Xboxlife forum

Katte problem 2..

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Katte problem 2..

Indlægaf Kh4zy » 29. nov 2012 22:15

Hey alle.

Ja jeg har en stor diskussion derhjemme omkring hvor vidt vores killing skal opdrages. Hun er 4 måneder og 6 dage gammel.
Hun har den idé at det er sjovt at gøre det hun ikke må selvom hun godt ved det. Har prøvet at opdrage venligt og smilende i over en måned nu, med intet held.

Jeg har næsten en ny indkøbt sprit ny Razor Imperator Mus til 5-600kr der nu er tykket i stykker i ledningen. Der var sku ikke noget at gøre ved det fordi hun gjorde det om natten, men jeg opdagede det først om morgenen, så der var ikke en måde at buste hende der. Jeg ved godt at killinger i del alder har ømme bisser, men jeg været på vagt når det gælder den mus, da hun har vist stor interesse for den imens jeg gamede, eller bare sad ved computeren og endda prøvet at bide i den op til flere gange hvor hun får mange chancer, hvor jeg løfter hende væk,men giver et lille ekstra skub for at vise at det må hun ikke. Men ellers så sætter jeg hende ud på badeværelset med lukket dør i en halv times tid indtil hun er faldet ned igen.

Men jeg har indtil videre indtil igår aftes ellers prøvet at opdrage hende med et smil på munden og en lidt hævet stemme men nu er min tålmodighed snart brugt op. Jeg har taget hende i nogle ting som hun slet ikke må, OP TIL FLERE GANGE. Jeg tror at jeg nok buster hende 5-6 gange om dagen, med den samme ting og det er med flere forskellige ting men igår aftes blev jeg sku aggresiv. Jeg yder normalt ikke vold overfor dyr, men igår fik hun altså en i siden og blev selvfølgelig bange. Jeg smed hende så ud på badeværelset der i 5-10 minutters tid indtil jeg var faldet ned igen og fik dårlig samvittighed over at jeg havde gjort det så åbnede stille roligt døren og gik over til hende stille og rolig og ville snakke med hende og snakkede selvfølgelig lavt og lød venlig, fordi jeg havde det sku ikke godt med mig selv over det, så alt blev godt igen og håbede på at hun glemte det der var sket, da jeg selvfølgelig ikke ønsker en sky kat.

Men hvad kan jeg egentlig gøre ved dette? Selvom at jeg konsekvent gør noget hver gang hun gør noget forkert hvor jeg tydeligt kan se på hende at hun godt ikke må det. F.eks hvis hun går oppe på bordet eller andre steder hun ikke må, og jeg rejser mig op fra sofaen og direkte kigger på hende, krybber hun sig sammen da hun godt ved at hun slet ikke må.

Jeg er helt lost. Turen på badeværelset virker ikke rigtig og hun bliver konstant ved med ting hun ikke må selvom hun godt ved det.

Jeg håber at en erfaren kattenejer kan hjælpe mig da jeg virkelig ønsker mig en opdraget kat i fremtiden!

På forhånd tak :)
Kh4zy
Niveau 3
 
Indlæg: 225


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Jibla » 29. nov 2012 22:19

Jeg bliver SÅ harm over at du slår din kat. Du har vist ikke sat dig ind i at have en kat før du anskaffede dig en killing.
Du kan ikke tillægge hende menneskelige egenskaber/følelser.

Tag den på http://www.kattegale.dk
Senest rettet af Jibla 29. nov 2012 22:28, rettet i alt 2 gange.
Billede
Jibla
Niveau 7
 
Indlæg: 4856


Re: Katte problem 2..

Indlægaf spif2001 » 29. nov 2012 22:20

Katte er ikke hunde. Du kan ikke opdrage dem til aldrig at gøre et eller andet. Katte er deres egen. Nyd det eller lad være med at have kat.

Jeg bøvlede også med mine katte i en lejlighed i nogle år, indtil jeg flyttede i hus og de blev ude-katte. Så var det slut med balladen.
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Kh4zy » 29. nov 2012 22:29

Jibla skrev:Jeg bliver så harm over at du slår din kat. Du har vist ikke sat dig ind i at have en kat før du anskaffede dig en killing.
Du kan ikke tillægge hende menneskelige egenskaber/følelser.

Tag den på http://www.kattegale.dk


Som skrevet i min forklaring, er jeg da også ked af det Jibla, så du behøver ikke at pointere dette...
Kh4zy
Niveau 3
 
Indlæg: 225


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Jibla » 29. nov 2012 22:38

Kh4zy skrev:Som skrevet i min forklaring, er jeg da også ked af det Jibla, så du behøver ikke at pointere dette...


Jeg har været frivillig på et dyreværn og hvis du vidste hvor ofte en kat bliver aflivet fordi at den er skræmt og aggressiv pga en elendig ejer, så ville du også blive harm.

Men.

Du kan gemme de ting hun ikke må bide i om natten, (headset, mus, keyboard, opladere og andet der kan give stød (fx strømskinner)).

Mine katte holdt op med at bide i ledninger da de blev 6-8 måneder. Alternativt kan du købe legetøj / mad hvor hun kan bruge tænderne.

I forhold til bordet så skal du løfte hende ned hver gang - hun forstår ikke dit kropssprog. Alternativt kan du købe en farverig vandpistol (de billige fra Fætter BR) og sprøjte på hende med den. Derefter ligger du den synligt de steder hvor hun ikke må være.

Men seriøst - lån en bog om katte og opdræt/opdragelse, og gå ind på http://www.kattegale.dk - der sidder SÅ mange eksperter derinde som deler frit ud af deres viden. Tag ansvar og du vil få et meget bedre forhold til din kat. Hvis du fortsætter sådan her, så får du en skræmt kat der frygter dig.

Samtidig vil jeg anbefale dig at få fat i en klikker og træne med hende. Timeouts hjælper aldrig!

Når man har en kat, og især en inde kat, så vil du bare oftere skulle støvsuge, tørre borde og andet af, for hun vil helt sikkert sidde på det bord og slikke sig i numsen når du ikke er hjemme. :)
Billede
Jibla
Niveau 7
 
Indlæg: 4856


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Lord Alla » 29. nov 2012 23:17

For år tilbage mente min kone, at vi skulle tage et smut ud og kigge på katte. Før jeg så mig om, var Buster på vej hjem i vores bil. Vi gav ham navnet Vito - efter dig, mig og vi to, men jeg ved i dag (6 år senere), at Vito nu mere er inspireret af Vito Corleone; måske tilmed en reinkarnation af donnen :-).
Anyways, han var pure trouble, mens han var indekat; nævnes kan, at jeg boltede et skab fuld af arvet porcelæn fra bedstemors bryllup i 1920 fast til væggen, idet han gentagne gange var ved at kippe lortet ved at hoppe monsterlængde fra trappen og hen på toppen af skabet og ved landingen sætte skabet i voldsom bevægelse. Han har også kostet mig en ny håndvask (og dyrekøbt erfaring udi problemer ved ikke at slukke for vandet ved installation af armatur), idet han ikke vil tolerere plukkede blomster. På badeværelset, placeret 40 cm. over håndvasken, havde min kone sat en vase plukkede blomster. Om natten vågner jeg i ultimativ dødsangst ved et højt brag, tror rockere eller romaer finder min lejlighed lidt for interessant, men opdager (heldigvis?), at Vito har kørt vasen lige igennem håndvasken - WTF!!! Haha, han smadrede også et antikt spejl, der skulle skifte plads og derfor (nok mere dovenskab) stod natten over - endnu en opvågning til eventuelle gunmen...
Moralen - hvis sådan noget findes udi kattesnak omhandlende Vito C. - at katte har svært ved at være inde (hele tiden). Vi aktiverede ham alt det, vi orkede med kattelegetøj og erhvervede også en sele (rundt om bryst og forben) og snor og gik ture med ham... Vigtig note: Tur med kat kræver, at du ikke lider af socialangst, zenofobi eller ikke magter at være i centrum. Jøsses, hvad jeg ikke har måtte udstå af pinligheder, spydigheder og snakken med gamle damer. Katten Vito synes dog, det var fedt.
Vito er stadig min lille Corleone den dag i dag, men vi er flyttet i hus og derfor er han også blevet udekat. At han er startet inde (2 år) har dog gjort - og jeg ved egentlig ikke en skid om rigtigheden i følgende udsagn - at han er en udekat, der holder sig meget tæt på hjemmet og derfor ikke skal krydse veje og andet med biler, som han heldigvis er hundeangst for.
Memory lane - før det kammer helt over, dog nok for sent, så er rådet, at du køber en forstøver, der i al sin enkelthed deler vand til fin støvregn. Vandpistolen, som også anbefalet, har den ulempe, at du skal bo i et vådrum. Forstøverens vand er næsten væk, før det rammer gulv og/eller vægge. Vito fik faktisk respekt for den, og på den måde lærte han, at borde ikke er gang-territory. Forstøveren er for længst gemt væk, men når Vito opdages på borde, så hopper han ned. I don't blame him - dyret har vist ingen korttidshukommelse! :-)
Held og lykke med din kat - alt i alt sgu et klasse dyr...
Lord Alla
Niveau 4
 
Indlæg: 303
By: Cyberspace


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Jibla » 29. nov 2012 23:26

Lord Alla skrev:Vito er stadig min lille Corleone den dag i dag, men vi er flyttet i hus og derfor blev han også udekat. At han er startet inde (2 år) har dog gjort - og jeg ved egentlig ikke en skid om rigtigheden i følgende udsagn - at han er en udekat, der holder sig meget tæt på hjemmet og derfor ikke skal krydse veje og andet med biler, som han heldigvis er hundeangst for.


Ellers en dejlig historie! :)

Det er mere eller mindre random om katte holder sig tæt på hjemmet, og man kan desværre ikke lære katte at være bange for biler. Normalt vil de være opmærksomme på støj, men hvis de fx. bliver jaget af en anden kat eller selv er ude og jage, så kan det desværre ske at de løber ud på en trafikkeret vej. Måske er han den mere dominerende type som blot patruljerer i hans område. :)

Men ja. Indekatte skal aktiveres og man skal næsten 'katte sikre' sit hjem. Det kan også anbefales at få en makker til sin indekat, og især et søskendepar kan være godt så frem at det er muligt fra start af.

Personligt har jeg ikke planter længere, da de sjældent overlever en nat. Mine sover ofte oven på et skab lige ved siden af min seng, og er da vågnet 2-3 gange ved at de står deroppe og brækker hårbolde udover min seng, det er ren hygge. ;)

Katteejere og kommende katteejere (der sidder og læser med) vil have godt af at læse denne pjece fra DDAA;
http://www.ddaa.dk/images/stories/webdo ... r_2012.pdf
Billede
Jibla
Niveau 7
 
Indlæg: 4856


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Kh4zy » 30. nov 2012 06:34

Jibla skrev:
Kh4zy skrev:Som skrevet i min forklaring, er jeg da også ked af det Jibla, så du behøver ikke at pointere dette...


Jeg har været frivillig på et dyreværn og hvis du vidste hvor ofte en kat bliver aflivet fordi at den er skræmt og aggressiv pga en elendig ejer, så ville du også blive harm.

Men.

Du kan gemme de ting hun ikke må bide i om natten, (headset, mus, keyboard, opladere og andet der kan give stød (fx strømskinner)).

Mine katte holdt op med at bide i ledninger da de blev 6-8 måneder. Alternativt kan du købe legetøj / mad hvor hun kan bruge tænderne.

I forhold til bordet så skal du løfte hende ned hver gang - hun forstår ikke dit kropssprog. Alternativt kan du købe en farverig vandpistol (de billige fra Fætter BR) og sprøjte på hende med den. Derefter ligger du den synligt de steder hvor hun ikke må være.

Men seriøst - lån en bog om katte og opdræt/opdragelse, og gå ind på http://www.kattegale.dk - der sidder SÅ mange eksperter derinde som deler frit ud af deres viden. Tag ansvar og du vil få et meget bedre forhold til din kat. Hvis du fortsætter sådan her, så får du en skræmt kat der frygter dig.

Samtidig vil jeg anbefale dig at få fat i en klikker og træne med hende. Timeouts hjælper aldrig!

Når man har en kat, og især en inde kat, så vil du bare oftere skulle støvsuge, tørre borde og andet af, for hun vil helt sikkert sidde på det bord og slikke sig i numsen når du ikke er hjemme. :)


Jeg gemmer skam mine ting. Men det var en engangs forestilling og kælede og krammede hende for at sige undskyld, så var sku ked af det
Kh4zy
Niveau 3
 
Indlæg: 225


Re: Katte problem 2..

Indlægaf jsejrup » 30. nov 2012 08:00

har selv kat og kan slet slet ikke forstå mennesker synker så dybt som til og slå/gøre dyr fortræd det er uden for min fatteevne....

Burde godt nok ha en dårlig smag i munden sorry for rant, men en ting jeg ikke kan ha er dyremishandling....,.....................
Billede
jsejrup
Niveau 4
 
Indlæg: 416


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Stubkier » 30. nov 2012 08:07

Har selv haft kat hele min barndom. Et højt FY og et sprøjt med noget vand kommer man meget meget langt med :)
Stubkier
Niveau 2
 
Indlæg: 143


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Lord Alla » 30. nov 2012 08:33

jsejrup skrev:har selv kat og kan slet slet ikke forstå mennesker synker så dybt som til og slå/gøre dyr fortræd det er uden for min fatteevne....

Burde godt nok ha en dårlig smag i munden sorry for rant, men en ting jeg ikke kan ha er dyremishandling....,.....................


Jeg tror, at manden efterhånden har forstået... Det er nu så ganske nemt at være moralsk korrekt og etisk et vidunderbarn, når man sidder foran et tastatur. Slap nu af med de fordømmende kommentarer, for han spørger jo om hjælp til at forbedre sig.
Lord Alla
Niveau 4
 
Indlæg: 303
By: Cyberspace


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Vestergaard » 30. nov 2012 09:25

Vi har også killinger i huset lige nu, og jeg kan udemærket godt forstå at du kan blive frustreret.
Når katten sidder på bordet og man får øjenkontakt, og kan se, at de godt ved at det er forkert. Den ene springer selv ned nu, når jeg er på vej over for at fjerne hende. Den anden er ikke lige så kvik.
Jeg tror også at jeg skal have fat i en forstøver. Jeg har prøvet at sprøjte vand i hovedet på den ene med et par fingre, men det havde absolut ingen effekt!

Mit største problem er dog, at jeg ikke kan få dem til at bruge kradsebrættet.
Billede
Vestergaard
Niveau 7
 
Indlæg: 3334
By: Esbjerg


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Erroneus » 30. nov 2012 09:37

jsejrup skrev:har selv kat og kan slet slet ikke forstå mennesker synker så dybt som til og slå/gøre dyr fortræd det er uden for min fatteevne....

Burde godt nok ha en dårlig smag i munden sorry for rant, men en ting jeg ikke kan ha er dyremishandling....,.....................

Dyremishandling? Lad os starte en social netværks kampagne og kalde den Kh4zy 2013!
Hold nu op :roll:
Billede
Erroneus
Niveau 6
 
Indlæg: 1683
By: Nyborg


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Incubus » 30. nov 2012 10:00

Yes en forstøver er altid en god ting. Min ene kat hader den, og hvis man tager den op flygter han omgående.
Vi havde også problemer med ham da han var yngre. Han er også indekat og tror ganske enkelt han kedede sig for meget. Så han lavede enormt meget ballade, angreb min kone når hun gik i seng, bed i ledninger og væltede alt på hans vej. Og han er vel at mærke en skovkat, så en temmelig stor kat der terroriserede alt.
Så fik vi en kat til, fra den ene dag til den anden stoppede al balladen.
Det var åbenbart bare en legekammerat der skulle til.

Når det så er sagt så laver katte altså ballade, og de er en udgift med alt det skidt de ødelægger.
Det er jo en kat og man kan sgu ikke ræsonnere med kræet.

Det lidt vores ødelægger bliver nu til fulde opvejet af deres altid enormt underholdende adfærd.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Incubus
Niveau 3
 
Indlæg: 249


Re: Katte problem 2..

Indlægaf Jibla » 30. nov 2012 11:39

Vestergaard skrev:Mit største problem er dog, at jeg ikke kan få dem til at bruge kradsebrættet.


Få fat i noget catnip på spray og et kradsebræt til killinger, så frem at du bruger et stort et til voksne katte. :)

http://www.petdreams.dk/catnip-genialt- ... atten.html
Billede
Jibla
Niveau 7
 
Indlæg: 4856


Næste

Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster

cron