Lad mig prøve at forklare.
Jeg er faktisk temligt positiv når vi snakker Halo 2 oplevelse. Jeg ved vi ikke har set til singelplayer delen, men da det er Bungie der står bag, kan jeg næsten ikke andet end tro på det bliver godt.
Nu er det jo ikke kun derfor, men det er ingen hemlighed at Halo var under et tidspres grundet Xbox'ens release.
Bungie folkene opdagede efter spillet var udgivet, en masse af de ting de havde udenladt, som de bl.a. ville bruge til fortsættelsen Halo 2. De har også sagt at der vil være en masse twists/drejninger i spillet vi ikke vil forvente.
Og så har de lært at kende Xbox'ens hardware, hvilket betyder det grafisk er blevet bedre og at det er nemmere for det at arbejde med.
Jeg er sikker på Halo 2 nok skal blive godt og spændende, man får måske ikke samme følelse som man gjorde i Halo da man først spillede det, men det er jo næsten altid umuligt.
Der er lavet så mange ting ved spillet. Dual Wielding, flere granattyper, Covenant sniper rifle, nye fjender. Brutes, Propehets og nogle som de ikke vil afsløre. Phanthom (og alle andre dropships), styres af en AI, og er ikke en scriptet sekvens, og kan derfor nedskydes. Marines og grunts kan også køre hvert deres fartøj nu, men forvent dog ikke at grunterne prøver at køre en warthog
AI'en skulle iflg. Bungie været blevet meget bedre, hvor fjenderne bl.a. vil prøve at flanke dig, og presse dig til det yderste. De vil kende objekterne fra hinanden, hvilke der kan ødelægges, og dem som ikke kan. Og derved udnytte det. For slet ikke at tale om vehicle boarding, som ikke kun er udeladt til dig, men også dine fjender.
Historien bliver større og dyber, og vi vil garanteret få svar på mange af vores ubesvarede spørgsmål fra Halo 1.
Grafisk er spillet jo blevet meget bedre. Textures ser meget bedre ud end de gjorde i Halo 1, skygge effekterne skulle være geniale. Jeg glæder mig til at se dem i aktion. Der er blevet brugt bumpmapping gennem hele spillet, som forhåbenligt gør at vi får et spil der køre mindst lige så flydende.
Og så er der jo Xbox Live
Lad os tage et kig på E3 demonstrations banen, Zanzibar.
Zanzibar
Spartans Vs. Elites. Et af Bungie nye tiltag i Halo 2 mp. Her spilles der en 5 mod 5 netværkskamp. Gamemoden er assault. Spartanerene sparten ved stranden, og skal forsøge at trænge ind i basen og stjæle flaget, inden de 3 minutter løber ud, og holdene skifter. De har fartøjer som ghosts og warthogs til rådighed. Som begge kan smadres og respawer igen lidt senere. Hver runde består af 3 minutter, der er kun et flag, det ene hold skal beskytte flaget, og har stærke offensive punkter, som dog har svagheder og kan nemt indtages hvis ikke beskyttet ordenligt. Når de 3 minutter skifter, bytter spillerne plads, og det er så det andet holds tur til at angribe og modsat.
Det hold som først når 3 captures vinder (dette antal kan sikkert ændres, ligeledes med tiden).
Banerne har også historie nu, hvilket nogle nok vil finde overflødigt, mens andre vil finde det spændende og mere medrivende. Vi ved ikke meget om den, men Zanzibar forgår på et ukendt sted på jorden. Det blev beskyttet af nogle marines som fejlede, og døbte stedet "Hell on Earth".
Zanzibar byder også på hemmeligheder, såsom et hemmeligt sted hvor man kan finde plasmasværdet.
Banen er meget taktisk. Af flere grunde. Det angribende hold som starter på stranden, havde som sagt fartøjer til rådighed, men da de kan smadres, skal man passe på, da det muligvis er den nemmeste måde at få flaget ud på. Til at starte med, er bygningen lukket af, men det er muligt for spillerne at åbne en port, som gør det muligt at køre direkte ind i basen og hente flaget, men man leger ikke rambo her. Flagbæren kan nemlig ikke selv køre, så han har brug for backup af sine teammates, hvis han skal slippe ud i live.
Zanzibar er en mellem stor bane, og nok ikke beregnet til CTF med 2 flag.
Burial Mounds
Burial Mounds. En bane med snu terræn. En bane for hurtige og små fartøjer, ATV'er og Warthogs. Banen minder ummidelbart lidt om Sidewinder, men er en ørkenbane med grotter og bygninger.
Meget vides ikke om den, men det ser ud til at være en bane til bl.a. teamdeathmatch med 3 hold. Hvis i kigger på den blå sketch, ser der ud til at være 3 baser
I Burial Mounds er der også mulighed for at spille en ny gamemode. Som går ud på at bære en bombe ind i fjendens base. Fjendens base er bevogtet med turrets, og kan være svær at komme igennem, men med noget teamplay skulle det være muligt at distrahere dem, og sende en alt ødelæggende rocket mod dem. Steder på banen kan ødelægges, og turrets er ingen undtagelse. Det er vigtigt at beskytte sine offensive punkter, ellers vil fjenden få nemmere ved at komme ind i basen. Igen er teamplay altså nøgleordet.
Det skulle mindre om Blood Gultch på nogle punkter, og det er en af de afslørede multiplayer baner jeg glæder mig mest til at se.
Lockout
En bane beskrevet som complex, og med massere af udendørs og intense indendørs kampe.
Disse billeder er fra gameinformer, og siden da har lockout udviklet sig og blevet større. Grafikken skulle have fået nogle forbedringer her og der, og banen er allerede gået hen og blevet en klassiker hos Bungie.
Meget vides ellers ikke om den, bortset fra at den næppe understøtter fartøjer. Fed ser den dog ud.
Waterworks
Waterworks, en af de baner jeg ser meget frem til at spille. Den understøtter fartøjer og teleportere. Det er spændende at se om dette er en af de baner hvor Scorpion tanken er med.
Det er også den første bane som understøtter vores Bansheer, med den nye boost funktion. Det ser ud til at være en god CTF, eller deathmatch bane. Flagene er beskyttet mod direkte fly-ind-tag-flaget-og-fly-ud-igen angreb. Bansheen skulle være hurtigste transportmidler, men der er lavet små passager, hvor en modstander med rocket launcher kunne lægge på lur. Tacket Tracking må siges at være en god tilføjelse mod flyvende mål, for ikke at de bliver så dominerende som de var i Halo til PC.
Der er beskrevet et stor alien maskine, som vi endnu ikke ved hvad gør, men det er muligt den er en del af banens historie.
Banens level design ser ud til at være godt skruet sammen, og jeg kan ikke vente til jeg selv prøver den. Waterworks, skulle ikke ændre sig synderligt, hvorimod de førnævnte baner godt kan komme til at ændre sig
en smule iflg. Bungie.
Generelt at sige, så har spillet også fået noget små grafiske opdateringer. Du kan se dine ben hvis du kigger ned. Dit skjold fra din MJOLNIR VI battle armor vil flikre når du bliver ramt ved hovedet, og du vil kunne se det fra FP vinklen! Du kan endda se blodet sprøjte ud fra kroppen når du bliver dræbt.
Shieldbaren i Zanzibar demoen var muligvis, eller sandsynligtvis midlertidig. Du havde en del skjold, og når det var væk, tog det kun et par skud før du ville være død.
Folk der prøvede Halo 2 til E3 brokkede sig ikke, det skulle ikke have nogen betydning man ville mærke.
Når du er løbet tør for ammo, eller når du skal reloade (ingen auto reload mere), er der ikoner i stedet for teks (en af de ting jeg synes skal ændres).
Bungie har da også sagt, at det slet ikke er sikkert at hudden vil se sådan her ud når vi endelig kommer til at spille det. Vi ved endda, at ammo'en når du dualwielder allerede er blevet ændret, og det skulle virke rigtigt godt. I MP demonstrationen kunne du kun se hvor mange skud der var tilbage i SMG'en.
Det bedste er, at Bungie har meget mere i ærmet!
Tilbage er der bare at sige, at jeg glæder mig:)