Xboxlife forum

købt, men annulleret

Her har du muligheden for at dele dine erfaringer om diverse spil shops!

Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 13. jan 2014 16:39

Det der god og ond tro, kan i godt pakke sammen. Der var jo ikke advokater til hvis det var så nemt, at finde et facit. De har sat noget til salg til en billig pris. De har sendt en ordrebekræftelse ud til kunden hvor de bekræfter at de har en aftale på varen og prisen på denne. Sådan en aftale er bindende. Så kan de ikke umiddelbart bare komme ud af den. At handle på nettet er præcis lige så bindende som at finde et vare til 1 kr., i Netto.
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Morten Skou » 13. jan 2014 16:49

Bavi skrev:Det der god og ond tro, kan i godt pakke sammen. Der var jo ikke advokater til hvis det var så nemt, at finde et facit. De har sat noget til salg til en billig pris. De har sendt en ordrebekræftelse ud til kunden hvor de bekræfter at de har en aftale på varen og prisen på denne. Sådan en aftale er bindende. Så kan de ikke umiddelbart bare komme ud af den. At handle på nettet er præcis lige så bindende som at finde et vare til 1 kr., i Netto.


Jeg synes også at jeg har læst, at hvis butikken først har sendt den endelige ordrebekræftelse (og i det her tilfælde har de også hævet pengene), så skal de rent faktisk levere produktet :D

Men prøv den da ved forbrug.dk og se hvad der sker?

Hvad købte du (link?), og hvad måtte du slippe for det?
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Re: købt, men annulleret

Indlægaf TZidakutch » 13. jan 2014 16:57

snuppede den bærbar de havde på tilbud i sidste uge til 2999kr for 399 kroner, og når der står maks 1 stk/kunde hvordan skulle jeg så tro det var andet end et virkeligt godt tilbud?

Rettelse: - de har ikke hævet pengene men reserveret dem (de er stadig reserveret på trods af at varen allerede er blevet annulleret)

- Jeg venter lige med forbrug.dk til jeg har forsøgt bare at maile mig frem til en løsning med dem hvis det er muligt, mne hvis de stadig nægter at give mig mit produkt, må den jo ad den vej :)
Jeg ved ikke, hvilke våben der vil blive brugt i 3 verdenskrig......Jeg ved bare at 4 verdenskrig vil blive udkæmpet med køller! Billede
TZidakutch
Niveau 4
 
Indlæg: 558
By: Silkeborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Ink129 » 13. jan 2014 17:49

Bavi skrev:Det der god og ond tro, kan i godt pakke sammen. Der var jo ikke advokater til hvis det var så nemt, at finde et facit. De har sat noget til salg til en billig pris. De har sendt en ordrebekræftelse ud til kunden hvor de bekræfter at de har en aftale på varen og prisen på denne. Sådan en aftale er bindende. Så kan de ikke umiddelbart bare komme ud af den. At handle på nettet er præcis lige så bindende som at finde et vare til 1 kr., i Netto.


Er god og ond tro virkelig så nemt at finde et facit på? Kan det ikke være kringlet at vurdere, hvorvidt noget er god eller ond tro? Jeg spørger kun, da jeg selv ikke rigtig har den store forstand på, i hvilket omfang god og ond tro faktisk kan benyttes af køber og/eller sælger.

Men TZidakutch bør helt sikkert følge op på denne sag, da jeg også er overbevist om, at han godt kan få medhold i den, hvis sagen forholder sig som beskrevet. Du har fundet et godt tilbud - en såkaldt "rablende lav pris" - og med Bavis ord om, at ordrebekræftelsen er så bindende, som den er, så bare kør på!

Giv da endelig også en update her, som sagen skrider frem, så vi andre også kan høre, hvordan den ender. Håber på det bedste for dig :wink:
Whenever you are feeling blue, jaded and down on your luck, just remember: even the Pope poops!
Ink129
Niveau 6
 
Indlæg: 1306


Re: købt, men annulleret

Indlægaf TZidakutch » 13. jan 2014 17:55

tak tak! lad tasterne slides ned, starter nu ;)
Jeg ved ikke, hvilke våben der vil blive brugt i 3 verdenskrig......Jeg ved bare at 4 verdenskrig vil blive udkæmpet med køller! Billede
TZidakutch
Niveau 4
 
Indlæg: 558
By: Silkeborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 13. jan 2014 18:35

Ink129 skrev:
Bavi skrev:Det der god og ond tro, kan i godt pakke sammen. Der var jo ikke advokater til hvis det var så nemt, at finde et facit. De har sat noget til salg til en billig pris. De har sendt en ordrebekræftelse ud til kunden hvor de bekræfter at de har en aftale på varen og prisen på denne. Sådan en aftale er bindende. Så kan de ikke umiddelbart bare komme ud af den. At handle på nettet er præcis lige så bindende som at finde et vare til 1 kr., i Netto.


Er god og ond tro virkelig så nemt at finde et facit på? Kan det ikke være kringlet at vurdere, hvorvidt noget er god eller ond tro?


Skriver netop det er svært. Måske det ikke fremstår tydeligt nok. Denne misforståelse skulle hermed gerne være dementeret.
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 13. jan 2014 18:37

TZidakutch skrev:tak tak! lad tasterne slides ned, starter nu ;)


Hvis du vil have en hånd med, så må du gerne prøve at smide dit udkast op herinde. Kigger herinde den næste times tid.
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf j.rath » 13. jan 2014 18:50

Come on. Du køber en computer til 399 kr som har en normalpris af 2999 kr. Det er en prisforskel på 87%.
Medmindre det er et køtilbud, eller noget i den retning hvor det er skiltet, så har du jo 100% handlet i ond tro. og ja, det er så enkelt.

Elgiganten, og alle andre større kæder har prøvet det show her før. Du får samme et nej. De har jurister der sidder og arbejder med sådan noget, så de ikke får deres fingre i klemme.

Spar krudtet og find en anden computer :)
j.rath
Niveau 2
 
Indlæg: 195


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 13. jan 2014 18:57

j.rath skrev:Come on. Du køber en computer til 399 kr som har en normalpris af 2999 kr. Det er en prisforskel på 87%.
Medmindre det er et køtilbud, eller noget i den retning hvor det er skiltet, så har du jo 100% handlet i ond tro. og ja, det er så enkelt.

Elgiganten, og alle andre større kæder har prøvet det show her før. Du får samme et nej. De har jurister der sidder og arbejder med sådan noget, så de ikke får deres fingre i klemme.

Spar krudtet og find en anden computer :)


Nu handler det jo heldigvis om argumenter og ikke hvad du mener er det enkle svar. Juristerne ved udmærket godt at de er på skideren i det de har sendt en ordre bekræftelse. Elgiganten og deres smarte jurister kunne indrette deres hjemmeside med ordene 'Dette er en opfordring til at gøre tilbud' men så kloge er de åbenbart ikke.
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf VIC » 13. jan 2014 19:07

Hvis du har prøvet at købe en bærbar til 399,- som har en normalpris på 2999,- kan du godt droppe det.
De skriver helt sikker at de tager forbeholde for skrivefejl og differencen er så stor her, at det åbenlyst ikke må være en fejl.
Hvis den havde kostet 2399,- så havde det været en anden snak.

Og den med god/ond tro er god nok og blevet prøvet i retten flere gange. Da vi havde om købeloven under min uddannelse studerede vi en sag, hvor en gut var gået ind i Fona (eller Merlin) og der havde stået tre fjernsyn oven på hinanden med et prisskilt på det ene.
Der mente han at prisen måtte gælde for alle tre fjernsyn samlet, hvilket også kan diskuteres iht. markedsføringsloven, da skiltning af priser som udgangspunkter er bindende, men prisen, som allerede var en tilbudspris og jo per styk, ville være så ualmindeligt lav, at køber burde indse at det ikke var for alle tre. Derfor blev der dømt at han handlede i ond tro og butikken fik medhold.


Reglerne omkring markedsføringsloven er lidt nogle andre for netbutikker, men de kan stadig undskylde sig for trykfejl.

Og du siger at pengene er reserveret? Jeg går så ud fra at du har betalt med et Visa Elektron eller lignende kreditkort og ikke et debitkort som Dankort? I så fald er det måden kortet fungerer på og butikken kan ikke klandres for det. Med et Dankort er det mulighed for overtræk og butikken er derfor sikret sine penge. Det er der ikke med Visa Elektron, så når der betales, checkes der om der er penge nok på kortet. Hvis det er tilfældet, reserveres beløbet på din konto indtil transaktionen kan blive gennemført (i bankens åbningstid efter varen er sendt). For når der ikke er mulighed for overtræk kan du jo have brugt alle dine penge og butikken kan ikke trække pengene når de sender varen. Så det er 'working as intended'.
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things... Except my X360!!!
VIC
Niveau 3
 
Indlæg: 221
By: Horsens


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 13. jan 2014 19:12

VIC skrev:Hvis du har prøvet at købe en bærbar til 399,- som har en normalpris på 2999,- kan du godt droppe det.
De skriver helt sikker at de tager forbeholde for skrivefejl og differencen er så stor her, at det åbenlyst ikke må være en fejl.
Hvis den havde kostet 2399,- så havde det været en anden snak.

Og den med god/ond tro er god nok og blevet prøvet i retten flere gange. Da vi havde om købeloven under min uddannelse studerede vi en sag, hvor en gut var gået ind i Fona (eller Merlin) og der havde stået tre fjernsyn oven på hinanden med et prisskilt på det ene.
Der mente han at prisen måtte gælde for alle tre fjernsyn samlet, hvilket også kan diskuteres iht. markedsføringsloven, da skiltning af priser som udgangspunkter er bindende, men prisen, som allerede var en tilbudspris og jo per styk, ville være så ualmindeligt lav, at køber burde indse at det ikke var for alle tre. Derfor blev der dømt at han handlede i ond tro og butikken fik medhold.


Reglerne omkring markedsføringsloven er lidt nogle andre for netbutikker, men de kan stadig undskylde sig for trykfejl.

Og du siger at pengene er reserveret? Jeg går så ud fra at du har betalt med et Visa Elektron eller lignende kreditkort og ikke et debitkort som Dankort? I så fald er det måden kortet fungerer på og butikken kan ikke klandres for det. Med et Dankort er det mulighed for overtræk og butikken er derfor sikret sine penge. Det er der ikke med Visa Elektron, så når der betales, checkes der om der er penge nok på kortet. Hvis det er tilfældet, reserveres beløbet på din konto indtil transaktionen kan blive gennemført (i bankens åbningstid efter varen er sendt). For når der ikke er mulighed for overtræk kan du jo have brugt alle dine penge og butikken kan ikke trække pengene når de sender varen. Så det er 'working as intended'.


Du taler med garanti om Fonadommen... Den dom handlede jo i sidste instans om, at der var blevet taget billeder af skiltningen i vinduespartiet. Dermed ønskede man implicit at klynge forhandleren op på skiltningen = Handler i ond tro. Men det var jo dømt i både byret og (vidst nok?) landsret, til medhold for forbruger.

Du kan aldrig generelt ansvarsfraskrive.
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf TZidakutch » 13. jan 2014 19:33

mester, hvis de laver én fejl, hvordan lykkedes det dem så at lave en faktura og det hele samt "opkræve" mine penge, i samme fejl? det alligevel en meget uheldig dag de havde så?

og det med til meget billig penge, de ikke mere end 3 uger siden de havde telefon og computer i kø tilbud, og når deres slogan er "vi vil være billigst" samt "absurd lave priser" og hvad de ellers laver af slogans, kan jeg ikke se jeg handlede i andet end god tro. -simpelt
Jeg ved ikke, hvilke våben der vil blive brugt i 3 verdenskrig......Jeg ved bare at 4 verdenskrig vil blive udkæmpet med køller! Billede
TZidakutch
Niveau 4
 
Indlæg: 558
By: Silkeborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf TZidakutch » 13. jan 2014 19:36

i den første mail står der "vi tager forbehold for trykfejl" men i den anden amil står der intet udover, min faktura og den gælder som reklamations bevis..

- Så må man næsten forvente den går igennem siden et mail skrevet i hånden ikke gælder som en tastefejl?
Jeg ved ikke, hvilke våben der vil blive brugt i 3 verdenskrig......Jeg ved bare at 4 verdenskrig vil blive udkæmpet med køller! Billede
TZidakutch
Niveau 4
 
Indlæg: 558
By: Silkeborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf dantyr » 13. jan 2014 19:47

Hvad nu hvis du selv ved en vare havde sat den til 10 stk hvor du kun skulle have en? Skulle du så ikke have muligheden for at fortryde købet selv om du havde trykket på ok?
I min verden går ting begge veje
dantyr
Niveau 3
 
Indlæg: 211


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Elgaard » 13. jan 2014 19:51

Bavi skrev:Det der god og ond tro, kan i godt pakke sammen.


Langt fra endda. "Ond tro" er som sådan knap nok nødvendigt, det eneste der skal til før en sælger kan annullere en aftale er at argumentere for at køber burde have vidst prisen var en fejl. Fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside:

"6.3.1. Ved forbrugerens accept af tilbud i internetbutikker, indgås der en bindende aftale mellem parterne. Såfremt en af parterne har begået fejl og den anden part indså eller burde have indset dette, vil aftalen kunne blive tilsidesat."
Billede
Elgaard
Niveau 7
 
Indlæg: 2000
By: Randers


ForegåendeNæste

Tilbage til Shoperfaringer

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster