Uha. At vælge de bedste spil er altid svært. Jeg kunne nemt nævne flere. Men her er noget af det jeg ser som ”toppen af pop’en”. Flere er også valgt for brud i genren. Mange af spillene har da sine ”dårlige” sidder, men har valgt at fokusere på alt det gode – det var så let red dead redemtion og TES:IV.
Assassin's Creed: Brotherhood: vi kommer ikke udenom det. Ass-creed, har været et spænende spil i denne generation. Da serien dukkede frem, brød dem med mange sandkassespils ”faste veje”/bygninger som mure. Nu kunne man klatre op og løbe som det passede en. Og med en god historie (i starten), var der mulighed for en serie i højklasse. At den med de sidste indskud har mistet alt virke som toptier serie for mig, er en anden sag.
Hvorfor brotherhood, fordi det tog ALT det gode fra 1+2, og forbedrede gameplayet markant. Man følte fornyelse i serien. 1’eren var også et af de første spil jeg købte i sin tid, så det hjælper lidt at det var det første et af de første ”next gen oplevelser” man fik
Batman: Arkham Asylum: kan gøres meget kort. 1.Batman 2. dyster æstetisk udtryk. 3. Metrovania ”åbninger” i kendte elementer. 4. mange skurke/god præmisse. 5. kampsystemet – det er simpelthen utrolig godt skabt. Mange serier har forsøgt at lave et flydende kampsystem ala dette. De har aldrig nået målet. Det klarede batman:AA, og det satte sig dybt hos mig.
BioShock: kan nemt være efter hvad dette ”minder om”. Men bioshock gjorde meget for mig. Tanken om dette utopia, hvor du kan hvad du vil, ingen regler og morale. en fed ide. Det går galt(?), også er stemningen sat. En dyster by under havet, med mystik og god historie. Gameplayet når aldrig toppen, men man oplever det bare aldrig som en hendring. Også har det vel pressenteret os alle, for denne generations største ”what the FUCK” moment.
Borderlands: lad os nu gå til bunden. Lad os lave et spil hvor fokus er rå gameplay og spillerens følelse af udvikling/sejr. Det klarede man med borderlands. Et fps diablo. Ideen virker nem, og resultatet blev fantastisk.
Burnout Paradise: SÅ meget gratis dlc og support af et spil, gjorde dette til et af mine mest spillede bilspil. Det var simpelt, robust og indeholdte masser af ”quests” opgaver. Open world med burnout DNA. Hvordan kan det dog gå galt?
Dead Space: en genre der har haft det hårdt i denne generation, er gys/survival horror. Silent hill, alone in the dark og resident evil har måtte lade livet som toppen i genren, med hver deres grund. Men i midten af alt denne mørke, dukkede dead space op. En stille hovedperson, hvis personlighed blev understøttet af dem, (de få) omkring dig. Uhygge med lys og lyd (sjældent BOOM monster). Mystik og fed historie. dead space 1 er bare møj fedt.
Demon's Souls: meget kan siges om dette spil. Men kun et er nødvendigt. Det er MØJ godt. Det er dystert, med en simpel historie. gameplay i klassisk stil. Også er det en udfordring. At de kunne få en følelse frem ved Maiden Astraea, som jeg ikke har haft siden et par colossus i sidste generations GotG – shadow of the colossus, ja det er en sejr for dette spil.
The Elder Scrolls IV: Oblivion: det tidspunkt hvor man kommer ud fra den kloak, det er et af de øjeblikke jeg har haft, i den tidlige tid med denne generation af konsoller. Muligheder, udvikling, loot og lore. Der var masser af gode ting at give sig til, mellem de mange negative elementer. Så meget at man aldrig rigtig lagde mærke til dem. Også bragte dlc’en også standarten for hvad man kan forvente i en udvidelsespakke (ikke rustningen til hesten
).
Eternal Sonata: Historien og karrakterene er nemlig godt møntet sammen, og Crescendo and Serenade har så stor rolle i spillet, at det nærmest kun trækker ned i helhedsoplevelsen, ikke at kunne benytte dem. kampsystemet, skills og equipsystemet fangede mig hurtigt, og er blandt toppen af mine rpgoplevelser i denne generation sammen valkyria chronicles.
God of War III: epic blandet med epic, med top af epic. God of wars 3 første 20minutter, er indbegrebet af awesomnes i denne generation. Rejsen op ad olynpus, på ryggen af titanen gaia. Mens man kæmper på hende og på bjerget, blandet andet mod guden poseidon. Det hele afsluttes med et first person death sekvens. Velkommen, nu er spillet i gang, og vi slipper aldrig fra speederen.
Rock band 2: jamen sidste generations store dille, skulle da også indtage denne. Rock band 2 er for mig denne generations partygame. Vi har været 40 mennesker til rockband partys (hvor der festes løs, men alt musik skabes gennem rock band 2). Det er fyldt med ”drunken” minder, og DET SKAL FEJRES.
Heavy Rain: JASON! En kidnapning. mystik. Skiftende perspektiver. Tanker om hvem af de 4 der er morderen (hvis nogen). De forskellige tilgange til opgaver/løsninger. Diverse slutninger, også god historie. jotak, det er et fedt spil. Det der fangede mig mest ved dette spil, var dets anderledes styring. glæder mig utrolig til beyond:two souls.
Infamous 2: sandkassens mest balancerede mester. ”bandekrig”, evner, UGC missioner/småspil, god historie, kaos, godt gameplay. Infamous 2 er utroligt!
Killzone 2:
http://www.youtube.com/watch?v=B5v6A01redkThe Last of Us: når vi om 10år sidder og snakker om de bedste spil. Så vil nogle nævne half life 2, uncharted 2, mario 3, diablo 2, final fantasy 7, gta3, tetris mm. Et spil som med sikkerhed vil blive nævnt i denne sammenhæng vil være TloU. En emotionel rejse. Og jeg vil ikke gå i dybden med det, for er nervøs for spoilere. Selv på denne xboxside, må folk have opdaget de mængde ros der er fløjet efter TloU. Gør jeg en tjeneste – SPIL DET.
Mass effect 2: dette er inden 3’erens slutning ødelægger det hele. 2’eren når en fantastisk balance mellem rpg og 3ps. kryder det med et dybt univers og masser af missioner.
LittleBigPlanet: hvor mange børne ”maskotter” er introduceret i denne generation? Tidligere helte indeholder mario, crash, spyro, zelda, pikachu. Ja selv jak, ratchet og sly presser på døren for at komme ind. En figur sprang dog denne ”kø” over, og satte sig ved siden af crash for at skåle med mario. Sackboy. Med sit børnevenlige gameplay blev det hurtigt et hit. Men det er for sin indflydelse med UGC på konsol, at jeg nævner det som et af generations bedste spil.
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots:snake, snake! SNAAAAAKE! Meget kan siges, og meget skal siges om denne serie på godt og ondt. Men dette er det vigtigste kapitel i historien. Alle løse ender samles. Kojima var ikke i tvivl da han lavede det. Dette skulle være det sidste i serien. Slutningen. Han må så fra nu af, være nød til at springe ind midt i ”tidslinjen”, for at skabe mere indhold til serien. Der har været meget få spil, hvor stealth var den bedste vej frem i denne omgang. Dette spil var med sin grafik, gameplay og historie med til at definere en hel konsolgeneration.
Ni no Kuni: JRPGs er dødt, det er niche. Der er ingen pointe i dem. final fantasy flopper. Fuck japan osv. Denne generation var en svær omgang for JRPGfans. Få lyspunkter her og der. Men det er først med konsoludgaven af ni no kuni, at folk snakker om storhedstidens tilbagekomst (kommer ikke, hvis i skulle være nervøse). Alene den grund, at folk ikke er i tvivl om at jrpgs stadig kan det der skal til gør det til et af de bedste spil i denne generation. Og at være blandt store drenge som TloU, det seneste bioshock og sikkert også GTAV som nomineret til Goty 2013. det er da ikke slemt?
Just cause 2: fuck historie, fuck ”dybde” og fuck super grafik. Rå sjov ”over the top” action gameplay. Det var fokuset. Der er ikke mange, når man tjekker nettet tyndt, der har gennemført det. Men der er ikke mange der vil sige spillet ikke var underholdende. Et spil, som for mig var det bedste ”kickstarter” spil, når man rammer en død periode (f.eks efter the last of us/bioshock), og spil virker simple/kedelig. Så dur rå gameplay ofte, når der ikke er fokus OVERHOVEDET på andet.
Xcom: turbaseret strategi. Det er der da ikke action og spænding nok i? gu’ er der så. Dette spil forfinede genren, uden at vige fra sin orginalitet. Det var et hit hos gamere rundt om på jorden.
Portal 2: der er kun få gode ting ved portal 2. stemmeskuespillet og persongalleriet. høj høj klasse. Og det er det, vi vil huske det for.
Red Dead Redemption: rockstar! Skal jeg sige mere?
Skate: jeg var vild med tony hawk. Men mod slutningen af ps2dagene, der var jeg sku gået kold, og så ingen fremtid og fornyelse i genren. Skatespil var død. Nix, det lavede skate om på. Ændring af kontrol, mere realisme (foruden når det går galt), ændring på opbygningen af ”quests”/udfordinger – open world/skate hvor fuck du vil. Jamen hvordan fanden kan man ikke anerkende en serie der genskabte genren. At jeg personligt står i samme båd, som ved slutning af ps2dagene – det fjerner ikke fra bedreften.
SOCOM: U.S. Navy SEALs Confrontation: de jeg købte spillet fra den amerikanske playstation store i 2008. der var der ingen tvivl, dette var det bedste skydespil. Beklageligvis er skydespil ændret sig markant i denne generation – og cod, bf, halo, resistance mm. Har ændret for vildt på MPshooter.
Uncharted 2: i dag er navnet naught dog synonym med kvalitet i den højeste klasse. en spiltitel, samt navnet naughty dog kunne være det eneste man så i en trailer, og man ville ikke være i tvivl om at der kommer endnu et mesterværk. men det startede ikke sådan. det var med uncharted 2, at cementet til fundamentet blev skabet. togscenen er jo næsten noget af det bedste der er skabt.
Download:
Everyday Shooter: skal nævnes fordi det er fantastisk godt. en perle om man vil
Sound Shapes: samme skaber, som everyday shooter. her er det dog en platformer, hvor musik skabes alt efter “fjenders” bevægelse, samt hvor mange noder du laver. det er altså muligt at spille en bane igennem 20 gange, og opnå et nyt musikalsk stykke hver gang. det er imponerende godt fundet på. også har folk altså lavet nogle hits i UGCdelen.
Super Stardust HD/dead nation: de bedste twinstick shootere der er skabt denne generation. hver deres force, tænk at et af de første spil på psn, var så godt!
Journey: goty 2012 på en helveds masse hjemmesider. det er der bare en grund til. lad os ændre i normen omkring online coop. det var fedt hvordan man panisk opføre sig når ens makker ikke lige er i nærheden. hov nå der var du... eller .. er dette en ny medspiller? kommunikationen er basal men effiktiv. grafisk er det en perle. lydsiden i top. ja, dette er en titel der vil nævnes som et mesterværk på højde med ICO, SotC, Okami mm.
The Secret of Monkey Island: Special Edition: bliver simpelthen nød til at nævne dette spil af en simpel grund. dette er formlen på hvordan man genudgiver/remaker et gammelt spil! de skal lykønskes for derers gode arbejde.
Braid: simpelt. få mekanismer. kort historie. smid det sammen, med et godt plottwist der har indvirkning på spillets hovedmekanisme = fantastisk.
PixelJunk Monsters: nok det bedste tower defence spil der er lavet.
Puzzle Quest: Challenge of the Warlords - Revenge of the Plague Lord: hvordan tager man et vanedannende 3på stribe spil, og fornyer og dybdegøre det? man tilsætter da rpgelementer. skaber i en okay historie,og en flot verden.
Shatter: bliver ofte nævnt som “et af de bedste spil på psn”. et brick wall spil med et twist. og en lydside der alene gør spillet værdig som et køb.
The Unfinished Swan: var med i opløbet om at blive goty 2012 på flere hjemmesider. en kort, men tilpas oplevelse. alene “den hvide labyrant” og udsigten over den senere, er et af denne generations bedste momenter.
hvis jeg skulle vælge en ENKELT udad alle disse.. så må det være enten u2 eller TloU. der er simpelthen ikke spil der kommer op tæt på disse 2 perler. det vil nok blive TloU