Der er masser af loot. Så meget at man hurtigt får tasken fuld og en del loot kan slet ikke bruges til noget (køkkengrej), så man skal holde øje med, hvad man putter i tasken.
Man kan heale sig med mad og drikke. Det er kun brugbart i starten af spillet, men det fylder også hurtigt op. En sjov feature i starten er, at man kan dræbe høns for at få kyllingelår, der så kan spises. De kan godt være svære at få ram på de høns.
Inventory management er lidt kringlet, og man bruger mere tid på det end nødvendigt. Heldigvis stacker crafting loot (herbs, ore, crystals etc.).
Om at crafte:
Våben og armor kan have slots til charms - små juveler / amuletter som giver stat bonuser. Charms kan finde / købe og selv sætte i. De kan kun bruges én gang og kan ikke fjernes.
Våben og armor kan have slots til enchantments. Ore, crystals og den slags gives til en enchanter, som så kan lave en enchantment på våbenet. Poison damage bonus, fire damage bonus etc. En enchanter kan også disenchante, så man kan få en ny enchantment på våbenet / armoren. Muligvis kan man disenchante våben og få enchantmenten tilføjet listen over de enchantments enchanteren kan lave. Det er jeg ikke helt sikker på endnu.
Potions kan brygges hos en alchemist. Man finder opskrifter rundt omkring og når man besøger en alchemist bliver de opskrifter automatisk tilføjet den liste, man kan bede om at få lavet. Til potions bruger man de forskellige urter man finder ude i naturen og i opbevarings remedier (tønder, kasser etc.)
En nice lille feature i Battle Tower (det tårn man kommer til at eje), er at man har 3 fyre som man kan sende ud og lede efter crafting materials. En til gems, en til urter og en til ore. De fyre kan man 'opgradere' ved at give dem bedre våben og bedre armor. Det giver dem en større chance for at få fat i noget. Når de kommer tilbage og har mislykkedes, er de skadede. For at få dem på fode igen, kan man så betale tårnets alchemist for at heale dem. Meget brugbart, hvis man lige mangler en bestemt ting til et eller andet og ikke lige kan finde det.
Om at stjæle
En lidt skidt ting i Divinity II er, at man kan stjæle alt lige for øjnene af folk. Der er ikke nogen der råber tyv, og ingen guards der kommer løbende. Det gør selvfølgelig spillet lettere mht. loot gathering, men det fjerner lidt realisme. Man er jo efterhånden blevet vant til at man ikke bare kan hapse løs i den her slags spil.
Om at rejse
I Divinity II render man meget rundt, og for at man ikke skal rende alt for meget, er der placeret en del teleporters rundt omkring. Det fungerer fint og man bliver faktisk aldrig irriteret over, at der ikke er 'fast travel' via kortet.
Kortet i sig selv virker fint. Der er ingen 'fog of war' - f.eks. vises hele kortet over en dungeon i det øjeblik man træder ind i den. Specielle ting så som store dungeon indgange, teleporters etc. vises først på hovedkortet når man har fundet dem.
Når man får dragen efter mange timers spil, så er den det foretrukne befordringsmiddel. Både fordi den er hurtig, men også fordi det er fedt at flyve.