan dette er sket, men lad os nu sige, at dette virkelig er situationen, for sådan forstår jeg den i hvert fald lige pt.), så vil jeg tro, at den stadig er bindende.

Der står dog ordret i Elgigantens købs- og handelsvilkår:

"Bindende ordrebekræftelse/faktura sendes til dig, når vi har afsendt de varer du har bestilt."

Der er muligvis en tolkningssag i dette: er ordrebekræftelsen/fakturaen dermed bindende i sig selv, når den sendes (også selvom varen ved uforklarlige årsager ikke forlader lageret alligevel), eller er den kun bindende, når varen er sendt? For det er jo konkret det, der står: at den bindende ordrebekræftelse først sendes, når ordren er blevet sendt. Er den dermed ikke bindende, hvis ordren af en eller anden grund ikke er blevet sendt alligevel? Ordkløveri, vil jeg sige, men alligevel...
Hvis ordrebekræftelse og faktura er sendt, så vil jeg mene, at ordren burde være solgt til TZidakutch, og Elgiganten kan dermed ikke gøre mere, men verden styres ikke ud fra, hvad jeg mener... desværre :P

Men jeg ved heller ikke, om det overhovedet er muligt at modtage en ordrebekræftelse fra Elgiganten uden at varen sendes, da jeg ikke kender deres system - jeg kan kun gå ud fra, hvad TZidakutch skriver og forstå situationen ud fra dette. Kun TZidakutch har den fulde forståelse og overblik over forløbet/sagen. Vi andre kan kun gisne, og derfor kan vi jo blive ved med at diskutere.

Derfor lader jeg den også ligge her med dette "TL;DR/cool-story-bro"-indlæg, som jeg igen har fået skrevet. Sådan her forstår jeg imidlertid situationen, og er den virkelig sådan, så mener jeg personligt, at TZidakutch bør gå Elgiganten lidt på klingen og se, hvad der sker.

Vi må se, hvad der sker, som Stefan070483 også skriver :wink:
Whenever you are feeling blue, jaded and down on your luck, just remember: even the Pope poops!
Ink129
Niveau 6
 
Indlæg: 1306


Re: købt, men annulleret

Indlægaf TZidakutch » 14. jan 2014 20:00

det ser ud til de er ved at løbe tør for undskyldninger, da de mails jeg modtager bliver kortere og kortere, og den sidste ikke have et argument men bare sagde "du handlede i ond tro".

Så vil jeg svare til ovenstående post, omkring hvorvidt jeg lyver eller ej, jeg handler normalt ikke i en netbutik da jeg ikke har oprettet mit kort, til at kunne handle på nettet, og derved at nødsaget til at låne andres fordi jeg er doven. og som i ved skal man have oprettet det der "super" sikkerheds noget, før man kan handle på elgiganten.dk. men ihvertfald, så under denne handel (hvis andre kender deres mail system) så modtog jeg den automatiske ordre bekræftelse der bliver kaldt "kvittering" i emnet på mail, og nogle timer senere modtager jeg en nr. 2 mail, der hedder "kvittering for ordre nummer **********" er det ikke de normale 2 mails man ville modtage under en handel med en net butik? mere specifikt Elgiganten.dk, er må være nogle stykker der har mail/handlet der som ved det :)
Jeg ved ikke, hvilke våben der vil blive brugt i 3 verdenskrig......Jeg ved bare at 4 verdenskrig vil blive udkæmpet med køller! Billede
TZidakutch
Niveau 4
 
Indlæg: 558
By: Silkeborg


ForegåendeNæste

Tilbage til Shoperfaringer

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster