Xboxlife forum

Gode råd til mundtlig matematik c?

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf Meistar » 23. maj 2012 13:52

Hey alle ;)

Jeg skal op i mundtlig matematik c i morgen. Jeg har aldrig været en haj til matematik, og dette her år hvor jeg har haft det må jeg ærlig indrømme at jeg fattede brik.

Jeg har så brugt en masse tid med eksamensspørgsmålene, som vi har fået udleveret 2 måneder før, på at læse op. Jeg har haft en ven til at kigge tingene igennem med mig, og jeg har nu nogenlunde styr på det.

Nu er det sådan at jeg skal op i morgen og trækker et af de spørgsmål jeg har læst op på. Jeg får så 20 minutters forberedelse, og så skal jeg ellers ind og redegøre, forklare osv.

Jeg må IKKE læse op fra noterne (selvfølgelig), og jeg skal så vidt muligt styrer det hele selv uden at kigge i noterne.
Jeg er som sagt ikke skarp til matematik, og selvom jeg føler jeg har styr på det, så har jeg nu siddet og øvet mig, og jeg kan godt mærke at jeg ikke helt kan holde mig fra papirerne hvis jeg lige skal huske en formel eller andet.

Så derfor spørg jeg nu:

Har i nogle gode råd? Hvordan kan jeg score gode point ? Er der noget man kan gøre hvis man har virkelig svært ved ikke at holde sig lidt til sine noter? :)

Tusind tak !
Meistar
Niveau 7
 
Indlæg: 2343
By: Los Angeles


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf loonitunius » 23. maj 2012 13:59

well som med alle andre eksamner, LAD som om du har styr på det hele, osse selv om du ikke har, dog skal du self prøve at havde styr på det.
Billede
loonitunius
Niveau 6
 
Indlæg: 1583


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf jonas12 » 23. maj 2012 14:02

du må godt kigge i dine noter til formler og sådan du skal bare forklare hvad du gør. og self ikke bare stå og læse det højt :)
Billede
jonas12
Niveau 5
 
Indlæg: 863
By: Kolding


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf TiringPlague108 » 23. maj 2012 14:05

Hvis du laver en fejl ved en formel eller udregning og opdager fejlen så endelig forklar du har fundet fejlen ( og forhåbenlig har det korrekte svar) Det scorer du også på.

Som nævnt også det er tilladt og kigge i sine notater, ingen forlanger man kan huske på alt.
TiringPlague108
Niveau 4
 
Indlæg: 357


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf Nerotana » 23. maj 2012 14:08

Tag en flaske vand med. Hvis man begynder at blive nervøs og tør i halsen, så er det dejligt lige at kunne tage en tår vand. Det har i hvert fald hjulpet mig til mine mundtlige eksamener! :)
Nerotana
Niveau 5
 
Indlæg: 1254


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf tue69 » 23. maj 2012 15:35

En god eksamensteknik er iøvrigt konsekvent at tænke, at det kun kan gå godt. Det lyder som det mest indlysende i verden, men faktum er, at langt størstedelen af studerende bruger en helvedes masse tid på at indberegne worst-case scenarios hvor censor og underviser ender med at skære hovedet af dem i afmagt over manglende evner.

Husk at din underviser har al mulig interesse i at slæbe dig igennem. Hvis der er noget du ikke forstår, altså et spørgsmål, så bed om at få det igen istedet for at svare i øst og vest. Det giver 4-5 sekunders ekstra tænkepause, og du mister ikke noget ved det (medmindre du selvfølgelig gør det 30 gange til eksamen, så har de nok regnet dig ud)

Ellers, ligesom med så meget andet, træk vejret, tag en flaske vand med, tag dig tid til at tænke over tingene. Lærerne forventer ikke at du kan hele pensum på kommando, de ved godt at scenarierne skal tænkes igennem.

Og betragt den mundtlige eksamen som en dialog, ikke et krydsforhør.
Billede
tue69
Niveau 9
 
Indlæg: 11124
By: Århus C


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf Meistar » 23. maj 2012 15:40

Jeg lige netop nu med et spørgsmål omkring halverings- og fordoblingskonstant.

Jeg er totalt lost, er der nogle der kan hjælpe mig lidt med at redegøre for det?

Hvis vi starter med fordoblingskonstant.
Jeg har opsat en graf hvor Y aksen er logaritmisk.

På Y aksen har jeg beløb, og på X-aksen har jeg tid.

Jeg vil som eksempel gerne finde ud af hvor lang tid der går før jeg har fordoblet 2000 kr.
Jeg ved så at man skal gå ud fra 2000 kr hen til linjen og ned, og det samme ved 4000 kr.

Den afstand de så har imellem hinanden afgør så hvor lang tid der går før man har fordoblet de 2000 kr.

Mit spørgsmål er så, hvad afgør hvor man tegner linjen på grafen? Er det fuldstændig random eller hvordan?

Har samme problem med halveringskonstant :(
Meistar
Niveau 7
 
Indlæg: 2343
By: Los Angeles


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf Meistar » 23. maj 2012 16:53

Har fundet ud af overstående.

Kan det virkelig være rigtig man ikke kan støtte sig til sit papir?

Jeg kan sgu ikke alle formler i hovedet :s
Meistar
Niveau 7
 
Indlæg: 2343
By: Los Angeles


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf tue69 » 23. maj 2012 17:37

Meistar skrev:Har fundet ud af overstående.

Kan det virkelig være rigtig man ikke kan støtte sig til sit papir?

Jeg kan sgu ikke alle formler i hovedet :s


Nu ved jeg ikke hvor du studerer, men da jeg var til mundtlig eksamen i Matematik A på HHX, der måtte man gerne støtte sig til papiret. Men bare ikke vold-anvende det. Du skal i nogen omfang kunne tingene, specielt når du har 20 minutters forberedelsestid.

Det er altså nemmere når du sidder under forberedelse, for der er trods alt kun et udsnit der skal fokuseres på.
Billede
tue69
Niveau 9
 
Indlæg: 11124
By: Århus C


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf Meistar » 23. maj 2012 19:52

Pythagoras' sætning forklaret på en pædagoisk måde? :D
Meistar
Niveau 7
 
Indlæg: 2343
By: Los Angeles


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf Prozel » 23. maj 2012 20:22

Som jeg forstod hos min lære, da vi snakkede om eksamen i mandags, så bestemmer man faktisk nogenlunde selv over, hvad man vil snakke om.

Altså, du skal naturligvis komme ind på alt, hvad opgaven skriver, men om du vil ligge fokus på teorien eller selve opgaven, tror jeg selv du er herre. Så spark noget røv i morgen, nu hvor jeg selv ikke skal op! :D
Jeg har tænkt på at rykke over på andet mere "modent" sted:-D - Hyggen76
Prozel
Niveau 7
 
Indlæg: 3181
By: Havnen


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf Meistar » 23. maj 2012 20:51

Matematik er for mig bare røv. Altså, jeg er lige så stærk i at fremlægge det her matematik som jeg ville være hvis jeg skulle skrive en ansøgning til Fjederfiramet A/S, jeg aner ikke hvad der er vigtigt jeg kommer ind på.

Nu har jeg nogenlunde styr på det, men nu må vi se hvad jeg trækker i morgen. Håber jeg kan få brugt de godt og vel 20 minutter jeg har.
Meistar
Niveau 7
 
Indlæg: 2343
By: Los Angeles


Re: Gode råd til mundtlig matematik c?

Indlægaf Rahbek » 23. maj 2012 20:56

Hvis der er noget specielt, så bare spørg, så kan jeg se om jeg ikke lige hurtigt kan give lidt indsigt :)!
Billede
Rahbek
Niveau 6
 
Indlæg: 1905



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster