Xboxlife forum

Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Generelt snak om Xbox & Xbox360 hardware og services.

Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf Macheta » 6. mar 2012 21:16

Er det ikke den 26. i denne måned at ens skattepenge går ind. Hvis man selvfølgelig er heldig nok, at få noget tilbage?
Macheta
Niveau 7
 
Indlæg: 3002


Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf DanniSemperfi » 6. mar 2012 21:18

Macheta skrev:Er det ikke den 26. i denne måned at ens skattepenge går ind. Hvis man selvfølgelig er heldig nok, at få noget tilbage?


Jeps.
DanniSemperfi
Niveau 5
 
Indlæg: 847
By: Viborg


Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf Major Oblivious » 6. mar 2012 22:16

@Danni
Jeg kan sagtens forstå din argumentation, og jeg synes heller ikke at ideen er dum, men i kroner og øre, så vil en opsparing i en bank principielt være en bedre løsning, end at låne dem til staten til 0 %

Jeg har selv et studielån, som jeg ikke har for travlt med at komme af med, da fradrag og inflation gør det næsten gratis, og der skal da være plads til lidt luft i hverdagen.
Så jeg var bestemt ikke ude på at fornærme nogen.
Major Oblivious
Niveau 7
 
Indlæg: 5221


Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf Too Nizzle » 7. mar 2012 09:16

DanniSemperfi skrev:Så hvis du har et hus eller bil lån, smider du hver en krone efter det? For så kan det ikke betale sig at ha det sjovt eller renovere huset.

Jeg sætter altid min træk % op. For når jeg ikke kan få fingre i dem kan jeg heller ikke bruge dem. Kan som sådan godt spare op, der er bare noget ved at få 20+ smidt i hovedet på en gang. Kæresten og jeg har også lige købt hus, og så er der nok at smide penge i. Ved godt man kan sidde som mr scrooge og være beregnende, men det er mit liv en gang imellem for kort til, ekesempelvis her.

Indlægget er også rettet på Major.

God dag.


Nej jeg smider personligt ikke alle penge til afdrag, men jeg mener at man i visse situationer kan få både en opsparing man kan hæve og en del større rentegevinst end skattens.

Kan se at det tidligere var forkert formuleret af mig. Jeg kommenterede bare rentegevinsten ved at afdrage frem for spare op igennem skatten. Afhængig af låneform og bankens rigiditet så kan man stadig "hæve" pengene som var det en opsparing med en rente på lånets rente minus 0,5.

Jeg er økonom, så jeg går måske også mere op i det end de fleste og har derfor heller ikke kunne lade være med at regne på det :)
Fortsætter fra samme eksempel fra tidligere med kassekreditten(er dog første gang jeg beregner sådan noget i Numbers, så der kan være fejl):
Hvis man afdrager sin kassekredit med 2000 om måneden i stedet for gennem skatten så vil rentegevinsten være 997 kr i sparet rente på det ene år - et helt andet beløb end de 65 kr fra skatten.
Jeg er klar over det ikke er noget man bliver rig af, men jeg har personligt bare svært ved at se nogen fordel ved at opspare i skatten. Enig der er nemt, men kan man så ikke bare oprette en konto til opsparing hvor man sætter netbanken til at overføre 2000 kr om måneden automatisk?
Too Nizzle
Niveau 5
 
Indlæg: 877
By: Høje Tåstrup


Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf Major Oblivious » 7. mar 2012 09:59

@Too Nizzle

Ikke fordi at vi skal til at smide titler efter hinanden, men synes at dit scenario opstiller de absolutte to poler. Hvis man har en så stor kassekredit, at det er nødvendigt at afdrage med 2.000 kr om måneden, så er der absolut ingen ide i at lave en opsparing, da renten vil ligge på min. 10% p.a, og jeg gætter på at den samlede gæld er pæn høj.

Der er andre lånformer, hvor renten vil være lavere, hvor en opsparing vil kunne harmonerer mere fornuftigt med afvikling af gælden. Men i sidste ende, så må del være op til den enkelte at vurderer, hvad der er bedst for den.
Hvis man har svært ved at lade sin opsparing være, så kan det jo lige så godt foregå over skatten, så er det ude af øje og sind.

Vigtig note:
Hvis nogen som jeg, har en studiegæld, og skal begynde at betale tilbage på den, så er der fradrag at hente, men det er ikke noget SKAT selv skriver i årsopgørelsen, så det er en god ide at tjekke rubrik 43!
Major Oblivious
Niveau 7
 
Indlæg: 5221


Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf Macheta » 7. mar 2012 10:00

DanniSemperfi skrev:
Macheta skrev:Er det ikke den 26. i denne måned at ens skattepenge går ind. Hvis man selvfølgelig er heldig nok, at få noget tilbage?


Jeps.


Mente det nok ;).
Macheta
Niveau 7
 
Indlæg: 3002


Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf Zt3pH » 7. mar 2012 11:38

Too Nizzle skrev:
DanniSemperfi skrev:Så hvis du har et hus eller bil lån, smider du hver en krone efter det? For så kan det ikke betale sig at ha det sjovt eller renovere huset.

Jeg sætter altid min træk % op. For når jeg ikke kan få fingre i dem kan jeg heller ikke bruge dem. Kan som sådan godt spare op, der er bare noget ved at få 20+ smidt i hovedet på en gang. Kæresten og jeg har også lige købt hus, og så er der nok at smide penge i. Ved godt man kan sidde som mr scrooge og være beregnende, men det er mit liv en gang imellem for kort til, ekesempelvis her.

Indlægget er også rettet på Major.

God dag.


Nej jeg smider personligt ikke alle penge til afdrag, men jeg mener at man i visse situationer kan få både en opsparing man kan hæve og en del større rentegevinst end skattens.

Kan se at det tidligere var forkert formuleret af mig. Jeg kommenterede bare rentegevinsten ved at afdrage frem for spare op igennem skatten. Afhængig af låneform og bankens rigiditet så kan man stadig "hæve" pengene som var det en opsparing med en rente på lånets rente minus 0,5.

Jeg er økonom, så jeg går måske også mere op i det end de fleste og har derfor heller ikke kunne lade være med at regne på det :)
Fortsætter fra samme eksempel fra tidligere med kassekreditten(er dog første gang jeg beregner sådan noget i Numbers, så der kan være fejl):
Hvis man afdrager sin kassekredit med 2000 om måneden i stedet for gennem skatten så vil rentegevinsten være 997 kr i sparet rente på det ene år - et helt andet beløb end de 65 kr fra skatten.
Jeg er klar over det ikke er noget man bliver rig af, men jeg har personligt bare svært ved at se nogen fordel ved at opspare i skatten. Enig der er nemt, men kan man så ikke bare oprette en konto til opsparing hvor man sætter netbanken til at overføre 2000 kr om måneden automatisk?


"Vis mig økonom og jeg skal vise dig en idiot" Citat Kennedy
Jeg kunne ikke dy mig :)
Winners never quit, Quitters never win...
Zt3pH
Niveau 7
 
Indlæg: 2723


Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf Too Nizzle » 7. mar 2012 14:33

Major Oblivious

Nu var det et eksempel for at simplificere det - hvilket jeg selv(måske fejlagtigt) mener er tydeligt. Det er selvfølgelig helt umuligt at lave et fyldestgørende eksempel da folks økonomiske situationer er så vidt forskellige på stort set alle variable.
Mht. kassekreditten så mente jeg, at man valgte hvis at afdrage med yderligere 2000 kr, så ville man få den økonomiske gevinst i modsætningen til at spare op igennem skatten - i netop den situation. Ikke at personen i eksemplet har en kassekredit med så stort underskud at personen burde afdrage 2000 kr/mdr.
Eksemplet med kassekreditten valgte jeg fordi der her er en stor gevinst at hente, dels fordi folk ofte udnytter deres kassekredit i større eller mindre grad - men også fordi det er relativt normalt ikke at afdrage på en kassekredit som var det et normalt lån. Selvom vi hurtigt kan blive enige om at man burde med så høj en rente.

Der er jo selvfølgelig massere af situationer hvor der er meget lille eller ingen gevinst.

Jeg har hørt om en som betalte 5% i skat hele året og så investerede differencen indtil december måned hvor han indbetalte det beløb han betalte for lidt i årets løb. Om det er en skrøne eller ej ved jeg intet om - men i princippet burde det være muligt da beregningen forestages for hele året og ikke datoen for indbetalingen af skatten. Men der skal man i hvert fald have disciplin og stole på sin investering :)
Too Nizzle
Niveau 5
 
Indlæg: 877
By: Høje Tåstrup


Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf Syro_Str0m » 11. mar 2012 11:27

Jeg skal heldigvis ha første bid tilbage af hvad jeg betale for megt i skat sidste år i december, resten må jeg desværre vente med til næste år men de 4500kr er nu meget godt når man står og skal ha fat i en ny bil :p
Billede
Syro_Str0m
Niveau 7
 
Indlæg: 2679


Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf Cowrider » 11. mar 2012 11:35

Skal have næsten 1000kr tilbage, eller de ryger så ind på mit SUlån så skylder jeg kun 3500kr :D
Cowrider
Niveau 7
 
Indlæg: 4495
By: Frederikssund


Re: Skal du have penge tilbage fra SKAT?

Indlægaf Zt3pH » 11. mar 2012 16:27

Cowrider skrev:Skal have næsten 1000kr tilbage, eller de ryger så ind på mit SUlån så skylder jeg kun 3500kr :D

Trækker de dem automatisk eller er det et valg du har truffet?
Winners never quit, Quitters never win...
Zt3pH
Niveau 7
 
Indlæg: 2723


Foregående

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 75 gæster