af Buktu » 20. dec 2004 17:14
EA er efterhånden gået hen og blevet den største spiller i gaming industrien. Men enorme omsætninger, og et salg som står for 60% af alt hvad der bliver solgt på markedet. Titler som Need for Speed, The Sims, Battlefield... Storsælgere. Enorme bunker penge, ruller hver eneste dag, uge, måned og år lige ned i Electronic Arts lommer. Alt det er fint nok, og godt gået af EA.. Det har trods alt nok ikke været let at nå dertil hvor de er i dag.
Men i den seneste tid har de gjort flere og flere svinske ting...
Det hele startede relativt stille ud, med nogle anklager om at EA "mishandlede" deres ansatte. Fik dem til at arbejde op til 90 timer om ugen. Og det vel og mærke uden at få en lovet bonus! Det var konen til en ansat der startede anklagerne. Sagen fik aldrig den størrelse den måske fortjener..?
Det helt store samtale emne her på det sidste, har været købet af NFL rettighederne. Det betyder at EA's Madden serie, er den eneste der har ret til at bruge de rigtige navne og brands, i forbindelse med Is hockey. Det fremkalder straks billeder af et par EA topfolk i Georgio Armani jakkesæt, der skadefro står og Griner Sega lige op i fjæset! Sega står for den konkurrerende, og meget roste, Hockey titel, ESPN. Deres muligheder for gode salgstal er nu styrtdykket! På trods af et måske bedre gameplay, så vejer de rigtige navne på spillerne, meget tungt hos en Hockey fan!
DICE (Digital Illusions CE) blev det næste offer.... Denne gang et mere ufordøjeligt offer. EA har endnu ikke haft held til at gennemføre overtagelsen af DICE. Men det er efterhånden meget tæt på!
DICE er blandt andet kendt for at udvikle Battlefield serien.
Men så kom dråben der fik det hele til at flyde over; EA er ved at købe Ubisoft. Skaberne er Splinter Cell... Hvem ved hvad der vil ske med kvaliteten af deres spil, hvis de først falder i EA's klamme hænder? EA har før smadret spil udviklere... Legendariske Bullfrog. De stod blandt andet for Magic Carpet, Dungeon Keeper, og Populos. Peter Molyneux kunne ikke arbejde med alle de krav til release datoer, og rushing.. Han smuttede for at lave Lionhead som vi kender i dag. Blandt andet Simon og Dene Carter kom med ham.. Siden lavede Bullfrog bare elendige Sequels til forskellige produkter, og i dag er de ikke længere at finde nogen steder...
Til den historie skal det dog også siges at det var EA som var de eneste der vil udgive Populous som var Molyneux's første titel. Og samtidig hans gennembrudstitel...
Der er et spørgsmål man bør stille sig selv; Hvor meget vil man som gamer finde sig i? Hvor længe skal hele industrien bare stå og kigge på, mens denne altoverskyggende mastodont, tramper på samtlige små entusiastiske udviklere?
Mange eksperter mener at vi er på vej mod endnu et Amiga fald.. At hele industrien bliver oversvømmet med elendige spil, og salget vil falde drastisk... I sin tid var det Nintendo der hev industrien op af sølet. Det kan man så håbe på ikke bliver tilfældet, når næste generation af konsoller kommer på markedet. Det er almindeligt kendt at udvikling af spil bliver en del dyrere end det er tilfældet i dag. Hvis et sådant fald kommer, kan det næsten betegnes som et tragikomisk antiklimaks for Electronic Arts.
Men forbrugerne burde vel ikke bare sidde og se på… Hvorfor køber folk alle deres middelmådige produkter? Hvordan har EA opnået at få deres navn til at sige ”Kvalitet” når en almindelig mainstream gamer hører det? Enorme reklamekampagner! Og meget veludtænkte reklamekampagner. De har gjort The Sims til den mest solgte spil titel nogensinde.. Overhovedet ikke noget det fortjener! For jo, spillet var da underholdene. Men at udgive expansions hvert halve år til 250 kr, som kun indeholder en brøkdel af hvad en rigtig udvidelse burde? Griskhed. Udnyttelse af et godt brand. Malkeri.. Jeg har en søster som har været trofast kunde hos Maxis. Hun ligger inde med samtlige udvidelser nogensinde udgivet til The Sims! Det er et par tusinde kroner. Og hver gang hun fik en ny, spillede hun én, max to, dage og holdt så op igen! Det giver overhovedet ingen mening.
Det er ikke EA’s størrelse jeg har noget imod, det er ikke EA’s enorme pengepung jeg har noget imod, overhovedet ikke. Med de to ting kunne de lave mirakler for spil industrien! De har jo råd til at have adskillige 5 års projekter kørende på samme tid! Problemet er bare at det ikke kan betale sig for dem. Når de tjener lige så meget på en titel med 1 år udvikling, og en god reklamekampagne, så er der jo ingen idé i det. Hvor andre firmaer bliver nødt til at lave kvalitets produkter for at tjene på det, skider de på kvaliteten, og tænker på kvaliteten. Det er det jeg har noget imod!
Jeg håber virkelig ikke at EA kan få lov til at fortsætte de forretningsmetoder meget længere. Forbrugerne burde reagerer på det… Og forbrugerne er jo os.
Jeg tænker mig i hvert fald om en ekstra gang når jeg ser at det er et EA produkt fra nu af!
Jeg er så pissed på dem.. Det kan virkelig ikke være rigtigt! Hvad er deres plan? Hvad har de gang i?! At pisse os alle sammen af? At få fuld kontrol over spil industrien? I mine øjne er de ved at grave deres egen grav! Det er de i hvert fald hvis forbrugerne tænker over tingene.
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you!" - Jeremy Clarkson