Xboxlife forum

Placering af subwoofer.

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Placering af subwoofer.

Indlægaf Meistar » 10. maj 2012 14:18

Hej alle ;)

Jeg bor i en et værelses andelslejlighed.
I noget tid har jeg gået med ideen om at få et "lille" surround anlæg da jeg ser en del film, samt gamer og høre musik.

Jeg har lavet en lille skitse af min lejlighed set ovenfra, og derefter et billede hvor jeg har, med grønt, tegnet en ide om hvordan surround anlægget skulle placeres.

Der er tale om Logitech Z-5500, som har en rimelig stor subwoofer, og jeg ville høre om min placering er god der hvor jeg umiddelbart ville stille den.

Billede

Billede

Ser det nogenlunde fornuftigt ud?
Meistar
Niveau 7
 
Indlæg: 2343
By: Los Angeles


Re: Placering af subwoofer.

Indlægaf killerashraf » 10. maj 2012 14:27

Det er bedst hvis bassen kommer fra tvets retning. Så det er bedst at du skaffer dig et smallere tv bord, eller får sat subwooferen et sted ved siden af tvet. eller hvis du kan flytte bordet ned og sætte subwooferen der i stedet for
killerashraf
Niveau 4
 
Indlæg: 375


Re: Placering af subwoofer.

Indlægaf Stefan » 10. maj 2012 14:36

Den bedste ide er at prøve sig frem, idet at det menneskelige øre generelt kun kan høre fra 40Hz-20kHz og at subwooffere generalt gengiver 20hz - 80Hz så vidt jeg husker. Så derfor kan vores øre ikke retnings bestemme hvor frekvensen kommer fra. Ved at du prøver dig frem vil du tydeligt kunne mærke / høre forskel og dermed finde den placering hvor du føler det lyder bedst :)
Stefan
Niveau 5
 
Indlæg: 897


Re: Placering af subwoofer.

Indlægaf Descenter 1976 » 10. maj 2012 14:45

Faktisk rimelig ligegyldig hvor du smider den op, en god subwoffer skal slet ikke høres, den skal mærkes.
Dine øre kan ikke høre hvorfra den brummen kommer, ellers har du woofer der laver lyd og ikke tryk. (Ja ved godt det er det samme,
men ikke for dine øre eller din krop der mærker)

Klart du vil kunne mærke en sofa der ryster mere hvis du stiller wooferen lige op ad den. Man igen, det er ikke lyd der skal lokaliseres som de andre. Så stil den hvor du selv synes ser pænt ud. Der er trods alt en stue og ikke en perfekt bygget lydisoleret bio du har vil jeg tro :-) Rigtig God Film fornøjelse!
Descenter 1976
Niveau 5
 
Indlæg: 991


Re: Placering af subwoofer.

Indlægaf Rotator » 10. maj 2012 14:52

Som Descenter siger, så er det stort set ligegyldigt, da man ikke kan retningsbestemme det frekvensområde som subwooferen leverer. Så stil den dér hvor den er mindst i vejen :D
Hvis jeg klarer mig bedre end dig, så er du en noob!
Hvis du klarer dig bedre end mig, så har du ikke noget liv!
Hvis alle klarer sig bedre end mig... LAAAG!!!
Rotator
Skribent
 
Indlæg: 7078
By: 3630 Jægerspris



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster

cron